2018-12-10
10:45
1Gilla
Vi kommer att köpa in ett antal datorer som vi sedan kommer att hyra ut till ett företag men hur bokför jag detta? Ska jag lägga in det som en anläggningstillgång och sedan skriva av det under samma period som avtalet mot kund löper eller ska jag lägga in det som lager och sedan bokföra lagerförändring varje månad? Alternativet kan ju vara att bokföra det som en förutbetald kostnad och sedan lägga in 4010/1790 under konteringsmallar under uthyrningstiden. Tacksam för tips.
... Visa mer
2017-12-20
15:56
1Gilla
Vårt företag har fått en markanvisning där vi tillsammans med 4 andra fastighetsbolag kommer att uppföra hyreshus. Jag har skapat ett projekt för detta i Visma Administration och tanken är att bokföra allt på konto 1180. I anläggningsregistret har jag matat in alla uppgifter och klickat i rutan "Tillgång under uppförande". Då kommer det väl inte att ske någon automatisk avskrivning i programmet? Det här projektet kommer att pågå i många år och visst är det så att man inte får göra någon avskrivning under uppförandetiden? Hur gör man den dagen allt är klart och avskrivningen ska starta? Måste man gå in på varje enskild post då och ta bort markeringen i rutan "Tillgång under uppförande" eller finns det någon enklare sätt?
... Visa mer