Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kenoon
MEDLEM

Förskottssemester kvittas mot tjänstledighetsavdrag - Visma Lön 600

Hejsan,

 

Nu har en anställd hos oss valt att sluta. Personen i fråga har tagit ut förskottssemester tidigare och nu slutat inom 5 år och har en skuld till oss. Dock står det i personens avtal: "Om anställningen upphör inom 5 år från anställningsdatum kvittas eventuellt uttagen förskottssemester mot tjänstledighetsavdrag.”

 

Aldrig varit med om att förskottssemester kvittas mot tjänstledighetsavdrag. Visma Lön brukar ju sköta detta automatiskt och kvitta mot intjänade semesterdagar/ersättning. 

 

Någon som vet hur detta hanteras i Visma lön 600?

1 SVAR 1
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

I Visma Lön dras förskottsskulden automatiskt på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester - Ersättning. Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden helt eller delvis under Personal - Anställda, fliken Semester genom att ange ett belopp i fältet Avskrivning under Semesterförskottsskuld. Jag själv har aldrig fått frågan du ställer men jag funderar på om du istället ska skriva av skulden manuellt och sedan lägga in tjänstledighetsavdrag på lönekörningen. Det finns olika lönearter för tjänstledighet beroende på vilket typ av avdrag det ska vara. Kika via Lönearbete - Lönearter och sök på tjänstledighet så ska du nog hitta en som passar er. 
Hänger du med på hur jag tänker? Om någon annan användare har ett annat förslag är det såklart välkommet! 😁

Önskar dig en härlig torsdag! 
/Ebba