Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
igår
Hejsan! Det här låter tråkigt. Har ni någon backup så ni kan köra en restore? Mvh Lena
... Visa mer
igår
Hejsan Tinna och tack för dina vänliga ord! Fråga: kan man då "av-attestera" fakturan för att kunna ändra den? Mvh Lena
... Visa mer
igår
En kund har överbetalat sin faktura. Överskottet ska inte betalas tillbaka. Frågan är då varför? Är det så, att överskottet ska ligga som en delbetalning för nästa faktura, har du en skuld till kunden, man kallar det en förutbetalning. Då ska du boka mot konto 2420 (förskott från kunder) och när nästa faktura skickas, delbetalar du denna faktura med summan på 2420 och kunden betalar mellanskillnaden. Är det så att kunden bjuder på överskottet, bokar du mellanskillnaden på konto 3990 (övriga ersättningar, bidrag och intäkter). Mvh Lena
... Visa mer
Hej igen! Gissar att du kanske gör så här redan, men när du kommer till denna dialogruta, ta första bokstaven på önskad printer så kommer du dit. Tar du N så lär du hamna på HP Color laser jet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-30
23:58
Det som är rött är fel och ska bort, tänkte jag. Det ser ut som det har blivit dubbelbokat. Du får ta upp de felaktiga, röda verifikaten och boka dem tvärtom. Då lär det bli rätt.
... Visa mer
2025-06-29
18:27
1Gilla
Det är alltid bra att dokumentera allt man kan. Du vet hur det är, man kommer knappt ihåg vad man käkade till middag dagen före, så att komma ihåg vad man gjorde i bokföringen är ju etter värre. Notera på samma sätt som om du skulle förklara det för en treåring. Då kommer du förstå om ett halvår, när du läser noteringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
18:24
Du går in på Bokföring Verifikation och gör det manuellt.
... Visa mer
2025-06-29
18:21
Bra att du är mycket insatt. När jag jobbade på Ericsson som datatekniker, var terminalservermiljön uppsatt så, att allt gick tillbaka till en "standard" varje morgon, en standard som centralt beslutats. Det betydde att hade man en lokal printer, så fick man "motionera" uppsättningen på morgonen. Vi var rätt hårda på det här. Har ni en annan policy som inte är så strikt, är det bara att gratulera. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
14:14
1Gilla
Ja, har du gjort klart hela 2024 med deklaration och allt, så gör du ändringen i år 2025 i stället. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
14:11
Det här verkar ju jättekonstigt. Gå till bokföringsprogrammet Skriv ut en balans- och resultatrapprot utan konton Jämför dessa två med det som visas i deklarationsprogrammet. Är det så, att balansrapporten och resultatrapporten ser likadana ut som i deklarationen eller ej? Du ska nog inte dribbla med att skapa nya verifikat för att ta bort denna öresavrundning. Som du ser, ligger hela nettoomsättningen inom spannet 30xx - 37xx, vilket även innefattar öresavrundning. Om du tittar på din resultaträkning och kikar på alla konton du använder mellan 3xx och 37xx får du summan då till 65 510 kr? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
13:41
Skönt att du hittat ett sätt att hantera det hela utan att blanda in 1580. Jag tycker det ser OK ut, men om man ska vara petig så ligger frakt på intäktssidan på konto 3520. Frågan är om du behöver bry dig om att boka frakt som frakt och om du inte i stället ska baka in frakterna i de vanliga intäkterna (3051) och de vanliga kostnaderna (6050)? I och med att frakterna är oundvikliga, tycker jag de bör ingå i de vanliga intäkterna och kostnaderna du har. Vad tror du om det upplägget? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-29
13:26
1Gilla
Jag är säker på att inte probemet som trådskaparen har med skrivarna i oordning, blir bättre av eEkonomi. Visma Administration har så många snabba funktioner och smarta lösningar som gagnar ekonomipersonal vilket inte eEkonomi lever upp till riktigt. Med Administration slipper man störningar i programmet som härrör sig till nätet men som man tyvärr accepterar idag, då molnet blivit den nya guden. Jag avråder faktiskt Hans att byta program. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
19:07
Skönt att det löste sig. Jag var tvungen att åka ett ärende och såg först nu att du svarat. Ska läsa vad du fick för svar av AI sedan. Jag tar INTE illa upp!
... Visa mer
2025-06-27
19:02
Det är en tjänst. I och med att du inte får ett specificerat underlag att betala efter, finns det inte heller någon moms att boka.
... Visa mer
2025-06-27
12:27
Jag har en stark känsla av att Visma är oskyldiga i det här fallet.
