Hej,
Varför Visma Lön 300/600 beräknar preliminärskatt lite annorlunda än det borde göra? För en anställd som har månadslön om 90 000 sek och bilförmån om 3908 sek drar lönesystemet preliminärskatten om 35 536 sek enligt tabell 34, vilket motsvarar till 37,84%. Men om jag tittar % i skattetabellen nr 34 då står det där att det skall vara precis 38% och därmed 35 685 sek i preliminärskatten. Varför finns det en skillnad i lönesystemet?
Hej @Viktoria N
Det är svårt för oss att besvara frågan här i forumet men vi har en teori om varför det kan skilja sig:
Skattetabellerna från Skatteverket är baserade på procentenheter som kan innebära avrundningar uppåt eller nedåt. Lön 300/600 använder sig av exakta beräkningsmetoder som kan resultera i små avvikelser från de manuella procentsatserna i skattetabellerna.
Vi rekommenderar att du kontaktar supporten för att få ett exakt svar och för att vi ska kunna titta närmare på ditt specifika fall.
Hej. Jag kontaktade supporten och fick svar om att det är bäst att kontakta Skatteverket och när jag kontaktade dem svarade skattetjänstemannen såhär: "Unfortunately we cannot explain why their system calculates another percentage than the 35% that should be deducted according to the tax table."
Hej igen @Viktoria N
För inkomster över 80 000 SEK använder Skatteverket procentsatser i sina tabeller istället för framräknade fasta skattebelopp. Trots detta finns dessa fasta skattebelopp i bakgrunden när Skatteverket gör sina slutgiltiga beräkningar. Detta innebär att Lön 300/600 använder en exakt beräkningsmetod baserad på de fasta skattebeloppen, vilket kan resultera i mindre avvikelser från de procentsatser som visas i tabellen.
När du jämför de belopp som beräknas i Lön 300/600 med Skatteverkets tabell kan det således uppstå en differens, men skatten som dras i Lön 300/600 är mer exakt beräknad. För att kontrollera beloppen kan du använda Skatteverkets tjänst Räkna ut din skatt som ger en bättre förståelse för hur de fasta skattebeloppen används.
Mer info än så har jag inte att dela med mig av så jag hoppas detta hjälper dig.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.