Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyEn
MEDLEM

Bruten månad tidsrapportering under längre föräldraledighet

Hejsan

 

En kollega är föräldraledig och vi har bruten månad för förändringar som påverkar lönen samt att vi rapporterar i visma anställd. I och med det så tror löneprogrammet att hen bara varit föräldraledig fram till 15:e och vill ge lön resten av månaden medan hen kommer vara föräldraledig hela månaden. Nu har jag valt att lägga in det manuellt men nästa månad kommer den dra dubbelt för månaden före då vi har visma anställd. Har upplevt samma problem vid långtidssjukskrivningen då jag behövt fylla i manuellt sjukdom hela månaden och när jag försöker "rätta" det i nästa lön så vill den börja dra av karensdagar igen för den inte förstår det hänger ihop med förra lönen.

 

Är det någon inställning man måste ändra för att den ska förstå? för om jag lägger in månadsjustering så är det ju ändå förra månaden den drar av vilket inte påverkar nuvarande månaden korrekt så känns som om där inte går enkelt att lösa. Hur har ni andra löst det?

 

Tack på förhand 

Med vänliga hälsningar

Jenny

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JennyEn 

 

När du har bruten avvikelseperiod kommer snabbvalen automatiskt hantera lönearterna. Två lönerader kommer skapas, men den ena raden kommer markeras blå i beloppet för att visa att den justerar raden för att hela månadslönen ska tas ut. 

 

Detta gäller för alla avvikelser när man är frånvarande hel månad, förutom vid sjukfrånvaro. I det fallet gäller att om övergången sker från dag 1-14 till dag 15-90 kommer perioden att ändras den dagen då perioden bryts. Se de bifogade bilderna för tydligare förklaring.

 

 


Vid manuell registrering av lönearter behöver samma procedur följas som snabbvalen, men beloppet på ena raden måste justeras manuellt så att avdraget inte överstiger månadslönen. Semester hanteras inte på samma sätt, eftersom semester räknas i arbetsdagar, inte kalenderdagar (vid heltid).

 

Om du upplevera att detta inte stämmer hos er behöver du kontakta min kunniga kollegor på programsupporten så får vi se varför det felar.

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 
/Tinna

Hejsan 

Tack, dock när jag skapade lönebeskedet i februari så dök bara 1/2 - 15/2 upp och jag fick manuellt skapa 16-29 feb för att månadslönen i februari skulle bli korrekt, är det någon inställning jag behöver göra för att visma anställd ska informera om rad 2?

 

Med vänlig hälsning

Jenny

Hej @JennyEn 


Om du har inställt löneperioden till innevarande månad och avvikelseperioden till och med den 15:e, kommer endast avvikelser fram till den 15:e att inkluderas i lönekörningen. Om du vill inkludera avvikelser fram till den sista dagen i löneperioden behöver du registrera det manuellt.

 

Det spelar ingen roll om du använder Visma Lön Anställd, eftersom det fungerar på samma sätt. För att säkerställa dina inställningar och få bästa möjliga hjälp, rekommenderas att du ringer till oss om du har några ytterligare frågor eller funderar på hur systemet fungerar.

 

Varmt välkommen att kontakta supporten

/Tinna