Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

linda1
MEDLEM

Tradera försäljning men inte momsregistrerad

Hej!

Jag har börjat sälja begagnat på Tradera (kläder, hushållsföremål etc).

Jag har enskild firma och är inte ännu momsregistrerad pga. så liten försäljning. Håller på att lära mig programmet Visma eekonomi och behöver hjälp med hur jag ska bokföra.

 

Den 1/4 sålde jag tre föremål till olika personer. Köparna betalade frakten. Utbetalningen till mitt konto från Tradera sker dagen efter att köparen har betalat. I detta fall blev utbetalningen den 2/4. Tradera skickar info om utbetalning: 

 

Föremål 1 såldes för 360 kr + frakt 51 kr.

Föremål 2 såldes för 636 kr + frakt 58 kr.

Föremål 3 såldes för 150 kr + frakt 51 kr.

Total försäljning 1146 kr.

Total frakt 160 kr.

 

Provisions avgifter: 

36 kr och 63,60 kr.

Total Provisions avgifter: 99,60 kr.

 

Till mitt konto blev det utbetalt 1206,40 kr.

 

Till vilka bokföringskonton ska jag bokföra försäljningarna, frakten, provisionsavgifterna? Blir det först en verifikation för alla tre försäljningar den 1/4 och sen "matcha" med det importerade bankkontoutdraget den 2/4?

 

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh, Linda

14 SVAR 14
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför insättningen på följande sätt. Observera att du behöver markera rutan visa även inaktiva poster när du söker efter konton.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

linda1
MEDLEM

Hej Joachim, tack så mycket för svar! Ok så det betyder alltså att jag endast behöver bokföra när Tradera gjort insättningen?

Nu har jag ju utbetalning dagen efter köparen betalat men har sett att man kan välja utbetalning ex. veckovis. Om jag väljer veckovis, och säljer något varje dag, ska jag då också i bokföringen slå ihop dom som du visar i exemplet ovan?

Mvh, Linda

Hej

Om du får utbetalningen så nära inpå försäljningen som dagen eller dagarna efter så går det bra att göra på samma sätt som jag skrev i mitt tidigare svar.

/Joachim

linda1
MEDLEM

Hej, vad bra! Tack så mycket för hjälpen.

Mvh, Linda

linda1
MEDLEM

Hej jag försöker bokföra en Tradera försäljning med hjälp av svaren ovan men förstår inte vad jag gör för fel , debet och kredit stämmer inte. 

Jag sålde en vara för 140 kr och fick utbetalt 111 kr. Jag är inte momsregistrerad.

Utbetalningen från Tradera redovisas:

Köparen betalar 140 kr + frakt 51 kr.

Jag köper frakt för 51 kr.

Försäljningskostnad, provision:  29 kr.

Totalt utbetalt: 111 kr.

 

Skärmbild 2024-04-25 171139.jpg

Skulle bli väldigt tacksam om jag fick hjälp med detta. Mvh, Linda

Hej

Då du både köper in och säljer en frakt i samma händelse så skall du bokföra det på detta sätt. Du måste få med både försäljningena av och inköpet av frakten. Nu har jag gjort exemplet nedan utan moms då det inte framgick om det var någon moms på frakten.



Joachim

linda1
MEDLEM

Hej Joachim, tack så mycket för svar. Ok då förstår jag.

På Traderas utbetalningskvitto står det först köparens köp av frakt 51 kr inkl. moms ( moms 25% 10,20 kr ) och sedan likadant när jag har köpt frakten.

Är det samma uppställning som du visade nu sist som gäller?

Mvh, Linda

Hej

Då blir uppställningen lite annorlunda då du skall redovisa moms på både inköpet av frakten och försäljningen av frakten.
Konteringen blir då istället på detta sätt.



Joachim

linda1
MEDLEM

Tack för ett snabbt svar, det var till stor hjälp! Hade inte tänkt på momsen i detta fall, blev nog lite snurrig för jag tänkte bara på att jag inte är registrerad för moms.

Mvh, Linda

linda1
MEDLEM

Hej! Jag tackar så mycket för all hjälp jag har fått, lär mig jättemycket kring bokföringen och visma programmet. Nu har det dykt upp ännu en fråga kring bokföringen på en Tradera utbetalning. Vill gärna att det blir rätt, hoppas att jag kan få lite hjälp igen. Jag bedriver som sagt eget företag som ännu inte är momsregistrerat.

 

Det gäller en utbetalning på totalt 616,50 kr inkl. moms.

Total försäljning är 501 kr som köparen betalar (ingen moms).

Frakt som köparen betalar är 102 kr inkl. moms ( 25 % moms. 20,40 kr ).

Försäljningskostnad, provision, som Tradera tar är 50,10 kr inkl moms ( 25% moms. 10,02 kr ).

Kreditfaktura (återbetalning på en tidigare provisionskostnad) på 63,60 kr (ingen moms).

 

Jag har bokfört det på följande sätt men vet inte om det är rätt. Varför ska man ta upp momsen när man inte är momsregistrerad? Och ska momsen från försäljningskostnaden bokföras (har jag inte gjort tidigare, kanske jag skulle ha gjort)? Och under vilket konto bokför jag kreditfakturan som nu inte är med i uppställningen?

 

Skärmbild 2024-04-27 164554.jpg

 

Tusen tack för hjälp. Mvh, Linda

Hej

Du har i stort bokfört det rätt men det blir en differns på summan som motsvarar krediteringen så om du kompletterar din kontering på detta sätt så blir det rätt.



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

linda1
MEDLEM

Tack så mycket för svar Joachim!

Önskar dig också en fortsatt fin dag.

Mvh, Linda

 

linda1
MEDLEM

Hej igen! Jag har köpt ett klädesplagg i en second hand butik för 200 kr ( 0 % moms) och som jag ska sälja vidare. Funderar på vilket konto jag kan använda. Skulle det gå bra med D 4000 ? Såg någon nämna 4010 men det kanske var något eget skapat konto. 

 

Tacksam för svar. Mvh, Linda

Hej Linda,

 

Det går bra att bokföra köpet på konto 4000 (D) men även konto 4010 funkar. Konto 4010 är ett underkonto till konto 4000 så båda är lika korrekta att använda. 

 

Ha en fortsatt fin dag! 

/Pamela