Hej. Vad är skillnaden på löneart 3305 (dagsavdrag) respektive 3309 (kalenderavdrag)och vilken löneart rekommenderas att använda till en föräldraledig anställd med månadslön?
Löst! Gå till lösning.
Hej igen Sofie!
Som ett tillägg till mitt svar ovan kan jag säga att vi ska se över hur programmet hanterar frånvaro som är färre än 5 dagar vid helgdagar och istället föreslå ett dagsavdrag även där. Det är vanligast när frånvaron är kortare än 5 dagar, precis som du skriver. Jag kan inte svara på när det kommer att göras men vi har det med oss iaf.
Det blir väl oftast ett mindre avdrag med dagsavdrag än kalenderavdrag?
Kan man för att optimera då säg ta måndag-tisdag föräldraledigt, onsdag semester, torsdag-fredag föräldraledig? Sedan upprepa detta veckan efter.
MVH
Hur fungerar det om man har en anställd som är föräldraledig varje måndag och fredag under 6 månaders tid. Ska jag då använda dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag?
Hej,
En anställd var Föräldraledig 30/9-13/10. Hen arbetar måndag-fredag.
Den 30/9 drogs på förra lönen som ett Dagsavdrag, löneart 3305. Var det rätt? Eller ska jag reglera om det så det räknas som ett Kalenderdagsavdrag, löneart 3309? Eller det blir ingen skillnad på beloppen?
Vad jag förstår ska man räkna med den mellanliggande helgen när man har FL en längre tid (och dags-beloppet/-avdraget blir då lägre), MEN ska man även räkna med den sista helgen (som ju egentligen ligger EFTER ledigheten) i avdraget, eller ska jag inte göra avdag för 12-13/10? Det blir ca 2.500 kr skillnad...
Tack på förhand!
Mvh Jessica
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.