Hej! Jag tackar så mycket för all hjälp jag har fått, lär mig jättemycket kring bokföringen och visma programmet. Nu har det dykt upp ännu en fråga kring bokföringen på en Tradera utbetalning. Vill gärna att det blir rätt, hoppas att jag kan få lite hjälp igen. Jag bedriver som sagt eget företag som ännu inte är momsregistrerat. Det gäller en utbetalning på totalt 616,50 kr inkl. moms. Total försäljning är 501 kr som köparen betalar (ingen moms). Frakt som köparen betalar är 102 kr inkl. moms ( 25 % moms. 20,40 kr ). Försäljningskostnad, provision, som Tradera tar är 50,10 kr inkl moms ( 25% moms. 10,02 kr ). Kreditfaktura (återbetalning på en tidigare provisionskostnad) på 63,60 kr (ingen moms). Jag har bokfört det på följande sätt men vet inte om det är rätt. Varför ska man ta upp momsen när man inte är momsregistrerad? Och ska momsen från försäljningskostnaden bokföras (har jag inte gjort tidigare, kanske jag skulle ha gjort)? Och under vilket konto bokför jag kreditfakturan som nu inte är med i uppställningen? Tusen tack för hjälp. Mvh, Linda
... Visa mer