2024-11-22
17:57
1Gilla
Hej! Jag vill väcka denna fråga, igen. Vi vill ha öresutjämning vid Swish- och kortbetalningar i Visma eEkonomi. Vi använder Visma eEkonomi för debitering av privatpersoner i summorna från ca 2000 kr till ca 15000 kr. Vi vill ha möjlighet att öresavrunda beloppen för att det är mer professionellt än att ha summor som 2453, 76 kr. Eftersom kunderna alltid finns inlagda med kunduppgifter i eEkonomi är transaktionerna att se som betalning av en faktura vid besöket, dvs en Betalningsbekräftelse. Det är alltså inte en försäljning enligt kassaregisterlagen. I dagsläget använder vi betalningsvillkor "kontant" för att få öresavrundning även vid Swish-betalning, vilket innebär en högst manuell hantering av dessa transaktioner i bankhändelserna. Det är merarbete för min redovisningskonsult, och är allt annat än automatiskt. Detta rimmar mycket illa med Vismas budskap om hur automatiskt allting ska vara i eEkonimi. Vänliga hälsningar, Agneta Andersson Vetmobilen
... Visa mer
2023-10-12
16:41
1Gilla
Hej Jenny, Det är utmärkt att du har tagit det vidare som förbättringsförslag! Tack för det! Det är dock ett direkt faktafel att betalningen redan skulle vara gjord vid Swish- eller kortbetalning och att det därför måste vara utan öresavrundning. Det argumentet håller inte. Kunden betalar den summa jag säger att summan är (avrundad), via en QR-kod som jag gör i Swishappen för företag, respektive via Zettle för kort, och när betalningen har gått igenom låser jag betalningsbekräftelsen. Det skulle vara pinsamt och oprofessionellt att presentera en summa med ören, så det bara vägrar jag att göra. Istället har jag varit tvungen att gå runt denna bristande funktion i ert program och antingen registrera som kontantbetalning (vilket ger merarbete för min redovisningskonsult, inte så proffsigt program!) eller göra en manuell öresavrundning som en artikel. Jag trodde att eEkonomi skulle vara så fantastiskt smidigt och användarvänligt för oss som slutkund och företagare. Det är en bild jag inte håller med om. Att öresavrundning bör finnas för Swish- och kortbetalning har vi försökt föra fram från flera olika håll både från mig som kund, från redovisningsbyrå och till och med från inifrån Visma under de senaste drygt 4 åren, ja hela tiden jag har varit företagare. Hade det inte varit så krångligt att byta debiterings- och redovisningsprogram hade jag sannolikt gjort det för länge sedan. Så irriterande är den här frågan! Jag förstår att jag är en liten och obetydlig kund i det stora hela, men det här har hanterats så dåligt och jag känner mig varken respekterad eller sedd som kund. Jag kan ärligt säga att jag idag inte skulle rekommendera Visma eEkonomi till någon ny företagare som är på väg att välja debiterins- och boföringssystem.
... Visa mer
2023-10-04
17:32
2 Gillar
Varför skulle betalningen redan har skett vid kort- eller swishbetalning och att det därför "måste" vara utan öresavrundning? Det håller jag inte med om. I min verksamhet vänder jag mig huvudsakligen till privatpersoner, dvs jag vill ha betalt direkt vid besöket. Därför vill jag ha beloppet öresavrundat automatiskt innan jag presenterar priset för kunden. Först när kunden har betalt med kort eller swish låser jag betalningsbekräftelsen. Vi har fått registera som kontantbetalning för att få öresavrundning, och då blir det extrasteg i samband med bokföringen sedan. Eller har jag fått göra en manuell öresavrundning på en egen artikelrad. Allt annat än användarvänligt och helt fel använd tid!!
... Visa mer
2023-10-04
17:23
2 Gillar
Jag håller med dig till 100 %, Thomas! Varför ska det inte finnas en automatisk öresavrundning på kontantbetalningar som kort- och swishbetalningar?!! Jag anser att det vore en självklarhet att det ska öresavrundas.
... Visa mer