Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Amanda Nygren CONTENT PRODUCER ‎2021-02-26 14:08 )
  • 2 Svar
  • 1 gilla
  • 1386 Visningar

För dig som vill komma igång och debitera dina kunder enligt en fast prissättning.  

 

Ställ in inställningar 

 

  • Börja med att gå in på Underhåll och välj sedan Uppdrag. Klicka på det eller de uppdrag som du vill ställa in fastpriset på. 
  • För att ange vilka aktiviteter priset ska gälla för scrollar du längst ner i och går till Aktiviteter för tidregistrering. Vill du använda andra aktiviteter än de som redan är förinställda kan du ändra dessa och ställa in det som passar dig.
  • I rullisten under Pris väljer du inställningen Timme. Detta innebär att om du registrerar tid utöver det som du och din kund har avtalat, så anger denna inställning att det kommer faktureras ett timpris utöver det avtalade fastpriset. Spara när du är klar. 
  • Gå till Prislistor och ange timpriset för aktiviteterna på prislistan. Har du redan korrekt information om pris för uppdraget och aktiviteterna behöver du inte göra någonting.  Men har du prislistor som ska uppdateras klickar du på dem och på perioden det gäller, eller genom att klicka på Ny period
  • Vill du lägga upp en ny prislista klickar du på Ny prislista, du kommer då automatiskt in på fliken Timpris.  (Priset som du ska ställa in här är alltså det pris som kommer användas när du registrerar arbetad tid utöver det som ingår i det avtalade fastpriset.) 
  • Namnge prislistan och ställ in datum. Om du vill att denna prislista ska användas som standard, det vill säga att den automatiskt väljs in när du lägger upp en ny kund, markerar du rutan Använd som standard.
  • Välj hur du vill prissätta, som till exempel Per aktivitet och Oberoende av medarbetare. 
  • Under Aktivitet och Pris fyller du i hur mycket extra du ska ta i betalt på de uppdrag som fastpriset gäller för. Avsluta med att Spara. 

 

Nu har du gjort de grundinställningar som behövs, se nedan hur du nu gör en prisinställning per kund. 

 

 

Prisinställning per kund 

 

  • Gå till Kunder och välj vilket företag du ska använda fastpriset för. Klicka på Prissättning - Ny prissättning och Fastpris.
  • Ställ in Från och med datum för den period du vill att fastpriset ska gälla från, vilket eller vilka Uppdrag det gäller, det totala Fastpriset du ska fakturera, samt hur många timmar arbetet beräknas ta under Uppskattade timmar. Fyll även i Fakturatext
  • Med rutan Pågående fastpris markerad så kommer programmet automatiskt skapa upp nya fakturatillfällen 14 dagar innan det sista fakturatillfället. Vill du däremot justera priset för den kommande faktureringen, så lämnar du rutan tom och får då förnya fakturaplanen manuellt när det är dags för det.
  • Om du vill se fakturaplanen efter de inställningar du har valt klickar du på Uppdatera fakturaplan. Avsluta med att Spara 

 

Nu kan du börja debitera dina kunder med en fast prissättning, lycka till! 

TILL DIN HJÄLP 

 

 

Medverkande
Kommentarer
Tibor B
NY MEDLEM

Nu är ju inte fastpris uppdragen något som är nytt längre i Advisor då vi har jobbat med det ett bra tag, men om nu ämnet kommer upp så kan jag i alla fall försöka få er att också fundera på hur ni kan få till rapporterna så att de blir bättre på just fastprisuppdragen. Rapport för täckningsbidrag fungerar inte helt enkelt då fakturatillfällen med registrerade tider hänger inte ihop och visar därmed helt fel TB, och likaså hamnar all intäkt på en individ (den som är uppdragsansvarig) för fastprisuppdraget, trots att flera personer kanske har registrerat tid på ett uppdrag, vilket medfört att den individuella TB på sådana uppdrag kan man helt bortse ifrån och får sortera bort fastprissättning när man följer upp TB på individnivå. Här kanske utveckling hos Visma kunde klura lite på att komma framåt, tack!

Tobias Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Tibor!

 

Tack för din input kring fastpris. När det gäller täckningsbidrag och fastpris så är vi medvetna om problematiken att följa upp. Precis som du nämner så är en problematik att den går på uppdragsansvarig och inte på den aktuella personen som har registrerat det. Jag håller med om att detta bör spegla verkligheten och visa vilken/vilka personer som verkligen har lagt ned arbetet.

 

Detta önskemål har vi i utvecklingsplanen framöver. Vi kommer också att påbörja ett större projekt och se över just fastprishanteringen i Advisor. Det finns flertalet förbättringsområden som vi ämnar att lyfta upp vid dessa tillfällen.

 

Om du har fler synpunkter som du vill ska lyftas så bara skriv dessa så ska jag se till att dem också kommer upp för diskussion för framtida utvecklingsinsatser.

 

Önskar dig en trevlig helg så länge!

 

/Tobias