Ja, precis som rubriken lyder så har nu eEkonomi Fakturering blivit ännu bättre.
För, nu är det möjligt att använda attestflödet när du samarbetar med dina kunder i eEkonomi Fakturering. Så himla bra!
I och med detta kan du som byrå ställa in att dina kunders leverantörsfakturor skickas iväg för attest helt per automatik. Kunden får en notis i eEkonomi-appen (just app-funktionen släpps i början av 2024, men redan nu kan du börja använda attestfunktionen i webbtjänsten) eller i webbtjänsten att det finns fakturor att attestera och bokföra. På så sätt slipper ni tidskrävande kommunikation vid sidan av och din kund får vara mer delaktig men samtidigt har du som byrå full koll på bokföringen. Effektivitetsvinst - javisst!
Den här möjligheten gäller inte bara attest av leverantörsfakturor utan även för attest av momsrapport. Du som byrån ställer in, under Inställningar-Företagsinställningar- Bokföringsuppgifter att ni ska arbeta med attest och din kund får då tillgång till hela attestflödet.
Nedan reder vi ut lite olika scenarion
Jag vill starta ett nytt samarbete med en kund i eEkonomi Fakturering, hur gör jag?
Du gör precis som vanligt när du bjuder in en kund till ett samarbete.
I Advisor väljer du fliken Kund-Samarbete och väljer sedan varianten eEkonomi Fakturering.
Jag har ett samarbete med min kund i eEkonomi Start, hur byter jag till eEkonomi Fakturering?
Kul att din kund vill vara mer delaktig! Gå in på den specifika kunden i Advisor under fliken Kunder. Välj sedan fliken samarbete och knappen Redigera samarbete. Du omdirigeras till översikten av Mina Tjänster. Välj pennikonen vid kunden och välj sedan variant: eEkonomi Fakturering. Därefter kommer din kund att få tillgång till programmet och ni kan börja ert samarbete.
Jag har ett samarbete med min kund i ett större variant, t ex Bokföring eller Smart och vill ändra till Fakturering, hur gör jag och vad händer med kundens program?
Viktigt här är att vara medveten om att kunden kommer tappa synligheten till sin bokföring. Vid en nedgradering rekommenderar vi att du tar kontakt med vår support så hjälper vi dig! Du kan också läsa mer i vårt hjälpavsnitt om hur du ändrar variant.
Jag har redan ett samarbete i eEkonomi Fakturering, vad blir skillnaden för min kund nu? Programmet är detsamma, skillnaden blir att nu kan din kund själv attestera sina leverantörsfakturor och sin momsrapport.
Läs gärna mer om attestfunktionen i Visma eEkonomi eller kika på när Åsa och Lisa visar hur smidigt det är att arbeta med vårt attestflöde, som dessutom kan hjälpa dig att spara upp till 8 h/veckan på konsult. 8 timmar - nästan som magi!
Ta ta del av andra tips på hur du kan arbeta smart med dina kunduppdrag!