... Visa mer
2025-06-27
11:56
Jag ser att flera har svarat på det här, men jag ser att du fått inbetalningar för din kostnadsränta med ett överskott på 3 kronor. Jag skulle boka insättningarna på kontot 8423, med undantag för 3 kronor som kan hamna på 8311. Min tanke bakom svaret: du är oskyldig till slarv och har kompenserats av Swedbank när Skatteverket debiterat dig. Du skulle inte haft denna räntekostnad alls från Skatteverket och då är det inte mer än rätt att du bokar de inkomna pengarna från Swedbank på det konto som är kostnadsränta. Du skulle ju inte haft någon ränta alls egentligen! Sedan fick du ett överskott på 3 kr och då är 8311 att föredra. Kanske Swedbank kompenserade med 3 extra kronor ifall Skatteverket vill beskatta 30 kr... Håller mitt argument i frågan? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
11:34
Man brukar säga att Romarikets fall berodde på byråkrati och det verkar som om Amazon försöker med det på sitt sätt. Det som är viktigt är att momsen stämmer med fakturans moms från dem. Lägger du på en fiktiv moms måste du se till att ändra till den fakturerade momsen om inte din schablonmoms stämmer. Måste du ändra momsen, motboka det konto du lägger Amazons kostnader på. Lycka till, //Lena
... Visa mer
2025-06-27
11:22
1Gilla
När det gäller leverantörsfakturornas kontering, har jag en lösning. I leverantörsregistret, inne på varje enskild leverantör, finns en inställning där du kan lägga in en konteringsmall, eller som de kallar det i eEkonomi, ett bokföringssförslag. Gå in där, skapa ett konteringsförslag så det blir kopplat till leverantören. Jag jobbade med dessa konteringsmallar stenhårt tidigare och de är träffsäkra till 100%, förutsatt att du vill ha samma kontering på alla fakturor från specifik leverantör (typ alltid kontera telefonkostnader på fakturorna från Telia). Konterar du olika på en del leverantörer, skapar du flera mallar, kopplar en av dem till leverantören för att sedan byta till annan mall inne på fakturan när den registreras . AI är inte helt träffsäker, det kommer den aldrig bli, men träffsäkra till 100% är dessa mallar. Hur man än motionerar funktionen med AI-automatik, kommer den fallera då och då. Mallarna gör det INTE. När det gäller datuminläsning, har jag har svårt att förstå att när man har motionerat AI:n flera gånger och hållt på med byte av datum varje gång, att den inte ska förstå var den ska leta datumet någonstans. När det inte fungerar, skapar det osäkerhet hos användaren och dessutom irritation. Man känner det tar onödig tid och undrar om det går snabbare att lägga in fakturorna manuellt istället. Litet tips: varje konteringmall / bokföringsförslag ska ha ett eget namn. Om man ger konteringsmallen ett namn som är samma som ett kostnadskonto, kan man använda mallen på flera företag, inte bara ett. Så om man köper in förbrukningsmaterial från flera leverantörer, skapar man en mall som heter 5460 och kopplar den till de leverantörer man köper förbrukningsmaterial av. Visma har egna mallar som du kan hitta inspiration ifrån för att se hur man lägger upp en konteringmall. Kredit ska vara 2440 för leverantörsskulder, som ett litet tips ifall det inte finns mallar för leverantörsfakturor att kika på. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
10:11
1Gilla
Det är tråkigt när utlovade funktioner inte fungerar som de ska och att en "work around" fallerar. Jag anser, att så länge som en funktion inte gör det den ska, skall hårtkodningen tas bort, så att datumändring kan ske. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-27
10:03
I och med att det verkar vara "verksamhetens direkta kostnader", så ska denna kostnad gå på ett konto under kontoklass 4. Något konto som börjar på siffran 4, alltså. Du kan byta namn på ett befintligt standarddkonto så kontonamntet passar bättre för din verksamhet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
18:26
Helt ofattbart. Kunde jag skulle jag skicka vår svenska Skattemyndighet på dem. Det är den mest effektiva myndighet vi har i Sverige! De borde ge ut kurser i effektivitet till de andra myndighterna vi har. De borde också kunna sätta lite press på Amazon, eller ej... underligt att ett stort bolag kan ha så underlig redovisning. Jag måste suga på karamellen tills i morgon, jag är nog klarare i huvudet då. Det är lite varmt nu där jag är... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
18:15
Tack att du tycker det var en bra genomgång, det blir jag glad över. Ja, ta det kontot du, 1790. 1799 är ett observationskonto som inte alltid är aktivt, och i det här fallet funkar 1790 lika bra. Såg också att du har årsmoms, så då kan du alltså göra verifikat sista december och vända dem dagen därpå (1 januari). Det blir ju toppen! Krånglar det, hör av dig igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
16:20
Jag tror jag har det nu och om du vill kan vi göra det här tillsammans via Google Meet i morgon, eller så testar du själv. I Admin är det ju så enkelt att justera, rena drömmen! Här kommer en bild från Excel: A = här ligger den obokade journalen och skvalpar så länge. B = här ligger en bokad betalning per december 2024. Du har betalat ut (alla) fakturor och då har pengarna gått ut i kredit från 1930 och motbokats leverantörsskulderna på 2440. Det betyder att du har minskat leverantörsskulden i bokslutet med det dubbla, en gång när det inte blev journalfört och en gång när du betalade. Det måste bort, utan att påverka resultatet. Vi kan enbart dribbla mellan balanskontona nu. C = Du bokar journalen per sista december såsom den är, och då kommer moms och kostnader att också bokas och de måste väck. Du måste efter journalbokningen, öppna det verifikatet (eller verifikaten om det är fem stycken) radera raderna med moms och kostnader på (på alla fem verifikaten, om verifikat finns) och byta momskontot och kostnadskontot mot konto 1799 i stället! Konto 2440 i kredit ska ligga kvar; det elimineras av bokningen i B. D = 2025-01-01 bokar du 1799 i kredit (1799 elimineras då) och bokar kostnaden och momsen i debet. Förresten! Har du redan gjort en momsbokning för första kvartalet i år? I så fall, gör du denna bokning nu i juni istället... Nu tror jag det blir rätt, och vill du tar vi det gemensamt över datorn! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
15:42
Du, vänta lite... Jag sitter i Excel och hittar en lösning strax, men det tar lite tid. Det blir ett dribbel mellan konton. Gör inget ännu, gör inga kreditnotor. Allt blev ju betalat i december... Vänta tills du hör av mig igen... Om du vill, kan vi även ta ett möte via Google Meet. Jag kan boka upp ett möte i morgon, mer eller mindre vilken tid som helst. Helst efter kl 12. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
14:17
Först tyckte jag det var som om att Amazon drog en summa på betalningen till dig, som en avgift, att du istället för att få hela försäljningssumman så drog de av en kostnad för försäljningsprovision. Sedan kom bilden från dig där det står Faktura. Först trodde jag att fakturan fortfarande hade med en avräkning att göra, att du skule få ett nettobbelopp av dem och att mellanskillnaden mellan detta nettobelopp och försäljningssummen var det som stod på fakturan från dem. Sedan meddelande du att det nog var fel och då kom jag med det här sista förslaget att dela upp det hela med att du säljer, får hela beloppet betalt varefter de skickar en faktura på försäljningsprovisionen. Hur är upplägget, jag blir lite förvirrad nu... Säljer du och de drar ifrån sin provision vid betalningen till dig eller får du fullt betalt och efter den betalningen får du en faktura från dem på provisionen? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
13:37
Ah, där ser man! Ja, det är viktigt att ha programvaran uppdaterad, som sagt.
