Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vi uppdaterar till SQL Server 2022

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2024-11-26 16:01 )

För att följa med i utvecklingen uppdaterar vi SQL-databasen till SQL Server 2022 under hösten 2024. Det gäller för programmen Visma Administration, Visma Byråstöd och Visma Lön 600/300. Uppdateringen sker i samband med att vi släpper en ny version av respektive program.

2024-10-09 släpptes version 6.4 av Visma Byråstöd med SQL Server 2022.

2024-11-05 släpptes version 2024.4 av Visma Lön 300/600 med SQL Server 2022.

2024-11-26 släpptes version 2024.1 av Visma Adminsitration/fakturering med SQL Server 2022.

SQL Server 2022 fungerar på följande operativsystem: Windows 10/11, Windows Server 2016/2019/2022. Läs mer om SQL Server 2022 »

Vi rekommenderar att du uppdaterar din dator till en nyare version av Windows som stöds av Microsoft.

Visma Spcs Systemkrav »

Så här ser du vilken SQL-version du har installerad på datorn »

Den här nyhetens innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-11-26

Medverkande
7 Kommentarer

Jag har för närvarande Windows Server 2012 och då funkar ju inte SQL Server 2022 vad jag kan förstå. Kan jag ändå uppdatera löneprogrammet till nya versionen eller går det helt enkelt inte? 

Såg att installationen stoppas när det gäller byråstöd men det finns ingen sådan info vad gäller lön, inte heller i infon kring Administration 2000 framgår något sådant.... Där omnämns bara bytet till SQL Server 2022 som att det kan ta lite längre tid.... 

Men alla dessa program installeras ju på min server så då undrar jag ju vad som händer i mitt system...?

Törs fan inte chansa...... 

Att uppdatera Byråstöd är ju inte lika viktigt som t.ex. lön..... 

Å ena sidan så är ju dessa uppdateringar bra då det sker utveckling, framförallt SQL Servern som under mååååånga år var helt förlegat men nu händer det uppdateringar löpande...  Tråkigt dock när man som jag sannolikt måste byta hårdvaran för att kunna uppdatera operativet i min server.... Det är ju inte direkt gratis........ 

Men det är som det är och nu är den viktigaste frågan om jag kan uppdatera lön och admin 2000?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland 

Du har rätt, SQL Server 2022 fungerar inte med Windows Server 2012. Detta påverkar även uppdateringen av ditt löneprogram och Administration 2000.

För att kunna uppdatera dessa program behöver du ha en kompatibel SQL Server-version. Tyvärr kan vi inte påverka kraven för SQL Server då det är Microsoft som bestämmer dessa. Här kan du se Microsofts systemkrav för SQL Server 2022

Vi förstår att detta kan innebära en kostnad för uppgradering av din hårdvara och operativsystem, men det är viktigt för att säkerställa att dina program fungerar som de ska.

Önskar dig lycka till med uppdateringen, och tveka inte att kontakta oss om du har fler frågor!

/Tinna

Hejsan. Det var ju illa då just löneprogrammet är ett måste att uppdatera…..

Och visst är det så att det är Microsoft som ställer kraven på systemen men det är ju inte dom som bestämmer att det måste uppdateras… finns ju idag 3 st aktuella SQL-versioner som funkar….

Om jag vore konspiratoriskt så är det ju det här ett ”bra” sätt att tvinga in oss i molnet……

Och den nya SQL-en gör ju även , antar att det är den iaf, att säkerhetskopiorna i t.ex. Admin blir 10 gånger större än förr… vilket är väldigt dåligt….

Hejsan igen... 

Jag har ju idag SQL2017 och vad händer då om jag försöker uppdatera t.ex. löneprogrammet... Tidigare så struntade den ju i att uppdatera SQL och det funkade ändå....

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej hej @AccountantfromHell_singland 

Efter att ha diskuterat ditt ärende internt kan vi bekräfta att uppdateringen generellt sett bör fungera, förutsatt att ditt operativsystem inte är Windows 7. Tyvärr kommer en uppdatering inte att vara möjlig om du använder Windows 7, eftersom operativsystemet inte stödjer de nödvändiga kraven för att genomföra uppdateringen.

Som du skriver så stötte du på problem när du försökte uppdatera Visma Byråstöd. För oss indikerar det att samma problem kan uppstå även när du försöker uppdatera löneprogrammet och andra administrativa system, eftersom dessa bygger på samma installationskit och har samma krav.

Jag hoppas du får det att funka och önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.

/Tinna

Ah... det är egentligen inte det som är problemet. Vi har Windows 10 i alla arbetsstationer men servern har Windows Server 2012 och det funkar ju då inte med SQL 2022 men väl med både 2016 och tydligen 2017. 2019 och för den delen 2022 kräver då Windows Server 2016 som minst och då Byråstöd, Admin och lön samtlig är serverinstallerade program så har vi ju lite bekymmer... eller vad säger den interna diskussion om det? 

Eller funkar det så länge vi inte kör lön lokalt på servern utan bara installerar det där?

Har satt igång jakten på ny hårdvara.... finns ju mycket att välja på och jag måste tyvärr byta den för att kunna uppgradera serveroperativet....

Startade löneprogrammet idag för att kolla en sak och då kommer det upp en text med att uppdatering först måste ske på servern...puuuh... Inväntar svar på frågan enligt ovan......