Hej @HH-Evda
När det uppstår skillnader mellan lagersaldo och disponibelt saldo (t.ex. när lagersaldo visar 0 och disponibelt saldo visar 1 eller 2), rekommenderar vi att du gör följande:
Kontrollera företagets databas:
Detta steg uppdaterar eventuella olikheter i företagets data och kan i många fall avhjälpa problem med lagersaldon.
Du kan läsa mer om detta under hjälpavsnittet “Kontrollera företagets databas”.
Säkerhetskopiera!
Innan du gör några större kontroller eller ändringar i företagets databas rekommenderar vi starkt att du tar en säkerhetskopia. På så sätt har du alltid möjlighet att återställa informationen om något skulle gå fel.
Kontrollera lagertransaktioner:
Om lagersaldot fortfarande inte stämmer efter databaskontrollen, gå in på fliken Spårning och välj Transaktioner på berörd artikel. Kontrollräkna alla transaktioner och jämför med informationen på fliken Lager. Om du har många transaktioner kan du skriva ut dessa via Utskrifter – Lager – Lagertransaktioner, och välja “Transaktion per artikel” med urval på aktuell artikel.
Rätta felaktiga lager:
Om du hittar felaktigheter i lagersaldot efter ovanstående steg kan du behöva rätta detta. Mer information om hur du gör detta hittar du i hjälpavsnittet Rätta felaktigt lager.
Saknar du någon information, eller stöter på problem längs vägen, är du självklart varmt välkommen att ringa vår support.
Lycka till med felsökningen!