... Visa mer
2025-06-26
13:35
1Gilla
Det finns alltid olika sätt att lösa problem på och det som det hänger på är om och när månader och år är låsta. Därför gillar jag inte att låsa ett år innan jag gjort både årsbokslut, årsredovisning och även fått OK på inkomstdeklarationen från Skatteverket. Ditt trick är en av de trick som fungerar, men man måste då göra nya fakturor 2025. Det är en smaksak hur man vill göra. Bara man håller tungan rätti mun.
... Visa mer
2025-06-26
13:23
OK då löser vi det på annat vis! Det finns två sätt att göra detta på. Det enklaste är att gå in i grundinställningarna och hitta det ställe där du kan få programmet att INTE bokföra journalen automatiskt. Hittar du den funktionen, kan du låsa upp räkenskapsåret 2024 enligt nedan, skriva ut journalen (utan att det blir bokat) och sedan boka upp det hela manuellt 2025 enligt min beskrivning för 2025 här nedan. Sedan justerar man, så att journalerna bokas automatiskt igen, när man är helt klar. Om du inte hittar den inställningen, gör du så här och i denna ordning (VIKTIGT): Räkenskapsår 2024: Du behöver låsa upp räkenskapsår 2024 Skriv ut en balansrapport och en resultatrapport på papper, VIKTIGT! Du behöver sedan skriva ut leverantörsfakturajournalen per sista december 2024 så den blir bokad. Gå sedan till verifikatet där denna bokning har skett (2024). Vänd bort detta verifikat på samma datum, så att alla debetposter hamnar i kredit och alla kreditposter hamnar i debet. Du kan göra det i samma verifikat eller i ett nytt. Huvudsaken är att allt blir +/- noll. Kontrollera att momsen och alla konton blivit korrekt vända en extra gång! Skriv ut en ny balans- och resultaträkning och kontrollera första balansrapporten med den andra och gör likadant sedan med resultatrapporterna. De skall vara identiska; bägge balansrapporterna ska vara lika, båda resultaträkningarna likaså. Räkenskapsår 2025: Vad du nu måste göra, är att manuellt lägga upp bokningen av fakturajournalen igen per 1:a januari 2025, så fakturorna kostnadsförs. Du gör det som ett manuellt, vanligt verifikat. I stället för att boka konto 2440 i kredit tar du konto 2448 i stället (ej reskontraförda leverantörsfakturor) för att särskilja dessa fem fakturor från den vanliga reskontraförda fakturorna. Gör bokningen annars såsom den bokades upp via journalen, men som sagt, ta 2448 i stället för 2440. Kom ihåg att utbetalningarna på dessa leverantörsfakturor, måste bokas: Debet 2448 (inte 2440) Kredit 1930 (eller det konto du använder för utbetalningar) Har du redan betalat ut dessa fakturor mot 2440, plocka fram de verifikaten och ta bort raden för 2440 och ta fram en ny rad och fyll i 2448 i stället (Admin rules!). Kom ihåg att höra av dig sedan och berätta hur det gått. Om du inte kan låsa upp räkenskapsår 2024, hör av dig. Vi kan lösa det också... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
12:36
Blir momsrapporten fel, behöver den rättas till. Jag vill inte gissa vilka konton du använder och jag vill inte gissa vilka momskoder dessa konton har. Jag har krav på mig själv att åstadkomma ett korrekt svar på din fråga och ställer därför motfrågor jag anser jag behöver få svar på. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
12:29
Jag ber om ursäkt att jag inte läste innantill ordentligt innan jag svarade förut. Jag fick för mig att det drogs pengar vid betalningen till dig och att fakturan var en avräkning på det de redan dragit, inte en separat faktura i efterhand. Jag lade upp det hela i Excel, så det förhoppningsvis blir lite mer lättsmält: Ovan är ett exempel på du det kan se ut. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
10:47
Hejsan! Det finns många momskoder och det låter oroande att du har 370 varningar. För att lättare kunna hjälpa dig, vore det bra ifall du kunde posta två skärmdumpar. Jag utgår ifrån att du använder Visma Administration i och med att frågan är postad här, och då behöver jag: en skärmdump på momskontrollen där alla varningar finns en skärmdump som är tagen när du klickat in dig på ett av verifikaten som det är fel på. berätta också vad för verksamhet du bedriver, så jag kan jämföra med skärmdump nr 2 Är det så, att du inte har möjlighet till en skärmdump, kan vi ta ett Google Meet-möte i eftermiddag, inte nu. Jag får besök strax. Jag kan då skicka dig en länk till mötet till det här forumet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
09:20
Det är helt korrekt att ditt aktiekapital ligger i kredit. Det är som det ska. Ett verifikat, en bokning, måste alltid "balansera". Pengar som kommer in, läggs alltid i debet och det har du gjort, du har bokat 1930 i debet för inbetalat aktiekapital. Då hamnar nästa bokning i kredit för att balansera upp insättningen, i det här fallet aktiekapitalet. När man tittar på ett verifikat, ska alltid den nedräknade summan i debetkolumnen ha samma belopp som den nedräknade summan i kreditkolumnen, fast med minus framför. Det är det som kallas att ett verifikat balanserar, att summan av de bägge kolumnerna blir noll, debet och kredit. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-26
08:56
Jag hade ett upplägg ett tag, som gick ut på att jag väntade in de underlag för för försäljningen efter att pengarna kommit in på banken. Bankkontot däremot bokade jag alltid upp, så att 1930 alltid stämde varje dag. Min grej var, att jag alltid tog alla bankinsättningar från dagen före och bokförde. Det som kommit samma dag, väntade jag med till dagen efter. Varför? Jo, gör man så, vet man att alla bankinsättningar kommit in. Du undrar säkerligen varför jag inte pratar om bankkopplingar och automatiska överföringar här, men jag tycker de inte är 100% pålitliga och idag lever programmen sitt egna liv med automatkonteringar som inte går att backa om det blivit fel. Jag vill ha kontroll, inte att en dator hårdnackat bestämmer. Det här scenariot kanske är applicerbart på bankkopplingar också och om du föredrar det, går det säkert att applicera mitt upplägg här nedan på det. Så här gör du: Upplägget är, att du varje morgon tar ut ett kontoutdrag från banken i PDF (eller tar bankkopplingens inkommande summor). Boka: Debet 1930, x antal kronor Kredit 2998, x antal kronor När sedan du har underlagen för det som kommit in, bokar du på korrekt datum: Debet 2998, X antal kronor Kredit 2611, momsen Kredit 3xxx, intäkterna Debet 6570 för bankkostnader )eller det konto du använder för kostnaderna de tar) På det här sättet kommer bankkontot alltid att stämma dag för dag och det är viktigt! Sedan håller du koll på 2998 och ser direkt vilket intäkt du saknar kvitto på (om det blir så), vilket är en bra genväg. När 2998 är noll kronor, är alla kvitton/underlag bokförda och banken stämmer också. På det här sättet, har du ett bombsäkert sätt att hålla koll på pengar in och att alla transaktioner är bokade. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
18:58
Hejsan! Spontant så tycker jag det borde gå att spara journalen i januari 2025 istället för i december. Har du låst alla månader i år 2025, borde du kunna låsa upp dem. Innan du skriver ut journalen i januari, byt datum på fakturorna till januari istället ifall det går att göra så (alltså om det går att byta datum på fakturor som är satta som betalade). Hör av dig igen om det inte fungerar. Att trixa så det blir rätt i bokföringen är något jag tycker är en intressant utmaning. Man lär sig alltid något nytt. Skulle det inte funka det jag beskriver här ovan, tror jag att jag har en annan lösning på problemet, så hör av dig då! Uppmaning: håll fast vid Administration 500! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
18:47
Spontant så tycker jag att om du har lagt in de ingående balanserna så borde dessa finnas med. Det bör gå att lägga in IB manuellt i. Vad jag vet, kan man inte lägga in tidigare räkenskapsår om man inte vill knacka om hela 2024. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
12:57
1Gilla
Ingen bråkar om 50 kronor så är det en donation är det OK i det här fallet. Skriv en notering i verifikatet vad det handlar om. Det räcker.
