Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera byte av personalkategori och semestervillkor - Lön

Hej!

Jobbar i bemanningsbranschen och har många som hoppar mellan att jobba som tjänstemän eller arbetare.. Hur gör jag för att byta anställning på dem? Vad kan hända och hur blir det med semestern? Vad påverkas?

/Linda

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Själva inställningen gällande personalkategori, påverkar främst vilka lönearter som väljs samt vilka bokföringskonton som hämtas från lönearterna. 

Inställningen påverkar även hur programmets snabbval för avvikelserfungerar samt vilken procentsats för semesteravsättningprogrammet gör.

Ska de även byta anställningsform? Vad har de i dagsläget för semestervillkor? Ska detta korrigeras? Ska de ändra från timlön till månadslön och vice versa?

Det finns ett hjälpdokument gällande byte av semestervillkor som är användbar vid en ändring.

Återkom gärna med mer info så ska vi kika på det. 

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Jo de pendlar mellan tjänstemän och arbetare, de har alltid timlön men olika semestervillkor, alltid 10 för arbetare, 50 för tjm.

Anställningsformen kan också variera, visstid, återkommande visstid, tillsvidare även provanställning kan förekomma.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

I hjälpdokumentet - Byte av semestervillkor - kan ni se vad ni behöver tänka på vid en ändring. 

Beroende på om den anställde får sin semester utbetald när den byter villkor eller inte, så kan detta också komma att hanteras olika. 

Får de semestern utbetald (med beräkningen på föregående semestervillkor) gör ni en slutlön, därefter byter ni villkor (ibland även anställningsdatum).

Ska semestern fortsätta räknas, så kommer det vid uttaget vara det semestervillkor och den beräkning som gäller just då. 

Återkom om du har fler funderingar.

/Hanna