2017-07-13
06:25
Hej! Är det så att ni har bytt benämning på kontona mellan åren? Dina övriga önskemål om excel, csv och sökning har jag tagit vidare till vår utvecklingsavdelning. Om du inte får ordning på dina avdelningar i eEkonomi så chatta eller ring till oss istället. /Linnea
... Visa mer
2017-07-12
07:16
Hej Karin! Kontona ska gå över med rätt benämningar när du importerar nya år. Rubrikerna i rapporterna kan du inte ändra själv. Dimensioner och avdelningar är en ny funktion i Ekonomiöversikten och kommer att utvecklas framöver. Du kan inte ändra och skapa nya avdelningar i Ekonomiöversikten, detta måste göras i bokföringen och att du bokför på dem så att de kommer över till Ekonomiöversikten. /Linnea
... Visa mer
2017-07-12
06:35
Hej Gunnar Bergstedt! Vad bra att det fungerar nu. Programmet Visma Skatt genererar inga engelska meddelanden så det är antingen något annat på datorn som ger meddelandet eller Skatteverkets hemsida. //Linnea
... Visa mer
2017-07-12
06:32
Hej Katherine! Om avskrivningarna ska vara på tre år så är det 1/3 du bokför i avskrivning varje år på 1069 och 7816. /Linnea
... Visa mer
2017-07-12
06:30
Hej! Vad är det för tecken du har som ska vara en text? Om det är i en tabell så kan du högerklicka på cellen och välja Egenskaper Cell och ändra typen till Text. Om det inte är en tabell utan är en textruta så är det alltid text. Om det inte är detta du menar får du återkomma med en mer utförlig förklaring om exakt vad det är du vill ändra. //Linnea
... Visa mer
2017-07-11
13:23
Hej! Vilken blankett är det som Skatteverket saknar? Vilka blanketter har du i deklarationen? Säger felmeddelandet enbart Improper Argument? Har du provat att exportera filerna till någon annan mapp på datorn? //Linnea
... Visa mer
2017-07-11
11:25
Hej Gunnar! Det låter som att det fungerar ok i skatteprogrammet. Men att det är något som blir fel på Skatteverkets hemsida. Om det är något som är fel i filerna så brukar Skatteverket hänvisa till en rad och vad som är fel. Om det är ett fel på engelska så låter det som något annat fel på Skatteverkets hemsida. Så om du får detta meddelandet fler gånger på Skatteverket, så kontakta Skatteverket för att höra varför du får meddelandet. //Linnea
... Visa mer
2017-07-11
11:17
Hej Kakeldax! Du kan aktivera valutahantering i Visma Administration 500. Detta gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Valuta och Språk och välj att det ska gå att ha på i alla fall Inköp. Sedan kan du på leverantören i leverantörsregistret välja valutan EUR. Valutakursen som ska användas ändrar du under Arkiv - Inställningar - Valutakurser. När du sedan skapar en leverantörsfaktura till denna kunden blir den i Euro, du registrerar beloppen i Euro och programmet räknar om det till kronor med valutakursen du angett. Om det är en faktura från EU kan du använda konteringsmallen KML63 som heter Lev Fakt EU. Är det en svensk kund som fakturerar i Euro så registrerar du det som en vanlig faktura. //Linnea
... Visa mer
2017-07-11
07:02
Hej! Får du detta meddelandet när du trycker på knappen för Export i Visma Skatt? Eller får du meddelandet när du väljer filerna på Skatteverkets hemsida? Om det är på Skatteverkets hemsida, har du gått på Filöverföring och att det är SRU-filer du ska skicka in? Är detta hela felmeddelandet du får eller säger den något mer? /Linnea
... Visa mer
2017-07-11
06:08
Hej! Det går inte i programmet att ett och samma konto både ska vara med och inte vara med på momsrapporten. Antingen får du välja att ha eller inte ha momsrapportkod på kontot och ta hänsyn till detta när du skriver ut momsrapporten och sedan får du redovisa momsrapporten manuellt på Skatteverket, och inte göra en filöverföring. Eller får du dela upp det på två konton, där det ena kontot har momsrapportkod och det andra inte har en momsrapportkod. /Linnea
... Visa mer
2017-06-30
06:21
Hej! På leverantörsfakturan lägger du in momsbeloppet i både total och moms. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
14:00
1Gilla
Hej! Fråga 1: Om det är en konstaterad kundförlust så får du korrigera momsen. Du krediterar då ditt momskonto med momsen, använder ett konto för konstaterad kundförlust för försäljningen tex 6351, och använder kundfordrans kontot som motkonto. Fråga 2: I följande forumtråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/supporten-tipsar-hur-hanterar-man-om-en-kund-betalat-for-mycket-administration finns information om de olika sätt som kan göras när en kund har betalat för mycket på en faktura. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
13:50
Hej! Detta formatet har vi inget stöd för varken i lön 600 eller administration 2000. //Linnea
... Visa mer
2017-06-28
09:03
Hej! Ja det har samma effekt att ta bort det i utforskaren som via funktionen i programmet. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
08:59
Hej Skebobruk! Det går inte att välja själv vad som ska vara med i betalfilen. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
08:49
Hej SaraStensson! När du får detta meddelandet behöver ni manuellt synkronisera tjänsten så statusen uppdateras. Detta gör du inne på Betalningar - AutoCollect och fliken 2, Pågående uppdrag och sen går tillbaka till fliken 1, Skapa uppdrag. Då sker en synkronisering. Du kan även göra detta direkt via notifieringarna i sidopanelen i programmet. Detta gör du genom att klicka på Notifieringar i sidopanelen till höger i programmet så ser du meddelande om statusförändringar och kan klicka för att gå dit. Jag bifogar en bild på hur det kan se ut. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
08:16
Hej! Antingen om du använder samma konton som du gör vanligtvis i bokföringen, eller får du skapa nya konton. Det spelar ingen roll för programmet vilket du väljer att göra. Det enda du kan behöva tänka på är om du använder konton som har en momsrapportkod, så kommer dessa belopp komma med i momsrapporten när du skriver ut den. Och ska det inte göra det så måste du ha egna konton för tex försäljning. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
08:14
Hej Ulf! För att få korrekt värden på årets och föregående års omsättning, behöver du ha gjort årsavslut på statistiken i företaget. Detta gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Årsavslut statistikuppgifter. Om du vill ha statistiken per kalenderår och aldrig tidigare har gjort ett årsavslut behöver du först göra ett årsavslut på 2015-12-31 och sen på 2016-12-31. Då kommer du vid utskrifter få värden för 2016-01-01--2016-12-31 som föregående års värde, och 2017-01-01 och senare som årets värde. När du gjort detta kan du på utskriften av Leverantörslista under Urval leta upp raden Årets inköp och där skriva >0 så kommer bara de leverantörer med som du har köpt för mer än 0 kr under 2017. /Linnea
... Visa mer
2017-06-27
13:12
Hej! Är det i ett av de företag du försöker radera som du är inloggad som MM? För om du är systemoperatör i ett företag som MM så är du inte det automatiskt i ett annat företag. Det går att radera FTG mapparna i utforskaren men innan du gör det så ta en säkerhetskopia på alla företag först, om du skulle råka ta bort fel företagskatalog. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
12:10
Hej Marie L! Om det är en avdragsgill kostnad kan du använda 6991. //Linnea
... Visa mer