2023-05-11
08:47
Får jag bara fråga... Menas det inte då att man då konterar vid varje inbetalning enligt följande?; 2440 D 1930 K För att förklara hur jag tänker då... Köper en mobil för 2160 kr ink moms. Bokför köpet ; 5410 D 1 728 kr 2641 D 432 kr 2440 K 2160 kr Får sedan faktura...tänker betala 500 kr. 1930 K 500 kr 2240 D 500 kr Konto 2240 skulle ju till exempel kunna vara Klarna eller dylikt va? Tänker jag rätt? Hälsningar Jessica
... Visa mer
2023-04-20
14:09
Hejsan!
Det är så här att min man leasade en "koja" och har betalat en hyra på den. So far so good...
Hyran är betald enligt avtalet då nu är vi framme vid restvärde vid leasingtidens slut.
Detta betalades in - 15 000 ex moms. Nu äger vi ju då denna vagn...
Baspriset på vagnen var 75 000 kr från början.
Nu har vi sålt vagnen.
98 000 kr netto
24 500 kr moms
7 840 kr Provision till de som marknadsförde försäljningen
1 960 kr moms provision
Kvar blir då ...
90 160 kr netto
22 540 kr moms
* Ska jag bokföra vagnen som ett köpt inventarie först då när vi betalade restskulden?
* Ska det göras avskrivning?
* Bokför jag dess restvärde, så blir det ju mindre än ett halvt prisbasbelopp...
* Hur bokför jag försäljningen av vagnen?
Förstår ni vart jag vill komma?
Tack på förhand 🙂
... Visa mer
2019-04-29
07:49
Hej igen, tråden var aktuell för ett bra tag sedan, men jag har ändå en fundering... Du, Mikael Pettersson uppger att min kontering ser bra ut. Men min fråga är nu då om "vad det är"? Är det eget uttag vs egen insättning, eller är det inköp mot kvitto... Alltså vad "klickar" jag i innan jag konterar som ovan?? Hälsningar Jessica
... Visa mer
2019-04-10
11:51
Det är en kredit där maxlimit är 100 000 kan man säga då. Men det jag undrar är vad det är? Sätter jag in pengar i företaget så blir det ju en egen insättning, eller hur? Men vad blir då detta??? Förstår ni vad jag menar? Hälsningar Jessica
... Visa mer
2019-04-08
12:28
Jo men ska det bokföras som "inköp mot kvitto", "eget uttag/egen insättning!, ....det är det som jag inte förstår riktigt just nu 😕
... Visa mer
2019-04-08
11:27
1Gilla
Hejsan, jag har tidigare ställt en fråga, och fått svar på den, gällande företagskredit. Men min fråga nu är: När man gör ett uttag från krediten och in på företagskontot...bokför man det som egen insättning? och eget uttag vid betalning? Det är ju pengar som kommer in till företaget, ... eller bokför man det som "egen kontering"?? Snurrigt!! Hälsningar Jessica
... Visa mer
2019-04-03
10:14
Hejsan, jag undrar (kanske en dum fråga...)...när jag skall tömma kontona, ska jag bara boka det som är plus på kredit och t ex en insättning (står minus framför) på debet?? På konto 2010 är en summa på 50 000 och så blir differensen 200 000...hur skriver jag in differensen och görs något med summan på konto 2010??? Mvh
... Visa mer
2019-01-29
12:40
1Gilla
Hej, det är såhär att en kund har betalat en faktura för ett tag sedan på 100 000:- (säger vi). En liten tid därefter så betalades den summan in igen av kunden...vilket är fel eftersom fakturan redan var inbetald. Vi har självklart betalat tillbaka den summan. Nu till frågan: Hur bokför jag detta - den in-och utbetalning som inte borde ha funnits? Mvh
... Visa mer
2018-11-14
08:48
Nu är bilen "såld" i bokföringen. Hur går jag nu vidare ? 🙂 Mvh Jessica
... Visa mer
2018-11-07
08:48
Yes, den är bokförd som en inventarie. Hur skall jag då göra för att få den "såld" i företaget? Såhär gick köpet till: Bil till företaget - 393 165 kr. ( minus kontantinsatsen blir det 314 532 kr, sedan lägges kreditkostnad till...allt som allt blir kreditfodran på 331 383,57 kr.. Beräknad räntekostnad 14 492 kr. (Den gamla bilen får man 85 000 i inbyte. Kontantinsatsen är 78 633 kr (lika mycket som momsen blir). Hur gör jag med de pengar som blev kvar efter inbytet?? /Jessica
... Visa mer
2018-10-31
09:49
Det är en bil där förarhytten och flaket inte sitter ihop, så vad jag förstår så får hela momsen dras. Kontantinsatsen är betald som ett inbyte av en pickup som användes i företaget. Det som är kvar på det lånet betalas ju fortfarande av. Men kan man göra så? Och hur skall jag då bokföra det nya då pengarna till kontantinsatsen inte är draget från konto 1930? Jessica # Och skall jag skapa en verifikation enligt ovan? (Enligt det översta du skrev).