... Visa mer
2025-06-25
11:32
1Gilla
Debet: 1930 (banken om det kom in där) Kredit: 3990 Ingen moms Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
11:23
Google Meet är samarbetsvilligt från mitt håll, vill du jag skickar en länk?
... Visa mer
2025-06-25
11:20
Jag har arbetat med bokföring och redovisning sedan sent -80-tal, arbetat på flera redovisningsbyråer, haft eget företag inom datautbildning och som datatekniker. Jag ska kolla mitt Google Meet för att kolla ljudet. I går fungerade det sisådär. Kan du nu direkt annars?
... Visa mer
2025-06-25
11:14
Du har en kortterminal. Du får betalt. Fråga: vilket har du först koll på: själva intäkten (moms - intäktskonto) eller det som kommer in till banken (1930)? Jag har nämligen ett förslag i bakhuvudet som du kan jobba med, men jag behöver få veta upplägget, hur det ser ut och fungerar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
11:06
1Gilla
Ett konto finns som du kan använda: 3990. Det heter "Övriga ersättningar, bidrag och intäkter"
... Visa mer
2025-06-25
11:02
Om du inte låst månaderna, kan du ändra i det verifikat där felet hamnat (i bästa fall). Kan du testa och återkomma om hur det ser ut? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
10:59
Kan du ta fram verifikatet för betalningen som blev "Egen kontering" och berätta hur den bankinsättnignen konterades. Du kan ta en skärmdump. Jag har svårt att förstå hur supporten kan säga att du ska boka mot 1910. Du har ju fått ett problem till här då... Om du vill, kan vi ta ett Google Meet-möte, så jag får se med egna ögon hur det blivit. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-25
10:43
1Gilla
Nästan rätt, så här ska det vara i stället: Kredit 1580 1 013,38 Debet 2641 202,68 Debet 6050 810,70 Lägger du ihop moms och kostnad, ska det bli 1 013,38. Verifikatet måste balansera. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
13:00
Hejsan, Ebba! Men, det är ju lite svårt att kunna hjälpa någon med programmet om man inte kan bokföring. Det handlar inte enbart om att berätta att debet ligger åt fönstret till utan hur man kan lösa problem på olika sätt när programvaran fallerar. Om man som support inte vet hur saker och ting ska vara bokföringstekniskt sett, är det svårt att hjälpa till med programmet också. Tro mig! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
12:49
Hej igen! Hör av dig till mig, så löser vi det här på ett eller annat sätt. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:40
Min tanke var följande: Du har ETT bankkonto, det är sällan man behöver fler än så. Då du har TVÅ verksamheter, och vill hålla isär verksamhetsdelarna (för bättre koll), och då var mitt förslag att du arbetar med resultatenheter på resultatsidan (konton mellan 3000 och 8999). Du går in i företagsinställningarna och aktiverar resultatenheter Sedan skapar du dessa två: 1001 = Verkstad 1002 = Bilar När du köper in till verksamhetsdelen ”Verkstad” bokar du upp en kostnad på ett konto och sedan matar du in 1001 för den företagsdelen. Det här var ett förslag på hur man arbetar med resultatenheter. Du behöver således inte alls ha två bankkonton. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:09
Du har tre fakturor som du skapade utanför eEkonomi. Det enklaste är att lägga dessa vid sidan av, på annat konto Du bokar dessa: - Debet 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) - Kredit 2611 (moms (om du har det)) - Kredit 3xxx (intäktskonto När du sedan får betalt för dessa, bokar du: - Debet 1930 (eller det konto du använder för inkomna pengar) - Kredit 1518 (ej reskontraförda kundfordringar) Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-24
11:04
Då ska vi se... När du använder kontantmetoden och har obetalade kundfakturor "hängande i luften" sista bokföringsdagen på året (år 1), ska dessa bokas upp, precis som du tänkt, och vad jag förstår, ska Visma göra detta med automatik ifall du använder eEkonomi. I och med att det inte blev så, skulle du bokat så här: - Debet 1510 - Kredit 2611 - Kredit 3041 När kundfakturor betalas in (år 2), bokar du: - Debet 1930 (eller det konto du använder för banken) - Kredit 1510 Det är samma sak med leverantörsfakturor. Hänger det leverantörsfakturor i luften den sista bokföringsdagen (år 1), ska dessa in de också, och du bokar så här: - Kredit 2440 - Debet 2641 - Debet 4xxx (eller annat kostnadskonto beroende på vad det är) När leverantörsfakturorna betalas ut (år 2), bokar du: - Kredit 1930 (eller det konto du använder för banken) - Debet 2440 Det är lätt som en plätt 😀 Du ska alltså INTE (år 2) vända bort bokningen av fakturorna så som skett. Men nu blev det så den här gången och det är ingen katastrof, allt går att lösa utom att vi inte lever för evigt, eller hur... Vad som oroar mig mest, är när du säger att inte momsen stämmer... Vad jag tror vi måste göra, är att lägga upp allt i Excel, först som det blev bokat och sedan bredvid så som det skulle ha varit. Då ser vi hur det slagit på momsen (och de andra kontona). Differensen däremellan bokas upp detta räkenskapsår och så håller jag tummarna att momsredovisningen gör det den ska (annars får vi göra den manuellt). Vad tror du om den lösningen? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:22
