2025-04-29
15:42
Tack för svar! Är den som ska in vid r41 "Påförda egenavgifter och särskild löneskatt enligt slutskattebesked 2024"? - makes mest sense men vismas kalkyl diffar rätt rejält gentemot skatteverkets egna. Kan använda skatteverkets egna tjänst direkt som hittar rätt men nu har jag betalt för den här tjänsten så använder gärna den hela vägen. Har jag gjort ovan och man matar in allt i respektive tjänst så föreslår skatteverket 39 000 i egenavgifter medan visma föreslår 56 000 - här krockar det rejält... Kan man se kalkylen som programmet gör?
... Visa mer
2025-04-28
18:11
Hej! Har avslutat min enskilda firma och ska skicka in sista bokslutet. Har Visma eEkonomi Deklaration/Årsbokslut. Under posten "Avstämning egenavgifter och särskild löneskatt" (se bild) ska dessa belopp som fylls i här vara 2023 års deklarerade belopp eller 2024-s belopp? Har gjort det automatsikt på skatteverkets hemsida och då får jag andra siffror på R41. Har alltid haft den här tjänsten på det här bolaget men nu är jag förvirrad. Fråga 2. Vet någon annan om man använder den här tjänsten om den räknar ut maximala egenavgifter när man klickar i att "verksamheten har avslutats under 2024"? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-04-28
18:09
Tack för hjälpen och svar! 🙂
... Visa mer
2025-04-23
16:55
Hej! Avslutar just nu min enskilda firma, startat AB och har således flyttat över allt till ABt. På enskilda firman har jag förbrukningsinventarier som alla går under ett halvt prisbasbelopp, och har bokförts som förbrukningsinventarier i den enskilda firman - har haft denna aktiv i 8 år. En värdering har gjorts på varje enskild sak specifikt som finns kvar i den enskilda firman och totalt uppgår beloppet till 200 000 kr. Har överfört beloppet mellan bolagen så försäljningen är "gjord" men inte upptagen i bokföringen än. Hur bokför jag försäjlningen av detta i den enskilda firman respektive köpet Aktibolaget? Förbrukningsvarorna är ju inte upptagna som "inventarier" utan just förbrukningsinventarier - den största frågan är hur det ska tas upp i ABt? (tar gärna svar på EF också 🙂 ) Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-04-28
10:06
Hej! Sitter nu med avstämningen och allt är klart förutom ett problem som dök upp, uppskattar all hjälp snabbt! 🙂 Jag har bokfört en inbetalning på fel datum. Köpet är gjort från företagskontot. Köpet är gjort 2023-11-10 och summan har då dragits från bankkontot, men nu när jag stämmer av så är betalningen som gjorts av mig bokförd 2023-10-10. Det har helt enkelt blivit en miss här. För att lösa problemet så var tanken att bara göra en korrigeringsverifikation och sedan skapa en ny verifikation med rätt datum. Detta gjorde jag, ändringen sker på kontona, men inte i kassa och bankhändelser. Hur löser jag detta med kassa och bankhändelser? Någon som har tips? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2023-06-06
20:42
Hej! Jag jobbar delvis som bokare inom musikbranschen och har några frågor när det kommer till moms gällande det här. Om jag förmedlar ett uppdrag till en artist så är artistens arvode momsfritt men min del som jag lägger på mot slutkund är inte det enligt skattereglerna. Däremot vill jag inte att kunden ska se hur stort mitt arvode är på fakturan. Denne har heller inget med detta att göra. Någon som vet eller har tips på hur man gör med fakturan här på bästa sätt, i Visma, samt bokför detta? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2023-04-16
17:01
Stort tack för svaret och din tid!
... Visa mer
2023-02-19
12:54
Hej!
Jag har köpt en pryl för 16 000 ex moms i december 2022. Prylen blev levererad i januari. Betalningen drogs från företagskontot den 29e december 2022 men på momsunderlaget jag har fått av butiken så är datumet på momsunderolaget satt i januari 2023. Jag bokför enligt kontantmetoden.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga här? Enligt kontantmetoden bör jag bokföra kostnaden 2022 men på momsunderlaget står det 2023. Tacksam för hjälp! Om det går tar jag gärna kostnaden på 2022.
... Visa mer
2020-02-24
14:29
Hej! Jag lämnade häromdagen in min momsdeklaration för 2019. Efter det tänkte jag bokföra de sista utbetalningarna för preliminärskatten som jag har gjort varje månad. Råkade av misstag starta ett nytt räkenskapsår för 2020 när jag skulle bokföra en kundfordran över årsskiftet och 2019 låstes någon gång i samband med detta. Har nu låst upp perioden under "inställningar --> räkneskapsår och IB". När jag sedan ska bokföra utbetalningarna kommer en röd ruta upp som säger "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar." Sedan går jag in i föetagsinställnigar --> bokföringsuppgifter och ändrar till ingen låsning, men då dyker detta upp: "Den valda perioden tillhör ett låst räkenskapsår. Du måste låsa upp räkenskapsåret först under Inställningar - Räkenskapsår." Jag gör som programmet säger men det funkar ändå inte. Vad gör jag för fel? Känner till att låsa upp en period inte är bra, men det är ett måste 🙂 Jag har 60 dagar på mig enligt reglerna efter räkenskapsårets slut, kan det vara så att programmet låser sig själv efter som "normalt" 50 dagar? Redovisar årsvis. Tack på förhand!
... Visa mer
2020-02-20
22:55
1Gilla
Hej! Jag lämnade idag in min momsdeklaration för 2019. Efter det tänkte jag bokföra de sista utbetalningarna för preliminärskatten som jag har gjort varje månad. Råkade av misstag starta ett nytt räkenskapsår för 2020 när jag skulle bokföra en kundfordran över årsskiftet och 2019 låstes någon gång i samband med detta. Har nu låst upp perioden under "inställningar --> räkneskapsår och IB". När jag sedan ska bokföra utbetalningarna kommer en röd ruta upp som säger "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar." Sedan går jag in i föetagsinställnigar --> bokföringsuppgifter och ändrar till ingen låsning, men då dyker detta upp: "Den valda perioden tillhör ett låst räkenskapsår. Du måste låsa upp räkenskapsåret först under Inställningar - Räkenskapsår." Jag gör som programmet säger men det funkar ändå inte. Vad gör jag för fel? Känner till att låsa upp en period inte är bra, men det är ett måste 🙂 Jag har 60 dagar på mig enligt reglerna efter räkenskapsårets slut, kan det vara så att programmet låser sig själv efter som "normalt" 50 dagar? Redovisar årsvis. Tack på förhand!
... Visa mer
2019-04-16
19:25
1Gilla
Hej! Gick igenom det sista inför deklarationen och upptäckte ett problem. Jag har skickat en faktura i början av 2018 och bokfört den/ inbetalningen bland annat på konto 3051 (försäljning av varor) och vill ändra detta till tjänst dvs konto 3041, då det är en tjänst som har utförts. Hur ändrar jag detta? Inget går att röra när jag klickar på "öppna" Har enskild firma och har inte låst någon period eller liknande. Tack på förhand!
... Visa mer