Hej!
Detta låter som vidarefakturering, dvs att du hanterar försäljningen till företaget i Irland med normala regler och faktureringen mellan dig och din partner sker under normala faktureringsregler inom Sverige. Du kan kontrollera med Skatteverket om det kanske blir något form av utlägg men det låter som att det är vidarefakturering och därmed så hanterar man de olika händelserna var för sig och försäljningen går under ens normala försäljningsregler. Man kan se det lite som att man säljer tjänsten att hantera faktureringen till det Irländska företaget och den tjänsten säljs i Sverige mellan er.
En liten notis angående din kommentar kring momsen är att moms är aldrig en kostnad eller intäkt så länge man är momsregistrerad, för den som fakturerar med moms så får den in mer pengar från den andre parten som de sedan betalar in till Skatteverket. Samtidigt så får den som köper tjänsten dra av momsen på inköpet och får sedan tillbaka den från Skatteverket. Dvs intäkten samt kostnaden blir likadan oavsett om man tar ut moms eller inte på tjänsten. Det handlar bara om att det skall redovisas rätt helt enkelt, och det är därför viktigt att kontrollera med Skatteverket.
Om det är vidarefakturering så kan den som fakturerar bokföra intäkten mot ett 35XX konto och den som faktureras mot ett 46XX konto. Intäkten från företaget i Irland hanteras som en försäljning inom EU. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer