Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej igen Johan!Nu rörde jag ihop det inser jag, förlåt för det! Mitt svar ovan var till vårt molnbaserade löneprogram. I Lön 300/600 behöver du uppdatera ditt löneprogram till den nya årsversionen (2025) så ska värdet uppdateras automatiskt. 1. Om ni inte har uppdaterat - gör det.2. Om ni har uppdaterat men att det ändå inte följt medså kan du klicka på Personal - Beräkna bilförmån.Lycka till och hör gärna av dig om fler frågor dyker upp.😁/Ebba
Hej @Ellge_ Jag förstår att det kan kännas logiskt att en rörlig del borde justera upp semesterdaglönen, men enligt reglerna för Teknikavtal IF Metall samt programmets beräkningssätt används gränsvärdet som ett minsta belopp inklusive all semesterlönegrundande lön, alltså både fast och rörlig del. Det innebär att: Om den beräknade semesterdaglönen (ordinarie lön + rörlig del) hamnar under gränsvärdet, så höjs daglönen upp till gränsvärdet.Om den beräknade daglönen (inklusive rörlig del) blir lägre än t.ex. 1 637 kr, justeras den alltså upp till detta gränsvärde.Om det finns en rörlig del angiven och den totala summan då blir högre än gränsvärdet, används det högre beloppet. Men om du anger en rörlig del i just detta fält, dras den i vissa system faktiskt ifrån själva gränsvärdet (dvs. programmet räknar gränsvärdet - rörlig del = semesterdaglön). Det är viktigt att skilja på hur programmet hanterar ingående belopp och vad det säger i avtal. Förklaringen till summan på lönebeskedet är alltså:Programmet ser gränsvärdet som ett totalbelopp där både fast och rörlig del ingår. Om det redan finns en rörlig del, reduceras den fasta delen så totala daglönen blir exakt det satta gränsvärdet – inte över, inte under. Om målet är att alltid betala minst 1 637 kr oavsett rörlig del, behöver fältet för rörlig del stå på 0. Mer hjälp än så kan jag inte ge dig här i forumet utan behövs det får du boka tid hos någon av våra lönespecialister. Ha en fin dag!
Hej @Marie-00 Det gick lite fort när jag svarade dig så kommer att uppdatera mitt tidigare svar så ingen annan blir lurad. Förlåt! Antalet intjänade semesterdagar behöver du inte lägga in manuellt, det räknas ut automatiskt utifrån den anställdes anställningsdatum. Det du behöver lägga in själv är antal kvarvarande betalda dagar på fliken Semester. Om det finns uttagna betalda dagar under aktuellt semesterår, lägger du även in det på fliken Ingångsvärden. Lycka till och vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss på 0470 - 70 60 00 så hjälper vi dig.
Hi @Gondal In this situation, it’s best if you contact our support team directly. Some settings are difficult to sort out via the forum, but our support can connect remotely, check exactly what is set up in your account and go through the different options with you. As an example, if your employee is working more than just temporarily, Semesterlagen generally says they should receive holiday days (semesterdagar) – not just holiday pay out in cash. Our support will help ensure your settings are correct and explain the rules and options, so everything gets right from the start. You can reach them at 0470-70 60 00
Hej @Emma_K Tack för din fråga. Det är svårt att lösa denna typen av frågor i forumet men rent generellt så är det viktigt att hela sjukperioden registreras som en sammanhängande period – även om det är arbetsfria dagar emellan. Annars startar systemet en ny period med nytt karensavdrag och fel sjuklöneberäkning. Dubbelkolla gärna att all sjukfrånvaro är inlagd i följd. Om det fortfarande blir fel är du varmt välkommen att ringa supporten, så hjälper vi dig att lösa det!
Awesome