Hejsan! Det är inte alltid Vismas fel när det gäller bankkopplingar, tro mig... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:14
När man har olika verksamhetsdelar i ett företag, separerar man dessa på annat sätt än att ha olika bankkonton. Det vanligaste är att man arbetar med resultatenheter, vilket är som en typ av underkonto som pekar mot rätt verksamhetsgren. Ett annat sätt är att ha olika konton för intäkter och kostnader, men då blir resultaträkningen så omfattande och det blir jobbigt att få fram resultatet per verksamhetsdel, så det första alternativet tycker jag är bäst (resultatenheter). Om du vill, kan du jobba med resultatenheter på bankkontot också, men det är onödigt. Det viktiga är att separera verksamheterna på resultatsidan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
22:02
Hej igen! OK, om 1760 är tomt (förutom för 2025), men du inte tycker det är OK, vad är fel? Det som är viktigt är att balanskontot stämmer, 1760. Har det blivit rätt på 1760 men du tycker det är tokigt på 8310, är det inte så mycket att göra åt i och med att du gjort ändringen i detta räkenskapsår och inte det räkenskapsår felet uppstod i. Huvudsaken är att 1760 stämmer nu. Har jag missförstått något, hör av dig igen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
17:00
Är det OK nu? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
14:25
Det som hette Pro, heter nu + Vad gäller funktioner motsvarar + det som hette Pro
... Visa mer
2025-06-23
14:24
Om du ska reversera ett verfikat, behöver du bara göra ett nytt verifikat på samma dag och vända på steken så att 1930 blir i debet och 6570 blir i kredit. Du behöer inte fundera på något annat. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
14:20
Privatpersoner = alltid inkl moms Booking är ett företag och när företag gör affärer med varandra talar man alltid exkl moms då moms inte varken är en kostnad eller intäkt utan "flyter vid sidan om". Provisionen: Provisionen går från annat EU-land bör kopplas till ett konto som har EU-momskod kopplat till sig, såsom konto 4532 (EU-tjänst). Vill du inte använda 4532, hör av dig, för då måste vi ta till mer avancerade metoder. Annars verkar momsbokningen vara korrekt. Intäkterna: där är det lite knepigare, för samtidigt som det handlar om uthyrning till privatpersoner i Sverige av svenska pensionatsägare, så har vi ett EU-land med som förmedlare. Pengarna har ju uppenbart gått till EU och vänt tillbaks till Sverige. Tog Copilot till hjälp här och fick nedan svar. Men det är AI. För säkerhets skull, hör med Skatteverket: Förmedlaren agerar i eget namn Detta är vanligt med bokningsplattformar. Då anses förmedlaren sälja rumsuthyrningen till gästen, och du säljer i stället en tjänst till förmedlaren. Du fakturerar förmedlaren utan moms enligt reglerna om omvänd skattskyldighet (reverse charge), eftersom det är ett företag i ett annat EU-land. På fakturan anger du t.ex. . "Reverse charge enligt artikel 44 och 196 i mervärdesskattedirektivet". Förmedlaren ansvarar för att redovisa moms i sitt land. Du redovisar försäljningen i din periodiska sammanställning (EU-rapportering). Förmedlaren agerar i ditt namn Om förmedlaren bara förmedlar bokningen men du står som säljare till gästen, är det du som ansvarar för att ta ut 12 % svensk moms på hela rumspriset – även om betalningen går via förmedlaren. Du redovisar hela beloppet inklusive moms i din svenska momsdeklaration. Förmedlarens provision faktureras till dig, och om förmedlaren är ett EU-företag gäller omvänd skattskyldighet på den avgiften. ************* Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
12:43
https://meet.google.com/jdq-efwy-kfy
... Visa mer
2025-06-23
12:34
https://meet.google.com/ndp-mzbj-cya
... Visa mer
2025-06-23
12:29
I en balansräkning visas vinsten i kredit, då vinsten i resultaträkningen ligger i debet. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
12:02
Det skulle vara intressant att se hur det ser ut på din skärm. Tror du vi kan ta ett Google Meet-möte direkt? Jag håller på att tvätta fönster och ser ut som ett spöke och är omålad, men det kanske inte avskräcker dig? Jag kan skicka en länk här om du vill... Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-23
09:30
Har du en summa på 1760 som inte ska vara där? Do this: skapa ett nytt verifikat och boka bort summan och motkontera 8310. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
21:10
Det låter spontant som om inte kontot är aktiverat. Är det inte aktiverat, går du in i kontoplanen och aktiverar 1940 där. Då ska du komma åt det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
21:07
