2018-07-17
06:21
Hej Petra! Nej, det finns ingen logg över sådana här ändringar. Den logg som finns i programmet är Behandlingshistoriken och den visar när du tex skapat verifikationer, godkänt journalen, skapat nytt räkenskapsår mm. Du finner denna under Utskrifter - Bokföring - Behandlingshistorik. //Linnea
... Visa mer
2018-08-02
06:09
Det går bra på kundfakturor också. Du använder direktbetalningen och väjer belopp att betala, alltså inte direktkvittera i detta fall.
... Visa mer
2018-06-20
12:39
jo om man trycker på raderaknappen, men inte om man skriver över med en annan artikel
... Visa mer
2018-09-13
12:53
Hej Lena! Vill du ändra inne i en avtalsmall så går det bra. Men du måste välja att skapa nya avtal om du vill att dem nya artiklarna ska komma med. Det är inget som uppdateras på de avtalen som redan är skapade. Ha det gott! / Emma
... Visa mer
2018-07-17
06:12
Hej Cilla! Du behöver använda dig av radrabatten på fakturaraderna för att intrastatrapporten ska ta hänsyn till den. Detta då rapporten går på raderna eftersom du ska ha med levererat antal, artikelnummer mm på rapporten. Du kan alltså inte använda dig av fakturarabatten då den är knuten till hela fakturan och inte uppdelad per rad. //Linnea
... Visa mer
2018-12-26
10:17
Vi tror nu att vi kan använda orderradens faktureringsdatum - minus 1 dag - som verkligt leveransdatum. Detta datum ska sen jämföras med orderradens bekräftade leveransdatum till kund. Är det möjligt att skapa periodiska rapporter om detta ? Vi vill även kunna följa upp leveranssäkerheten separat för "Specialverktyg". Detta är artiklar med långa ledtider/leveranstider. Finns ett fält där orderradens artikeltyp kan registreras så att leveranssäkerheten för dessa kan mätas separat ?
... Visa mer
2018-06-01
05:53
Fördelen med att göra en helt ny installation är att man blir av med gammalt onödigt "skräp" som gör datorn slöare. Nackdelen är att det tar ett antal timmar med att installera allt från ruta ett.... //Davor P
... Visa mer
2018-08-29
11:39
Hej kronans. Jag har nu gjort precis som du beskriver i version 2017,0 och i 2018,4 och får ingen skillnad. Vilken version hade du tidigare?
... Visa mer
2018-05-28
13:59
2 Gillar
Hej Angela! Det går inte ställa in så att du hamnar i serie när du skapar en verifikation. Det du kan göra är att använda dig av Tab tangenten istället för Enter så kommer du till serie efter Verifikationstext. När det gäller att stanna i Valuta på leverantörsfakturor så går inte detta heller att välja att den ska stanna, mer än att du använder Tab även här för att flytta dig mellan fälten. Det man brukar göra är att på leverantören under Inköp - Leverantörer ange den valuta som leverantören oftast fakturerar i, då föreslås det på fakturan. //Linnea
... Visa mer
2018-06-20
07:15
Hej! Det går inte bara flytta en hårddisk från en dator till en annan dator med programmet. Ni behöver ta säkerhetskopior på företagen, och sen behöver den andra byrån installera programmet hos sig, med sina licensuppgifter och skapa företag från säkerhetskopia. //Linnea
... Visa mer
2018-05-07
14:00
Då undrar man, varför byta ut en bra funktion mot en sämre?
... Visa mer
2018-05-03
07:51
Hej Hans! När du står på en kund i kundregistret kan du gå på filken Utskriftsval och här kan du kontrollera om de kan ta emot fakturor från dig. Du kan läsa mer om detta i vår skrivna hjälp om att kontrollera mottagare av elektroniska dokument. //Linnea
... Visa mer
2018-05-07
07:35
Hej DMD-Consulting! När du markerar Beställ artiklar som lagerförs från ordern så beställs det antal som är beställt på ordern, oavsett antal i lager på artikeln. Du kan läsa mer om detta i vår skrivna hjälp Skapa beställning. //Linnea
... Visa mer
2018-05-03
07:04
Hej Adolf! Det finns en rapport i programmet som heter Lagerstatistik. Den visar antal i lager, och det ackumulerade antalet föregående år och i år och lagervärdet. Annars är det som ovan skriver en lösning från partners till oss som du behöver. //Linnea
... Visa mer
2018-05-03
09:33
1Gilla
Tack! Vad svårt det är att förklara ibland. Det var just den list-knappen som jag frågade efter. Nu blir det lättare Gullvi
... Visa mer
2018-04-12
10:55
Hej Peter R! Det du kan prova är att när du startar programmet, klicka med höger musknapp på ikonen och välja Kör som administratör. Och ändra kolumnbredden och se om det det sparas. För detta är att programmet in kan spara informationen i en fil. Och detta brukar hjälpa när du kör som administratör i datorn. //Linnea
... Visa mer
2018-04-12
10:52
Hej Sofie! Du kan i listan med alla fakturor under Försäljning - Kundfakturor högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar och välja kolumnen Krediterar/Krediteras av . Då ser du denna informationen i listan med alla fakturor. //Linnea
... Visa mer
2018-04-12
07:40
Tack för svar!
... Visa mer
2018-04-05
04:06
Som ett litet inlägg i det hela: Jag fick fel i momskollen förra månaden då ett par artiklar fick ett eget liv. I artiklarna finns ju konteringskoder och på fem fakturor (av uppåt etthundra) byttes kontot inne i konteringskoden ut (på två artikelnummer) till ett konto med omvänd skattskyldighet. Sedan lades 25% moms på ändå, men på ett momskonto vi aldrig använder (2613). Det var alltså lite "random" att programmet fick för sig att på några få fakturor på enbart två artiklar (ena artikelnumret "drabbades" bara en gång) göra fel. På alla andra fakturor med samma artikelnummer så fungerade det. Tyckte inte att det var nån idé att anmäla felet för det finns ju ingen rimlighet i det som hände. //L
... Visa mer
2018-03-27
06:34
Hej! För att kunna skapa epostmeddelande direkt i från programmet behöver du dels ha ett epostprogram lokalt installerat på datorn, tex Microsoft Outlook. Det går inte använda sig av tex hotmail och gmail via webbläsaren. För att sen kontrollera om ditt epostprogram fungerar korrekt i windows kan du när du är på skrivbordet på datorn högerklicka på tex en pdf-fil och välja Skicka till - E-postmottagare. Detta är samma funktion i windows som anropar ditt epostprogram som används när du vill skapa en epost i Visma Adminstration. Du ska nu få upp en ny epost med pdf-filen bifogad i. Om det inte fungerar att göra detta på skrivbordet heller så behöver du kontrollera ditt epostprogram så det är korrekt, du kanske behöver installera om det. Om det fungerar och du får en ny epost med pdf-filen bifogad så är du välkommen att återkomma till oss. //Linnea
... Visa mer