Systemet kan väl inte känna av om det är en privat mailadress eller inte. Inte alla våra anställda har mailadress till arbete. Men däremot är det väl när man avslutar personen i anställningsregistret och synkar mot internettjänsten som kontot avslutas.
Men hur gör jag om jag slutar, företaget har skickat mina kontrolluppgifter till skatteverket året därpå, kan jag fortfarande logga in på mitt lönebesked och se mina lönespec.?
Det är ju rätt tokigt att kontot upphör. Det borde finnas kvar och Visma kan hålla kontakten med den anställde för viktig information. Inte speciellt hållbart om man ska skriva ut och spara heller.
En tanke: Om en anställd slutar i ett företag som använder Mitt lönebesked och börjar hos en annan arbetsgivare som också använder det och har samma mailadress för inloggning. Kommer den anställde åt sina lönespecifikationer från den förre arbetsgivaren då?
Om en anställd slutar och använder en e-post som den anställda sedan använder på ett nytt jobb tas de gamla bort. Detta görs när löneadministratören i det gamla företaget bockar ur tjänsten i löneprogrammet.
Vi har många anställda med låg sysselsättningsgrad och även många som är behovsanställda. säkerligen har många av dessa personer även en annan arbetsgivare. Vad händer då om den andra arbetsgivaren också använder VISMA Mitt lönebesked. Jag har en anställd som faktiskt fick välja vilket företag han ville se specifikationer ifrån när han loggade in i fredags. Så ditt svar stämmer väl inte?