Förlåt, nu kommer du tycka att jag låter elak och dum... År 2022? Alltså: Avstämningar gör man en gång per månad. Men nu ska vi se om vi kan få ordning på det här... Som jag ser det, skulle inte 1790 vara inblandat alls. Jobbar du med kontantmetoden? Du bör ha lagt upp intäkterna på 1510 istället för på 1790 om du har kontaktmetoden och fakturerar, eller varför blev det konterat så här? Om du gör en vändning måste du vända korrekt. Nu har du vänt bort 3041 mot 3044 vilket inte är bra. Ska man vända bort ska det vara med samma konton. När man gör interimser (17xx) blandar man inte in moms. Hade du jobbat mot 1510 istället, hade det varit korrekt att jobba med moms och då hade du inte beehövt vända något. Sedan när betalningen kommit in, hade du bokat inbetalningen mot 1510. Då hade allt varit OK om jag gissar rätt i vad som skett. Ledsen om jag låter grinig. Det är inte meningen. Bli inte ledsen. Jag kan kanske hjälpa dig få ordning på det här, men... Har man gjort bokslut och månader och år är stängda, får man göra justeringen i den månad man kan i årets räkenskaper. Ibland, kan man också göra så, att man utgår från vad ett konto ska ha för saldo och bokföra justeringar däreefter, men det är knepigt om man inte är helt hemma på bokföringsrutiner. Hör av dig om varför det blev bokat så här istället för mot kundfordringar, så kanske vi kan lösa det här på något sätt.... Vad jag menar är, handlade det om obokade fakturor eller något annat i och med att allt hamnade på 1790? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
20:31
Hejsan! Lade upp detta i Excel för bättre överblick. Grönt är OK, rött är fel: Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
19:28
1Gilla
Du och företaget / företagen utbyter momsregistreringsnummer (VAT-nummer) Du debiterar sedan utan moms Du fyller i periodisk sammanställning hos Skatteverket (tror tjänster är 1 ggn/månad) Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-22
18:43
Om man inte kan låsa upp tidigare räkenskapsår eller "rätt" månad, gör man om och gör rätt i den tidigaaste månaden man kan komma åt att rätta i. Av det skälet, tycker jag att man inte ska låsa månader och år, förrän årsbokslutet och inkomstdeklarationen är klara om man har ett eget företag eller arbetar på ett mindre företag. Det är lite svårare i större organisationer, men då har man också större krav på de som sköter ekonomisysslorna att det ska vara korrekt från början. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-20
05:50
1Gilla
M a o, AFFEPA: Börja med att vända bort alla dessa bokningar. Börja med den första och STÄM AV direkt när du gjort den bokningen och SE TILL att den är eliminerad. Upprepa samma med de andra verifikation. Gör om och gör rätt: kostnader i debet, intäkter i kredit, tillgångar i debet, skulder i kredit.
... Visa mer
2025-06-20
05:41
Rättningen du gjorde 2024 är ju identisk bokning du initialt gjort, så den ska bokas bort. Boka också bort verifikation D1760/K2099, den har ju blivit dubbel nu,vistället för att de tar ut varandra. Du måste stämma av kontona innan du går vidare och gör ännu mer fel. 2099 är inte ett interimskonto, så det måste du boka bort. 8310 är en ränteintäkt, inte en räntekostnad. I och med att du använt 8310 på fel sätt ska detta också korrigeras. Är det en räntekostnader, är kontot 84xx och ska in i debet. Är det en ränteintäkt, är kontot 83xx och ska in i kredit. Sedan ska det motkonteras. Beroende på om motkonteringen till 84xx el 83xx hamnar i debet eller i kredit så är kontona för interimsbokningar 17xx eller 29xx.
... Visa mer
2025-06-20
05:21
Hej Anna! Ta ut i PDF 1630 och skattekontot fr Skatteverket, 2710, 2731 och 2940 och även de verifikat som varit inblandade och maila mig, så tittar jag på det åt dig, du har ju min mailadress. Varför jag vill ha verifikation också, är för att skattekonto borde stämma efter det vi pratade om häromdagen. När det inte hör det, är det bäst att ta dem också. Till Visma vill jag säga att vi alla, både vi användare och Visma, har kommit till en punkt nu då vi borde inse, att den här s k hjälpen vi användare får, där Visma automatiskt gör bokningar istället krånglar till det. Se till att den jär funktionen kan väljas bort om man inte vill ha den. Kontona 2710 och 2731 SKA inte automatiskt bokas bort den sista varje månad. Det är bokföringsmässigt galet och sätter vanliga, korrekta bokföringsregler helt ur spel och försvårar allt för oss konsulter i och med att de verifikation dessutom inte går att korrigera snyggt utan att göra en ful ombokning. Dessutom: hur kommer det sig att inte personalen på Vismas support är bokföringskunniga? Vilka på Visma kan bokföring egentligen?
... Visa mer
2025-06-18
14:12
Per vilket datum ska periodiseringen kicka in?
... Visa mer
2025-06-17
17:01
Har connectat mig m dig enligt länken och sitter nu och försöker få min kära dator att samarbeta. Nu är det sent på dagen. Vill du vi tar ett teamsmöte i morgon istället? Då får du vila också från skattekonto lite. Vad tror du? Jag ska se ifall jag kan maila dig via LinkedIn.
... Visa mer
2025-06-17
16:16
Hejsan, Anna! Hur hittar jag dig på Facebook e dyl? Jag skulle vilja vi kopplade ihop oss, så jag kan dirigera dig runt problemet. Vad tror du om det?
