Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Amanda Nygren CONTENT PRODUCER ‎2020-02-24 08:58 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 236 Visningar

I Visma Advisor arbetar du med fastpris, timpris eller transaktionspris. Vilket du vill använda bestämmer du helt själv och självklart går det bra att ha olika priser för olika kunder och uppdrag. 

 

Nu ska vi gå igenom hur du kommer igång med fast prissättning 

Vill du veta hur fastpris fungerar vid tidregistrering och fakturering? Läs mer här!

 

  1. För att kunna debitera din kund till en fast prissättning behöver du först ställa in detta på uppdragen. Börja med att gå in på Underhåll och välj sedan Uppdrag. Klicka på det eller de uppdrag som du vill ställa in fastpriset på. 
  2. För att ange vilka aktiviteter priset ska gälla för scrollar du längst ner i rutan som kommer upp och går till Aktiviteter för tidregistrering. Vill du använda andra aktiviteter än de som redan är förinställda kan du ändra dessa och ställa in det som passar dig.
  3. I rullisten under Pris väljer du inställningen Timme. Detta innebär att om du registrerar tid utöver det som du och din kund har avtalat, så anger denna inställning att det kommer faktureras ett timpris utöver det avtalade fastpriset. När du har ändrat det du önskar klickar du på Spara nere till höger. 
  4. Därefter är det dags att lägga in aktiviteterna i en prislista. Du skapar prislistan genom Prislistor i fältet till vänster under Underhåll. Genom att klicka på Ny prislista kommer du automatiskt in på fliken Timpris. Priset som du nu ska ställa in är alltså det pris som kommer användas när du registrerar arbetad tid utöver det som ingår i det avtalade fastpriset.
  5. Namnge prislistan och ställ in det datum som du vill att prislistan ska börja gälla vid. Nu kan du välja hur du vill prissätta, till exempel Per aktivitet och Oberoende av medarbetare. Om du vill att denna prislista ska användas som standardprislista, det vill säga att den automatiskt väljs in när du lägger upp en ny kund, markerar du rutan Använd som standard. 
  6. Under Aktivitet fyller du i hur mycket du ska ta i betalt på de uppdrag som fastpriset gäller för. Avsluta med att klicka på Spara.
  7. Nu är grundinställningarna gjorda, men när du arbetar med fastpris gör du en prisinställning per kund. Gå därför in på Kunder i menyn - och välj vilket/vilka företag du ska använda fastpriset för. Klicka sedan på fliken Prissättning. Klicka på Ny prissättning och välj Fastpris.
  8. Ställ in Från och med datum för den period du vill att fastpriset ska gälla från, vilket eller vilka Uppdrag det gäller, det totala Fastpriset du ska fakturera, samt hur många timmar arbetet beräknas ta under Uppskattade timmar. Fyll även i Fakturatext. När du sedan ska ställa in Fakturaintervallet ser alternativen genom pilarna. Här kan du välja om de ska faktureras till exempel Varje månad. Till sist fyller du även i vad som ska bli det Första fakturadatumet. Om du vill se fakturaplanen efter den intervall du har valt klickar du på Uppdatera fakturaplan. Avsluta med att klicka på Spara.

Ytterligare hjälp för att komma igång: 

Se filmerna... 

Läs gärna... 

Nu kan du börja arbeta med fast prissättning, lycka till! 

micheile-henderson-ZVprbBmT8QA-unsplash.jpg.FASTPRIS2.jpg

 

Medverkande
Kommentarer
NY MEDLEM

Nu är ju inte fastpris uppdragen något som är nytt längre i Advisor då vi har jobbat med det ett bra tag, men om nu ämnet kommer upp så kan jag i alla fall försöka få er att också fundera på hur ni kan få till rapporterna så att de blir bättre på just fastprisuppdragen. Rapport för täckningsbidrag fungerar inte helt enkelt då fakturatillfällen med registrerade tider hänger inte ihop och visar därmed helt fel TB, och likaså hamnar all intäkt på en individ (den som är uppdragsansvarig) för fastprisuppdraget, trots att flera personer kanske har registrerat tid på ett uppdrag, vilket medfört att den individuella TB på sådana uppdrag kan man helt bortse ifrån och får sortera bort fastprissättning när man följer upp TB på individnivå. Här kanske utveckling hos Visma kunde klura lite på att komma framåt, tack!

APPLICATION SPECIALIST

Hej Tibor!

 

Tack för din input kring fastpris. När det gäller täckningsbidrag och fastpris så är vi medvetna om problematiken att följa upp. Precis som du nämner så är en problematik att den går på uppdragsansvarig och inte på den aktuella personen som har registrerat det. Jag håller med om att detta bör spegla verkligheten och visa vilken/vilka personer som verkligen har lagt ned arbetet.

 

Detta önskemål har vi i utvecklingsplanen framöver. Vi kommer också att påbörja ett större projekt och se över just fastprishanteringen i Advisor. Det finns flertalet förbättringsområden som vi ämnar att lyfta upp vid dessa tillfällen.

 

Om du har fler synpunkter som du vill ska lyftas så bara skriv dessa så ska jag se till att dem också kommer upp för diskussion för framtida utvecklingsinsatser.

 

Önskar dig en trevlig helg så länge!

 

/Tobias