2024-04-18
09:16
Hej Du skall ta upp hela kostnaden och hela momsen vid första betalningstillfället. Det som är kvar att betala bokför du på konto 2440. Visar med ett exempel på en kostnad på 10 000 inklusive moms som du betalar 5 000 kr på vid två tillfällen. 1. Vid första betalningen så bokför du det på detta sätt 1930 Kredit 5 000 5410 Debet 8 000 2641 Debet 2 000 2440 Kredit 5 000 2. När du sedan gör nästa betalning så bokför du hela den betalningen mot 2440 enbart. 1930 Kredit 5 000 2440 Debet 5 000 Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2021-09-14
09:47
1Gilla
Hej, Tror inte att programmet tar hänsyn till frånvaro mm som har skett i september eftersom inställningarna är att det är avvikelser t o m 31/8 som tas med på lön i september. Vill du ha med dessa så måste de nog registreras manuellt, men jag tycker du ska ta hjälp av supporten så att allt blir rätt. //Carina
... Visa mer
2020-09-07
11:00
1Gilla
Hej Veronica, Jag var inne på skatteverkets artikel Köpa varor från andra EU-länder för att hitta korrekt information. Där finns längre ner ett exempel, Om säljaren inte är momsregistrerad (till exempel privatperson) där skatteverket skriver följande: Du ska inte beräkna och redovisa moms på inköp från en säljare i ett annat EU-land som inte är en beskattningsbar person (till exempel en privatperson). Säljer du den inköpta varan ska du vanligtvis ändå redovisa utgående moms på försäljningen. Däremot hittar jag ingen specifik information eller exempel där säljaren inte är momsregistrerad men innehar f-skatt, därför tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla med skatteverket kring frågan en extra gång. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-10-22
08:45
Hej veronica, Ser att du inte fått svar så här kommer en liten hälsning. Bra att du kontrollerade vilken redovisningsmetod som Skatteverket fastställt i registreringsbeviset. När det gäller att ändra från faktureringsmetoden till kontantmetoden så går det bra att du ändrar själv under Inställningar - Räkenskapsår och IB. För andra som läser i tråden vill jag säkerställa att ni alltid kontrollerar vilken redovisningsmetod ni ska använda med Skatteverket eller som Veronica gjorde i registreringsbeviset. På Skatteverkets sida Byte av redovisningsperiod kan man läsa lite mer om ämnet. Ha en härlig dag! /Kristina
... Visa mer
2017-08-15
08:19
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp från EU-land, Klarna faktura med 25% moms. En faktura från en franskt företag med franskt VAT-nummer finns angivet på fakturan. Det är Klarna som har fakturerat detta inköp och på fakturan är det pålagt 25 % moms. Kan man dra av den eller ska momsen också bokföras som en kostnad?
... Visa mer
2016-04-20
11:05
2 Gillar
Du bör kontakta fakturautställaren och be dem ange VAT #. Sen använder du följande konton: 2615 - Utgående moms EU 2645 - beräknad ingående moms EU 4056 - Inköp vara/tjänst EU Företaget måste även notera DITT företags VAT # så att de kan redovisa försäljningen till danska SKAT. Davor
... Visa mer