... Visa mer
2025-06-16
17:19
Tack för dina gulliga ord. Jag hoppas det löser sig, hör av dig igen annars! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
16:51
Det ligger inte en felaktig SRU-kod och spökar på 8423? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
15:45
Ja, de bör fixa en ny video, annars får jag göra en 😀 Jag håller med dig om att det vore praktiskt att man kunde nollställa som du föreslår, men i den här programvaran har de valt att göra vissa justeringar omöjliga. Det är både för- och nackdelar med det. Nackdelen är att om man gör det minsta fel, tar det mycket tankemöda att ändra vissa saker och att få till ändringen snyggt. Fördelen är om man gör som programmakaren tänkt och aldrig gör ett enda fel, så blir det rätt. Men hur perfekta är vi människor egentligen? Jag som har arbetat med bokföring och redovisning sedan 80-talet, vill kunna ändra, såsom man alltid kunnat tidigare. Det här är för mig ett bakslag det här, ett bakslag som gör mitt arbete llite mer omfattande ibland. Om du har tid, gå till första månaden som blev fel. Ta en månad i taget Jämför med Skatteverkets bokningar Kolla alla inblandade konton månad för månad Ge dig inte, utan stäm av och kontrollera efter varje månads ombokning att 1630 stämmer med Skatteverkets siffror ihop med 2710, 2731 och andra konton såsom preliminärskatt etc. Har du månader som är låsta? I så fall, kan du låsa upp dem? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-16
14:06
När du skapar en lönekörning och får ut lönekonteringen, bokas det upp en skuld på 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) samma månad som löneutbetalningen. Dessa två skulder, ligger som skulder till den 12:e månaden efter, då de ska betalas till Skatteverket. Då töms dessa två konton. Samma sak är med preliminärskatten, den ska också betalas per den 12:e varje månad. Detta gäller alltid, oavsett om man har kalenderår eller brutet räkenskapsår. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-15
14:44
Hej igen! Efter att man betalat arbetsgivaravgiften och personalskatten, ska 2710 och 2731 vara tomma, det är en sak som är bra att veta när man stämmer av. Försök detta: 2940 ska vara tomt, har du en summa på det kontot, så ska det bort. Ta fram papper och penna och gör en manuell bokföringsorder på det. Sedan ska 2710 och 2731 enbart innehålla den senaste lönens skatt och arbetsgivaravgift, inget annat. Stämmer du av per sista december, är det enbart AGA:n och skatten för decemberlönen som ska finnas på dessa två konton 1:a januari. Finns det en annan summa där, skriv ner den också på papperet. Summan på skattekontot 1630 ska stämma med det som Skatteverket har. Det är viktigt att du tänker på att det ska vara samma datum på 1630 som hos Skatteverket när du tar ut listorna. När Skattekontot har blivit tillkrånglat, brukar jag ta ut från Skatteverket, ett kontoutdrag från det datum där felet började till dagens daum. Jag tar ut detta på papper. Sedan ritar jag streck under varje månad så jag enklare ser månad för månad Sedan tar jag ut på papper 1630, 2710, och 2731 (ev momskonton också ifall de diffar) och drar streck där också på samma sätt. Sedan jämför jag mina siffror med Skatteverkets. Sedan justerar jag så att mina siffror blir som Skatteverkets. Har du inte låst månaderna, kan ju justera på rätt månad. Är månaderna låsta, försök låsa upp dem, eller så får du justera på tidigaste möjliga datum. Går inte det, ta fram Excel. Är du van vid Excel, jag hoppas det, eller så gör du egna uträkningar manuellt med räknemaskin, papper och penna. Jag hoppas något av det här kan vara till hjälp! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-13
17:16
Hej igen! Bra att du har kunnat ångra matchningar! Trist att det inte gick att ångra alla. De verifikat som inte går att ångra, ta upp dem och vänd dem så debet blir kredit och tvärt om. Då har du eliminerat bokningen. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-06-13
15:27
The most common depreciation is a period over 5 years, 60 months. Will the cars last that long, do you think? You have to guess a bit how long they will last and depreciate over that time. Best regards, Lena
... Visa mer
2025-06-12
19:39
Jag måste kontrollera i datorn igen. Jag hör av mig i morgon!
... Visa mer
2025-06-12
16:00
Du undrar initialt vad du gjort för fel och jag kan säga att det har att göra med att du inte stämt av skattekontot varje månad. I och med att det inte enbart handlar om 1630 längre, utan om flera konton både på balanssidan och resultatsidan, så är ju frågan om vad som är enklast att göra. Ibland, kan man inte sitta och nagelfara alla enstaka transaktioner. I och med att du använt eEkonomi (vilket inte är ett fel, utan enbart en tanke på hur programmet är konstruerat) så är det enklaste idag att ta en, ja, nästan en genväg. När man tittar på ditt utdrag från konto 1630 blir man helt snurrig av alla ändringar och det beror på eEkonomis uppbyggnad. Det är enklare om man kan göra en osynlig ändring, som man kan i andra programvaror. Då är det enklare att justera perfekt och sömlöst. Men vi får ta vad vi har. Vad du måste göra nu att att go about it another way. Vad du ska göra nu är bokföring, justering, där man utgår ifrån det värdena på de olika kontona ska vara och justerar så det blir så istället för att göra en bokning och hoppas på att det kommer stämma. Let’s try: Skapa (eller lås upp) konto 2999. Det ska vara vårt avräkningskonto så länge. Du skapar och låser upp konton under ”Kontoplan”. Justera konto 1630 till det som det ska vara, datum 2024-12-31: Kredit 1630: 4 955,00 Kredit 1630: 6 250,00 Debet: 2999: 11 205,00 Spara verifikatet! Kontot 1630 ska nu vara enligt Skatteverkets siffror, kolla att det är så (-6250 kr). Nytt verifikat, samma datum: Boka bort summan som finns på konto 2731, kontot ska vara helt tomt (arbetsgivaravgiften) Boka bort summan som finns på konto 2710, kontot ska vara helt tomt (personalskatten) Motboka detta med konto 2999 Spara verifikatet! Kontrollera att kontona som ska vara tomma är det Nytt verifikat, samma datum: Justera konto 2518 (preliminärskatt), eller 2510 om du använt det så att summan stannar på +4 120,00 (detta ska vara en debetsumma). Gör som tidigare verf, motboka 2999 Spara verifikatet och kontrollera 2518 (2510) att det i debet finns 4 120,00 kr OK, nu kommer lite svårare grejer, resultatsidan. Här får man hålla tungan rätt i mun… Kostnader ligger i debet och intäkter i kredit… Nytt verifikat per datum 2024-12-31 igen: Skattekontots intäktsränta, konto 8314, ska vara 6,00 kr i kredit, en intäkt. Justera kontot så det blir så (ligger det ränta från skatteverket på andra konton ska de väck!). Skattekontots kostnadsränta, konto 8423, ska stanna på 216,00 i debet, en kostnad. Justera kontot så summan landar där (ligger det Skatteränta på annat konto ska detta väck här också) Motboka 2999 Spara Kolla 8314 och 8423 så att det stämmer enligt ovan. Nytt verifikat, återigen per 2024-12-31: Du har två förseningsavgifter, på en totalsumma av 6 875,00, boka: Debet: 6992 6 875,00 Kredit 2999 (samma summa) Spara Skriv ut en balansräkning och en resultaträkning. Kolla att summorna (de utgående summorna per sista december) på dessa konton är som jag vill ha dem. Återkom sedan om du har en diff kvar på 2999. 2999 bör vara tomt. Jag kan inte garantera att kontot är 0 för fel kan ha dribblat sig in på annat håll och påverkat andra konton jag inte ser. Men vi tar det då. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
