Hej @kriwicDet är bankerna som tagit fram betalformatet och sätter ramarna för hur betalningsuppgifter kan specificeras i filen. Den nuvarande hanteringen medför, tyvärr, att kredit- och debetfakturor ofta "klumpas ihop" till en gemensam betalning, och oftast anges då bara ett enda referensnummer (OCR/fakturanummer). Detta kan göra det svårt för leverantören att identifiera vilka fakturor som verkligen är betalda, vilket i sin tur kan leda till betalningspåminnelser och merarbete.
Vi och alla andra systemleverantörer måste följa de formatregler som bankerna sätter, och har därför ingen teknisk möjlighet att ändra på hur bankerna tolkar och återrapporterar dessa betalningar. Det är, med andra ord, en branschgemensam utmaning och inte något som kan hanteras enbart i ekonomiprogrammet.
Det finns i nuläget ingen information om att bankerna planerar att förändra denna hantering i närtid. Vi och andra systemleverantörer lyfter dock löpande våra användares önskemål och behov i dialogen med bankerna kring betalformatsutveckling.
Hur kan man lösa det idag?
Den rekommenderade rutinen just nu är att kvitta kreditfakturor mot debetfakturor inne i ekonomisystemet innan betalfilen skapas. På så sätt får betalfilen bara med de fakturor som verkligen ska betalas ut, och både ni och era leverantörer får en tydligare specifikation. Vet att detta innebär extra administration, men i dagsläget finns tyvärr ingen bättre lösning på grund av hur bankernas filhantering ser ut./Ebba