Total amatör här men låter lite tveksamt att regelbundet betala ut ersättning för hela fakturan den anställde får eftersom fakturan inte är utställd till företaget. Ni kommer få svårt att visa att det är kostnader som avser företagets verksamhet. Så antingen är det fast kostnad i företaget (företaget står för fakturan) som gäller eller så blir det att bryta ut de samtal/avgifter som avser just företagets verksamhet. Sedan, helt vid sidan om - min högst personliga åsikt om detta med privata abonnemang i verksamheten: Nej. Inte. Stopp. Om medarbetarna skall/förväntas nyttja mobil i verksamheten skall den vara företagets - både mobil och abbonemang. Om inte annat så för att det ser lite märkligt ut för omgivningen när man kollar upp ett nummer och det är et privatabbonemang fast personen i andra änden säger sig representera företaget? Detta både i den löpande verksamheten och senare när den anställde ha slutat. Företaget har ingen kontroll över hur numret används. Rent krasst är det både ett PR- och inte minst ett säkerhetsproblem. Framförallt när medarbetaren slutat. Jag förstår varför anställda skulle vilja ha det på annat sätt, dels att man är beredd att betala själv för en mer avancerad telefon men framförallt för att slippa byta nummer när man slutar (egentligen: slippa ha två nummer/telefoner). Men som sagt, jag tror nackdelarna är för stora. Och en dyr telefon borde gå att lösa via olika former av löneavdrag (fast det kan vara en smula krångligt?). (Och nu inser jag att jag själv använder mitt privata abbonemang i min egen verksamhet ... 🙂 🙂 men jag skyller på att jag och verksamheten är ett och jag betalar hela abbonmenget privat. :-))
... Visa mer