Hej @Mojgan
Välkommen som ny forummedlem.
Jag förstår att detta kan vara svårt att avgöra och det är en ganska vanlig fråga från våra kunder. Dock är det så att detta är något som ni själva måste veta. I programmet kan du välja timavdrag, dagsavdrag och kalenderdagsavdrag, vilket avdrag du ska använda styrs av ditt kollektivavtal eller företagets lokala avtal. I hjälpavsnittet Varför blir det olika avdrag timmar/dagar/kalenderdagar när en anställd varit frånvarande? beskriver vi just detta.
Det vanligaste är att man vid tjänstledighet på fem dagar eller mindre gör ett dagsavdrag och då använder du snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig Programmet kommer då ge dig löneart 3326 Tjänstledig <5 kaldgr. Vid längre tjänstledighet än fem arbetsdagar görs avdrag för varje kalenderdag som frånvaron omfattar och då genererar snabbvalet Övrig frånvaro - Tjänstledig löneart 3327 Tjänstledig >5 kaldgr.
Slå en signal till ert avtal så får du information om hur du ska hantera detta på ditt företag.
/Tinna
... Visa mer