... Visa mer
2018-10-30
10:01
1Gilla
Hejsan, nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra (igen). Min man har köpt en bil att använda i företaget. Han/företaget har tagit ett billån på x- antal tusen. Han har även betalat handpenning. Hur skall jag nu bokföra allt? Lån, inbetalningar, moms, handpenningen etc etc. Det kommer inbetalningar varje månad. Vad jag förstår så kan momsen dras på en gång. Hälsningar Jessica
... Visa mer
2018-10-22
12:18
Ok, men då (om jag fattar rätt), så bara vänder jag på debet och kredit när jag betalar in utav det lånade beloppet? Måste jag på något sätt redovisa att själva företaget har en kredit eller räcker det att kunna visa pappren på det ifall det skulle frågas om detta? 🙂
... Visa mer
2018-10-22
12:15
Yes, det är en checkkredit med en maxlimit. Jag hänger inte riktigt med på hur du tänker. Ska jag "skapa" de kontona då menar du? 2354 och 1934? (Finns nämligen inte med...) Och sen på insättning är det 1934 både på debet och kredit... Hälsningar jessica
... Visa mer
2018-10-22
09:33
1Gilla
Hejsan, jo det är så här att min man har skaffat en företagskredit via Svea ekonomi. Det jag undrar nu är hur man ska bokföra uttag från krediten till företaget? Har bara tagit ut när det är behov av det. Tänker så här: Uttag från Svea 1930 debet xxxx kr 2890 kredit xxxx kr Återbetalning 1930 kredit xxxx kr 2890 debet xxxx kr 8410 debet xxxx kr Är detta rätt? Tar företaget ut ex 30 000 från krediten en månad och betalas tillbaka 10 000 kr vid tillfälle. Då är det ju aktuell skuld på 20 000... Om 20 000 tas ut sen igen, då är ju skulden 40 000...det jag undrar är om detta då bokförs som ovan?? Skulden ökar och minskar vid inbetalningarna ju... Förlåt om det är rörigt...men jag hoppas ni förstår! 🙂 Mvh Jessica
... Visa mer
2017-01-14
07:13
1Gilla
Hejsan, jag är osäker, har läst till mig olika förklaringar och svar, men jag får ändå inte ihop det! Det är så här att jag har tagit ett Blanco lån på 120 000, och lånat ut dessa till min mans företag så att han skulle kunna köpa in en bil till företaget, kostade totalt 159 000 kr. Handpenningen var 31 800, (vilket motsvarade momsen), det betalades med momspengar som avvarats till situationer som dessa. Så detta borde ju kvittas jämt ut...om jag fattat rätt? Det resterande summan av bilköpet var sen 127 200 kr, vilket betalades då med pengarna från lånet och från pengar i företaget. Så bilen är betald och klar!! Kredit tiden för lånet är 3 år, månadsbelopp 3 719 kr. Då undrar jag hur man skall bokföra allt detta? Lånet betalas tillbaka till mig genom att företaget betalar räkningen....har satt in både kopia på bilköpet och lånepappren så man kan följa tråden tillbaka till mig som tog Blancolånet.. Förstår ni vad jag behöver hjälp med i denna röriga historia? 🙂
... Visa mer