2020-01-10
09:24
Tusen tack snälla du. Jag ska prova så snart jag kommer hem till datorn 🙂
... Visa mer
2018-06-19
08:26
Hej Sandra, Om man har en enskild firma och bedriver verksamhet ifrån sin egen bostad så har du möjlighet att göra avdrag för en del av de merkostnader du har på grund av det. Så här står det i den skrivna hjälpen vi har för programmet Visma Enskild firma gällande detta: Om du bedriver arbetet med din firma från hemmet har du möjlighet att göra vissa avdrag i din deklaration för arbetsutrymmet som du har hemma. Om du arbetar minst 800 timmar om året med firman hemifrån har du alltid rätt att göra avdrag med 2 000 kr om du bor i en villa som du eller din make äger och med 4 000 kr om du bor i lägenhet. Om du har en särskilt inrättad del i bostaden för din näringsverksamhet får du göra avdrag med en skälig del av utgifterna för hyra, värme m m. I detta fall finns ingen preciserat antal timmar du måste arbeta per år i firman. Om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt får du i så fall dra av hyran eller avgiften för den del av bostaden som är särskilt inrättad för näringsverksamheten. Till det får läggas en skälig del av kostnad för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström som inte ingår i hyran/avgiften. Det finns heller inga belopp preciserade för vad som är en skälig del av kostnaderna. När din bostad är en fastighet som tillhör dig eller din make och en särskilt inrättad del av fastigheten används för näringsverksamheten, får avdrag göras för skälig andel av kostnaderna för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström. Du får inte beräkna avdrag för räntekostnader eller tomträttsavgäld eftersom de kostnaderna får dras av på annan plats i deklarationen. Vad som skulle kunna räknas som en skälig del av kostnaderna skulle du kunna kolla med Skatteverket. Dessa avdrag deklareras i ruta R6 Övriga externa kostnader på din deklaration och de bokföringskonton du då kan använda för att bokföra dessa utgifter är då antingen konto 5000, Lokalkostnader eller konto 6900, Övriga externa kostnader. Hoppas att detta hjälper. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-05-03
10:41
Hej Sandra, I vanliga fall brukar man gå efter vad kollektivavtalet säger för att få fram ob-ersättning. Eftersom att det är du som företagare som tar betalt för tjänsten så sätter ju du priset men om man ska gå efter vad som är rimligt så skulle kanske informationen nedan vara till hjälp: Enligt Unionen så står det att i de flesta avtalen är ersättningen per timme - månadslönen dividerad med 150 under storhelger som till exempel jul, nyår, påsk, midsommar med mera. Enligt RättLön står det att från kl. 07.00 trettondagen, 1 maj, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag till 00.00 första vardagen efter respektive helg så är det heltidsmånadslönen/300 för att få fram ob-ersättningen per timme och från kl. 18.00 på skärtorsdagen samt från kl. 07.00 pingst-, midsommar, jul- och nyårsafton till kl. 00.00 första vardagen efter respektive helg gäller heltidsmånadslönen/150. Kanske någon annan som har något mer att tillägga gällande hur mycket som är rimligt att lägga till på en röd dag? Annars hoppas jag att svaren ovan kan vara till hjälp. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-04-06
09:08
Om du inte bokför milersättningen i firman så kan det ju se ut som att du har gjort en större vinst än vad du faktiskt har, eftersom du inte kommer "se" det förrän du summerar efter avdraget i deklarationen (milersättningen blir ju en kostnad i firman och minskar vinsten).
... Visa mer