Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Eva!Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring sätter du en markering i Manuell registrering av bokföringsorder. Då får du manuellt bokföra alla journaler du godkänner när du har denna ikryssad. Du kan inte enbart välja att det gäller för leverantörsfakturajournalen. När du sedan vill ha det automatiskt igen tar du bort denna markering.
Hej!Vad jag kan se på din beskrivning har du gjort helt rätt. Det verkar vara något knepigt med själva säkerhetskopian. Olika förslag på felsökning:Du kan prova att läsa in säkerhetskopian på den gamla datorn för att se om det funkar där.Prova att ta en ny säkerhetskopia från den gamla datorn och se om du kan läsa in den på den nya datorn.Du kan skicka in säkerhetskopian till oss så kan vi se om vi kan öppna den här, hör av dig i så fall så ska jag mejla instruktioner innan.
Hej Carina!När det gäller utskrift av balansrapport följer den uppställning enligt årsredovisningslagen (ÅRL), eller om du väljer layouten BFL enligt bokföringslagen. BFL är främst anpassad för äldre kontoplaner som Bas96.På bas.se finns denna uppställning för balansräkning som du kan titta på, Balansräkning(pdf).Om du vill att Lån Handelsbanken ska komma under kortfristiga skulder kan du använda kontot 2410 Kortfristiga låneskulder kreditinstitut, eller skapa ett konto på 241X.
Hej Alex, Tack för din beskrivning. Så här gör du för att söka på text som finns i Kommentarsfältet. Om du har skrivit "undantag" i fältet Kommentar på några order använder du funktionen Sök för att hitta dem. I Sökfunktionen finns en lista med olika fält där du kan ange sökvillkor som programmet ska leta efter. I mitt exempel nedan har jag skrivit *undantag* så att jag får resultat på alla kommentarer där ordet finns, även om ordet använts mitt i en mening. När jag trycker på OK kommer programmet markera den post i listan som uppfyller villkoret. Med sökpilarna i menyn får jag fram nästa post som matchar. Det blir nästan ännu smidigare om jag står i kortläget när jag söker och bläddrar mellan resultaten, så ser jag alla detaljer direkt. I sökfunktionen kan du ange flera villkor samtidigt, som tex Ej klar=J eller Orderdatum=20140101..20140210 (två punkter mellan datum ger dig ett intervall). Du kan även använda samma villkor när du skriver ut ett Ordersammandrag, så får du en lista på allt som matchar. Jag hoppas det kan hjälpa.
Hej!När du startar upp din bifirma är det kanske enklast att du skapar ett nytt företag i programmet och här bestämmer du vilken fakturamall du vill skriva ut dina fakturor med. När du sedan går in i ditt andra företag har du din fakturamall vald här. På detta sätt separerar du bokföringen mellan ditt ordinarie företag och bifirman.Ett annat alternativ är att du har allt i ett och samma företag i programmet och att du använder Extra fakturadokument när du skriver ut fakturor för bifirman. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar väljer du den mall du vill ha på raden för Extra fakturadokument. När du sedan skriver ut faktura för bifirman väljer du Skriv ut - Direktutskrift Extra fakturadokument.Om du vill ha annan mall än de som finns här för Extra fakturadokument kan du exempelvis gå in under mallar för fakturor, markera den mall du vill ha och klicka på Ändra. I malleditorn väljer du Inställningar på raden för Typ ändrar du till Extra fakturadokument. Därefter väljer du Spara somoch stäng malleditorn. Nu kan du välja denna mall när du går in under Extra fakturadokument.Väljer du detta alternativ har du samma bokföring för både bifirman och det andra företaget.