Hej!
Hittar du inte svar på din fråga via en sökning gör du helt rätt i att ställa den öppet här.
Vad jag förstår av dina uppgifter följer den anställde semestervillkor 20/21. Programmet tar då hänsyn till den anställdes sysselsättningsgrad vid beräkning av semesterlön och semesterersättning. Du kan alltså inte enbart räkna med månadslönen och en procentsats på 5,4% när den anställde skiftat sysselsättningsgrad under intjänandeåret.
Avdraget i sin tur baseras på hur mycket den anställde skulle jobbat när han tar ut semester. I det här fallet tolkar jag det som att han är anställd på 100% när han tar ut semestern. I det läget blir beräkningen
ML * -4,6% = 41 000 kr * -4,6% = -1 886 kr. Är han däremot föräldraledig, eller har någon annan frånvaro, samtidigt som han tar ut semester ska inte avdraget bli så högt eftersom det i så fall skulle bli både 100% semesteravdrag och 25% föräldrledighetsavdrag i det här fallet, vilket är mer än 100% totalt. Finns det ett avdrag redan under den dagen man tar ut semester räknar programmet automatiskt om avdraget med hänsyn till detta.
Jag får inte exakt de värdena som dina lönearter 3215 och 3216 visar när jag räknar på siffrorna du har angett. Det beror troligtvis på att den anställde inte enbart har jobbat 75% mellan 1/4-6/1 som jag utgick ifrån först. Exakt hur han jobbat kan du se i anställningsregistret inne på honom, under flik
2 Anställning och knappen
Genomsnittlig sysselsättningsgrad. Där ser du alla scheman han haft sedan semesteråret började och till dess slut. Ett snitt av alla sysselsättningsgrader han haft under intjänandeåret räknar programmet fram automatiskt åt dig och den siffran ingår alltså i beräkningen av semesterlön och semesterersättning. Siffran visas direkt under flik
2 Anställning i rutan
Aktuell sysselsättningsgrad. Beräkningen av semesterlön + semestertillägg görs enligt följande:
- Månadslön * (4,6 % + Semestertillägg %) = Semesterdaglön
- Semesterdaglön/Aktuell Sysselsättningsgrad * Genomsnittlig sysselsättningsgrad innevarande år = Semesterdaglön vid ändrad sysselsättningsgrad
Från den 7/1 jobbar han heltid även om han är föräldraledig. Den frånvaron påverkar därmed inte hans sysselsättningsgrad negativt mellan den 7/1 till 31/3. Föräldraledigheten är semestergrundande i minst 120 dagar. Är han hemma så länge att föräldraledigheten blir ej semestergrundande påverkas antalet betalda semesterdagar han kan få ut istället för ersättningen, så länge frånvaron är i hela dagar. Tar han ut ej semestergrundande ledighet del av dagar i en större omfattning får man räkna om sysselsättningsgraden manuellt och sänka den.
Exakt hur beräkningarna görs av programmet kan du läsa mer om här:
Beräkning semestervillkor 20