Hej! Har sökt runt lite på forumet men hittar inte riktigt det jag letar efter. Till att börja med så sitter jag med Visma eEkonomi Pro. Jag har en webbshop, eller snarare två stycken. en där försäljning enbart sker till konsumenter inom EU och den andra där försäljning till andra länder sker. Inom EU: Försäljningen sker i EUR och kortbetalning via stripe (shopify payment) utbetalning till separat EUR konto. En försäljning kan de ut såhär: Varor 1099EUR, varav moms 219,80EUR Utbetalning till EUR konto 1066,03EUR med kortavgift på 32,97EUR borträknat. Här tänker jag att jag kan skapa en faktura för varje order på försäljningsvärdet (1099EUR). När jag sedan skall matcha en inbetalning matchar jag mot fakturan och sen gör en manuell kontering på mellanskillnaden mot konto 6570. Istället för att lägga upp alla kunder, räcker det med att jag lägger en "kund" som heter "webbshop EU - DE" och tar alla försäljningar till tyska kunder där och en "webbshop EU - FR" för alla franska kunder osv? måste jag spara några fler handlingar från ex shopify eller räcker det med en sådan faktura? Anledningen till att jag delar upp alla per land är att enkelt kunna se försäljningen till respektive land och även framöver så skall ju momsen bokföras separat för varje land. Försäljning utanför EU: Här är alla priser i USD då vi primärt säljer till USA, men försäljning till andra delar av världen sker också. Här kan en försäljning se ut såhär: Varor: 78$ Frakt: 19$ Totalt: 97$ Charges: 802,67kr, Fees: -41,95kr = total: 760,72kr debiteringen beror på aktuell valutakurs. Utbetalning till SEK konto 760,72kr med avgifter på 41,95kr borträknat. Tyvärr är det inte möjligt att få USD utbetalt till valutakonto vilket hade varit bättre, både enklare och billigare. Om jag gör som tidigare att jag skapar en fiktiv kund för varje land och skapar en faktura för varje försäljning, vilken valuta skall jag skapa denna i? Korekt och enklast känns USD. Då kan jag ha artiklarna med rätt pris upplagda. Men debiteringen har varit i SEK och lika så är avgifter specificerade i SEK. Inbetalningen till mitt företagskonto blir i SEK, enklast känns som att ändra denna till en utlandsbetalning och fylla i försäljningssumman i USD (98$). Då går det matcha fakturan. Dock är inte avgifterna bokföra utan dessa försvinner i valutakonverteringen. I fältet "varav bankavgift" tänker jag att jag hade kunnat fylla i avgifterna, men då dessa är specade i SEK och inte USD så åker jag isåfall på att räkna ut hur stor del som är avgifter (41,95kr / 802,67kr * 98$ = 5,12$ avgifter) Men jag har ju inte tagit emot 98$ utan det är ju faktiskt 760,72kr jag fått utbetalt. Mindre fel är kanske att ändra till utlandsbetalning, räkna bort avgifterna och ange 92,88$ inbetalt. Matcha denna mot fakturan och lägga mellanskillnaden mot 6570. Någon som har liknande försäljning och kan hjälpa mig, eller bara någon som kan bekräfta eller komma med annat förslag? MVH Mikael Jonsson www.c6boards.com
... Visa mer