2023-08-24
09:38
Hej @Ing-Mari1
Tack för att du skriver din fråga i forumet.
Tid är ju pengar så även om det fungerar att göra som du beskriver så är det toppen att du söker en effektivare hantering.
I Visma Administration kan du massuppdatera en rad olika uppgifter på både kunder, leverantörer och artiklar.
Jag bifogar instruktionen Massuppdatera som beskriver hur du gör och om du sedan vill att supporten visar dig i ditt program så är du välkommen att slå oss en signal.
Tänk på att säkerhetskopiera innan du drar igång med massuppdateringen och varför inte testa i Övningsbolaget först?
Du hittar Övningsbolaget under Arkiv - Öppna företag.
Hoppas detta hjälper dig och att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
... Visa mer
2020-03-05
08:47
@Fd medlem,
Under Försäljning - Försäljningsprislistor och inne på en prislista fliken 1 gör du din öresavrundning. I dokumentet Försäljningsprislistor, fliken Prislista kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2019-09-09
13:59
1Gilla
Håller med om att sökningen har blivit helt värdelös, behöver ofta byta en eller flera komponenter i strukturen i orderläget, var ju superenkelt att göra när man fick upp hela listan, nu behöver man ju veta artikelnumret för att hitta rätt. Det måste ni ändra.
... Visa mer
2015-12-30
21:05
2 Gillar
Hej Ing-Mari, Eftersom det är en timanställd blir det inget avdrag i pengar eftersom dom inte rapporterat timmar när dom varit frånvarande (motsvarar avdraget i pengar). Det är ju samma som när dom blir sjuka, inget avdrag i pengar bara sjuklön så allt är som det ska;) Registreringen är till för bl.a beräkning av semesterlöneskuld. MVH Kenneth
... Visa mer
2018-01-18
10:41
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra fakturaförsäljning (Resurs Bank), kreditering av den och avdrag i nästa f.... Jag sitter och ska bokföra (fakturametoden) en faktura som jag sålt till Resurs Bank. Fakturan var senare krediterad pga av tvist med slutkunden. Denna faktura gjorde Resurs Bank senare avdrag för i en senare utbetalning för en såld faktura. Kan nån hjälpa mig vilka steg jag ska ta för att bokföra detta? Ursprungsfakturan är på 3750 kr inkl moms (25%). Ska denna bokföras först som vanligt, som om den skulle skickats direkt till kund? Avräkningen jag fått från Resurs Bank för denna faktura: Summa fodringar godkända (1st): 3 750,00 Avgår Kreditavgift/del credere: 84,37 Faktura avgift: 45,00 Summa avgifter exkl. moms 129,37 Moms 25% 32,34 Summa avgifter inkl. moms 161,71 Överfört till avräkningskonto 3 588,29 Utbetalningsspecifikationen: Ingående saldo Momsbelopp Avräkningskonto Fakturabunt xxxxxx 32,34 3588,29 Senare skickade jag en kreditfaktura till Resursbank för hela beloppet 3750 kr. Ska denna bokföras som en vanlig kreditfaktura också? Som om den hade skickats till slutkunden? I en ny fakturaförsäljning till Resurs Bank såldes en faktura för 31250 inkl moms (25%). Avräkningen såg ut så här: Summa fordringar godkända (1st) 31 250,00 Avgår Kreditavgift/del credere: 703,12 Faktura avgift: 45,00 Summa avgifter exkl. moms 748,12 Moms 25% 187,03 Summa avgifter inkl. moms 935,12 Överfört till avräkningskonto 30 314,85 Utbetalningsspecifikationen: Ingående saldo Momsbelopp Avräkningskonto Återkrav: Kreditfaktura -3750,00 Kreditnota / "Slutkunden" 11,25 -56,25 Fakturabunt xxxxxx 187,03 30 314,85 Totalt 198,28 26 508,60 Utbetalning -26 508,60 Är det någon vänlig själ som har erfarenhet av detta och som skulle kunna förklara hur allt detta skall bokföras och vad som skall användas som bokföringsunderlag till vad? Ytterst tacksam för hjälp.
... Visa mer