Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Djungeln
MEDLEM

Ingångsvärden, semesterlöneskuld Lön smart

Hej, 

Jag stöter på problem när jag ska lägga in ingångsvärden / semeserlöneskuld för anställda. 
Vi är en enkonomisk förening som ska börja sköta lönerna själva. Vi har fem anställda och har tidigare köpt lönetjänster. 

Vi har fått utgående värden från bolaget som skötte löner när innan men när jag matar in dessa i Visma Lön smart så blir semesterlöneskulden en annan än den som finns bokförd. Diffen är liten men störande. 
Vi använder lönevillkor 20. 

Är detta normalt? Jag kan leva med att det blr en viss skillnad (ca 20 kr per semesterdag) och jag ska väl ändå boka bort den gamla semesterskulden och låta Smart lön boka upp en ny så om vi får en ökning/minskning av skulden på några tusen är det inte hela värden för mig. 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Djungeln 

I Visma Lön Smart kan du bokföra företagets semesterskuld automatiskt vid varje löneutbetalning. Innan du kan boka upp semesterskulden behöver du nollställa de konton som kommer att användas för uppbokningen i ditt bokföringsprogram. I hjälpavsnittet Nollställ konton för semesterskuld beskriver vi hur du gör 🙂 

Skickar även med dig instruktionen Uppbokning av semesterskuld som jag hoppas du kan ha nytta av. 

Hoppas detta hjälper dig och att du slipper alla differenser även om de är små.

/Tinna 

Tack! 

Att den gamla framräknade semesterskulden skiljer sig något från den som räknas fram nu om jag tar fram en rapport, är det något som förekommer eller är det en defenitiv larklocka som under alla omständigheter ska lösas.  (det handlar om 1 000 kr total i diff, ca 4 procent av totala beloppet)
Jag tänker att när jag gör första lönekörningen så bokar jag först bort den gamla skulden och sedan bokar programet upp den nya.