Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Anton Martinsson CONTENT PRODUCER ‎2024-10-31 09:08 )
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 4532 Visningar

Vill du börja samarbeta med dina kunder i Visma eEkonomi? Eller har du redan kommit igång med ett flertalet kunder men vill ta nästa steg och bli mer effektiv? Här kan du läsa både hur du kommer igång, men också ta del av digitala flöden och smarta processer som effektiviserar ert och era kunders arbete. Visste du t ex att du kan spara 8 h/veckan per konsult om du arbetar 100% digitalt i Visma eEkonomi? Åsa och Lisa visar dig hur!

Att bjuda in till ett samarbete

Via Visma Advisor, vår webbaserade klienthanterare, bjuder du in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Dina kunders behov kan såklart variera beroende på hur mycket som kunden ska göra i Visma eEkonomi kontra hur mycket du som redovisningskonsult ska göra. När du väljer att bjuda in till ett samarbete med din kund så finns det därför olika varianter att välja mellan.

 

Du som redovisningsbyrå sitter alltid i vår största variant Visma eEkonomi Pro.

 

 

Vill du läsa mer om samarbeten? Besök då vår skriven hjälp, samarbeta i eEkonomi via Visma Advisor

För dig som inte använder Visma Advisor går det självklart också att bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi via Visma Byråstöd.

För dig som ska börja samarbeta med dina kunder i Visma eEkonomi så har vi skapat en hel spellista med filmer för dig och din kund. Filmerna går kort igenom några av grunderna i programmet, och är perfekt för dig som redovisningsbyrå att skicka till dina kunder som ska komma igång, men också att du ska få en insyn i hur det kan se ut för dina kunder.

Spellista Visma eEkonomi 

Arbeta smart med försäljning i Visma eEkonomi

När vi pratar försäljning i Visma eEkonomi så finns det många fina och smarta funktioner att kika lite extra på. Och det är även funktioner ni kan tipsa era kunder om att använda för att arbeta på ett smart sätt i tjänsten.

Framförallt vill vi lyfta automatiskt återkommande faktura, massfakturering och fördelarna som finns med att skicka e-fakturor till både företag och privatpersoner.

Återkommande faktura
Vill du hjälpa dina kunder att automatisera faktureringsprocessen? Det gör du genom att använda funktionen för automatiskt återkommande faktura. Du skapar då en faktura tillsammans med en mall på hur ofta fakturan ska skickas. Och genom att välja att fakturan ska skickas som e-faktura så sköter Visma eEkonomi sen både faktureringen och bokföringen av fakturorna helt automatiskt. Och du kan lägga den tiden på något annat!

En annan smart funktion är att man kan massfakturera. Om du ska fakturera samma sak till flera kunder så kan du enkelt fakturera allihopa samtidigt. Du behöver endast klicka på “Välj flera kunder” och sedan så skapar programmet upp flera identiska fakturor automatiskt som du därefter kan skicka iväg. Det går också att se en sammanställning på vilka kunder du har valt för att säkerställa att det blivit rätt.

Spetsa samarbetet med e-faktura
Varför e-faktura? Genom att arbeta med e-faktura så slipper du det manuella arbetet med att skriva ut, frankera och posta fakturorna. Och skulle det vara så att en kund inte kan ta emot e-fakturor så kan man skicka fakturan som ett brev. Då skriver vi ut fakturan åt dig och skickar den till kunden.

Oavsett om det är ett företag eller en privatperson kan er kund skicka fakturan helt elektroniskt. Är det ett företag som ska faktureras skickas fakturan som en e-faktura direkt in i deras ekonomisystem. Om det gäller en privatperson så hamnar fakturan istället i Kivra som är kundens digitala brevlåda. Genom att spetsa samarbetet med e-faktura så blir hela processen mer effektiv genom att du slipper lägga tid på att manuellt skicka iväg fakturor samtidigt som du får ett mer hållbart arbetssätt då du slipper att skriva ut alla papper.

Arbeta smart med inköp i Visma eEkonomi

När vi pratar inköp kanske du tänker på fysiska leverantörsfakturor som du har fått till dig via brev eller kanske ett kvitto från en butik, som du därefter stansar in manuellt i programmet för att bokföra. Men dina leverantörer kan se till att alla fakturor hamnar direkt i Visma eEkonomi, helt elektroniskt, oavsett om det är skickat som en e-faktura, som PDF eller som brev.


Men hur gör du då för att din kund ska kunna ta emot e-fakturor, och att leverantören skickar fakturan direkt från sitt system rakt in i kundens system? Det betyder alltså att distributionen av fakturan blir helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändare eller mottagare. Då behöver du aktivera samarbetstjänsten Digitala fakturor och dokument för kunden via Visma Advisor.

Men om dina kunders leverantörer inte har möjlighet att skicka e-faktura? Då finns det ett jättebra alternativ genom att leverantören skickar fakturan till en specifik mejladress som gör att fakturan hamnar direkt i Visma eEkonomi. Du får hjälp med att tolka uppgifterna och behöver bara kontrollera informationen samt lägga till bokföringskonton innan du bokför. Läs gärna mer hur du kan Ta emot leverantörsfakturor i Visma eEkonomi.

 

Hjärtat av Visma eEkonomi: Kassa- och Bankhändelser

Visma eEkonomi är skapat utifrån och grundar sig på att man hanterar sina in- och utbetalningar under Kassa- och bankhändelser. Och det är tillsammans med en bankkoppling som du arbetar på bästa sätt i programmet.

Kassa- och bankhändelser kan kallas för själva hjärtat i Visma eEkonomi. Det är här inne som ni hanterar och bokför alla betalningar som görs. Och för att arbeta så effektivt och smart det bara går så ska ni arbeta med en bankkoppling!

Bankkoppling innebär att ni har en direktintegration mot kundens internetbank och ni får då in kontoutdraget från banken direkt till Visma eEkonomi regelbundet (kontoutdraget läses in en gång per dag). Transaktionerna som finns med på kontoutdraget kopplas automatiskt ihop med rätt händelse i programmet och matchas och bokförs på autopilot! Med hjälp av en bankkoppling blir avstämningen mot banken mycket smidigare och ni sparar såklart tid genom att låta programmet sköta processen automatiskt. Ni slipper stämma av mot journaler som ni till exempel kanske gjort tidigare i Visma Administration.

Och om inte det var nog så möjliggör också en aktiv bankkoppling er att kunna skicka leverantörsbetalningar direkt till banken från Visma eEkonomi genom tvåstegsverifiering. När fakturan blir betald så går informationen tillbaka till Visma eEkonomi och programmet bokför den automatiskt. På samma sätt gäller detta för kundfakturorna - när fakturan är betald så kan den matchas och bokföras automatiskt också.

På detta sätt så får du en automatiserad bokföring och ett ständigt uppdaterat konto. För att Visma eEkonomi ska bokföra automatiskt krävs det att förfallodatum, OCR/referens och belopp har en 100% överensstämmelse, mellan fakturan och transaktionen.

För att summera varför du ska använda dig av en bankkoppling i Visma eEkonomi så är det därför att det automatiserar stora delar av arbetet, vilket självfallet resulterar i ett skönare arbetsflöde och mer tid över till annat för dig! Inte minst bidrar det till att du kan känna dig lugnare när det är dags för avstämning du då vet att ingenting har bokförts dubbelt eller missats helt och hållet. Ditt jobb som redovisningskonsult blir roligare i och med att du inte behöver stämma av mot journaler!

 

Läs mer om bankkoppling i Visma eEkonomi.