2023-10-06
09:37
Hej igen! Nu försöker jag göra som du sa, men får inte riktigt ihop det. Det står fortfarande att jag har 5 euro kvar att stämma av. Jag har inte tillstånd att lägga upp bilder tyvärr, så kan inte visa hur jag menar. Och jag insåg att det nog inte är exakt samma som ditt exempel, för på dina bilder ser det ut som att kontot fått in mer pengar än vad fakturan avsåg (totalt 5000 men fakturabelopp 4500). I mitt fall är det tvärtom, jag har fått in 5 euro mindre än fakturan visade. Jag har fyllt i fakturabeloppet och det inbetalda beloppet som du gjort på första bilden, och då diffar det ju 5 euro. På din bild står det att fakturabeloppet är detsamma som det inbetalda beloppet, men så är det inte för mig, eftersom jag ju fått in 5 euro mindre än jag fakturerade. Och "insatt belopp" på bild 2 blir skumt att fylla i, för det är ju inget extra som satts in utan pengar som dragits av. Lägger jag 5 euro på bankkostnader gör ingen skillnad. Det står ändå att jag har har 5 euro kvar att stämma av. Om jag lägger hela fakturasumman som betalt belopp (fast det inte är det betalda beloppet) och sen en bankkostnad på egen kontering står det att jag inte har något att stämma av, (men en differens på -5) men blir det verkligen rätt då? Får inte ihop det till att gå jämnt ut. Har inte hittat hur jag kan få bankkostnaden till euro heller, det står ingen valuta alls, så vet inte hur den räknar. Ursäkta svamlet, det är svårt att förklara helt utan att kunna visa bilder.
... Visa mer
2023-10-05
14:47
Ah, okej, tack! Jag gick nog lite från "fel håll" då jag försökte registrera en betalning av fakturan utan att gå via kontoutdraget. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-10-05
13:46
Jag har eEkonomi. Där står det att jag måste redogöra för skillnaden mellan fakturabeloppet och det betalda beloppet, när jag ska registrera en betalning av fakturan. Jag kan inte gå vidare utan att välja något av de alternativen jag valde ovan. Jag har precis gått över till Visma eEkonomi från annat program, och kunde inte importera gamla uppgifter så jag har lagt till allt manuellt, och då gjort en ny faktura med samma datum, och ska registrera betalningen av den.
... Visa mer
2023-10-05
13:15
Hej! Jag har skickat ett par fakturor till länder utanför EU, men med euro som valuta. Banken i kundens land drar en överföringsavgift vid varje faktura. Kunden betalar det mesta av detta, men det dras av 5 euro från mitt totalbelopp vid betalning. Det innebär ju alltså att den betalning som kommer in på mitt konto är på 5 euro mindre än fakturan är utställd på. Hur hanterar jag det på bästa sätt i bokföringen? När jag registrerar betalningen måste jag ange en orsak till skillnaden, men får bara alternativen "öresavrundning" eller "delbetalning", och inget av dem stämmer ju in.
... Visa mer