13:53
Jag tar och kikar på det här, ett ögonblick bara, det är ju lite ändringar inblandade så det kan ta ett tag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
13:40
Antingen så är det superenkelt eller så är det jättesvårt. Har funderat ett tag. Ponera att du hade skickat en faktura till NL. Då hade du reggat momsen via Skatteverket som periodisk sammanställning, försäljning av en tjänst. Frågan är om det förfarandet är applicerbart här. I så fall, ska du inte boka moms så här. Du ska också i så fall använda konto 3308 på intäktssidan, "försäljning tjänster till annat EU-land. Däremot hyr du ju ut i Sverige, eller? Svenska kunder? Vad betyder det i sammanhanget? Tror du bör tala med Skatteverket om saken om ingen annan här på forumet kan hjälpa till och är bombsäker på sin sak. Ett alternativ är att höra med Booking.com. De borde kanske kunna hjälpa till. Eller hör både med dem och Skatteverket. Men lova att du hör av dig här, så att vi alla får ett svar på den här frågan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:53
Ja, jag har tittat på den där filmen jag också, och tycker som du "vad har de fått 2940 ifrån?". Jag har så svårt för dessa underliga matchningar som ska "hjälpa till" för jag tycker de mer stjälper än hjälper. Det bästa i världen är kunskap, kunskap är makt. Därför tycker jag att man ska lära sig så mycket som möjligt, så man förstår när det blir fel, så man kan fixa felen. Du verkar veta att det blir fel här och det är bra. Vet man inte hur det ska vara, kan man snurra in sig i det oändliga helt i onödan. Det räcker med att man kan snurra till det som van "bokförare" och är man inte det så blir det etter värre. Det är bra att du postat detta inlägg! Hur du ska bokföra de olika händelserna beror på hur de ligger när "matchningen" kommer in. Man måste se upp, för maskiner är inte ofelbara och vem säger att en programmerare gjort rätt (eller kan bokföring). Du har gjort en lön Personalskatten ligger på 2710, som en skuld till nästa månad Arbetsgivaravgiften ligger på 2731, som en skuld till nästa månad Du betalar ut till Skatteverket, skulden på 2710 och på 2731 månaden efter lönen När Skatteverket bokat din betalning, kommer en matchning in i bokföringen. Då tycker jag, att du ska boka mot 2710 och 2731, de motsvarande summor som hamnade där när du gjorde lönen. Men som jag sa, det beror på hur du förfarit tidigare och ifall skulderna ligger på 2710 och 2731 tills betalning skett. När du fått in matchningen i programmet, har den bokat upp att pengar gått ut från banken? Kan du ta en skärmdump på hur matchningen ser ut? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:38
Då skulle jag tro att Admin tycker att krediten hänger i luften. Skriver du ut journalen, funkar det säkerligen. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:35
Jag tycker det enklaste är att göra en internkreditnota på EURO 250 och boka den som en rabatt. Då blir det plus / minus noll och du kan kvitta dessa mot varandra. Jag tror nämligen att det bokföringsmässigt blir trickigare att "betala" överskjutande del på fakturan med ett resultatkonto, men det kanske beror på vilket bokföringsprogram du jobbar med. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:28
2025-06-12
12:26
Fråga: Du har inte skickat någon faktura till dem, utan de betalar bara ut, eller? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:18
If you close the yearly books by 31 of December, you make the re-booking D2391 / C2890 by 31/12 -24. Regarding the monthly payments 2024 and 2025, I guess you already have booked them D2391 / C1930, and if that assumption is correct, you don't need to re-book that part.
... Visa mer
2025-06-12
12:13
Är journalerna utskrivna? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-12
12:06
OK, here we go! This "trick" is as follows: You have a long term loan on 2391 of 16 962,50 as per 31/12 -24 Every month you pay off 737,00 and for 12 months it comes to 8 844,00 That makes 8 844,00 as a short term loan to be booked D2921 / C2890 Then, when you every month pay the 737,00, you book the payment D2921 / C1930 so you automatically deduce the debt from the long term part of the loan. If you do so, you don't have to make a new re-booking this coming December. I know that in this case it is not a lot of help perhaps, but if you have a loan stretching for many years, it is helpful; you can skip remembering re-booking a short term part of a loan once every year. The less you need to remember, the better. So now you just have to keep your eye on the 2391 account now and then and when that account is zero, you just start booking the monthly payments on 2890 instead. Best regards, Lena
... Visa mer
2025-06-12
11:34
Hi again! Long term loans, loans reaching over one year, goes as long term loans. The part of the loan you will pay off during the coming year, you re-book to a short term loan. Say you have 1 long term loan 31st of december 2024 of 1000 kr and you aim to pay 500 kr during 2025, you rebook 31st december 500 kr from 23xx to an account for short term loans. So you are correct, you have to re-book some of the money. By the way! If the loan is streched over several years, I have a small trick for you that might come in handy. Just let me know.ä
... Visa mer
2025-06-12
11:07
That is good! Now... the tax account is like a bank account. For example, you can receive interest and also be charged interest if you have missed to pay in time, so you need to keep an eye on this. Good luck!
... Visa mer
2025-06-12
10:56
You should have a tax account at Skatteverket.se. The sum you see there, and the transactions made there, should correspond to the tax account in the ledger, account 1630. If not, your book keeping is not up to date. You need to go through all bookings for 2024 on 1630, 2710, 2731 and all the VAT accounts. At least. Perhaps you should ask a professional accountant to take a look at it. Often, when I see a question like this, the problem is not only on one account, it could be a considerably larger problem behind it all.
... Visa mer
2025-06-11
14:54
Meningen är inte att du ska lägga upp avtalet här utan att du ska läsa avtalet och se vad det säger och agera utifrån det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
14:51
Det är första steget som du gjort. Sedan, för att se kommande periodiseringar, går du in under Bokföring -> Verifikationer. Det ska finnas en flik som heter Kommande Periodiseringar där och du kommer få en notifiering i programmet när det är dags att kicka in periodiseringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:41
Tack för snabbt svar! Mvh Lena
... Visa mer