Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej @A-L Karlsson Det är lite svårt för oss att säga exakt vad som är rätt och fel i detta fallet. Det bästa sättet är att stämma av med din anställda vad som rapporterats till Försäkringskassan. Har den anställda registrerat sjukfrånvaro även under helgen? Då bör du göra likadant i din registrering.Om sjukfrånvaron exempelvis var 100% fram till fredag och sedan ändras till 75% på måndag, ska helgen markeras som 100% sjuk.Vid exempelvis 75% sjukfrånvaro rekommenderar vi att du registrerar samma procent för hela veckan. Då får den anställda fullt antal betalda semesterdagar (baserat på semesterrätten), men varje dag har en lägre semesterdaglön. I dessa fall behöver du räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden innan semesteråret avslutas, eftersom bokföringen inte kan räkna ut detta automatiskt vid deltidsfrånvaro. Hoppas det hjälper dig att komma vidare och annars finns möjlighet att boka specialisthjälp direkt på vår hemsida.
Nej jag har inte varit i kontakt med dom, och vi har inga lokala avtal men det kanske kan vara värt att kolla upp för att underlätta framöver.Stort tack för din hjälp iallafall!
Hej @Lotta8082 Kolla upp det med ert fackliga avtal så allt blir korrekt hanterat. Sen ringer du vår support så tittar vi på det tillsammans. /Tinna
Hej @jassirevo Välkommen som ny forummedlem. Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället. Lycka till och ha en fin dag!
Hej @JennyJönsson För att ruta 276 ska komma med som en individuell uppgift i arbetsgivardeklarationen i programmet, behöver du se till att ruta 091, som anger "Utsänd under tid", är aktiverad för den anställda. Detta gör du under fliken "4 Skatt och arbetsgivaravgift". Det är viktigt att skatten är inställd på "ingen skatt". När dessa inställningar är korrekta kommer ruta 276 automatiskt att genereras för den anställda i arbetsgivardeklarationen. Observera att detta inte har något med kostförmån att göra. Programmet har stöd för detta, men det kräver att skatteinställningarna är korrekt konfigurerade. Tack @CarinaEsp för att du taggade mig 🌟
Genvägar