Hej 1. De båda termerna vidare fakturering och utlägg hänger delsvis ihop. Du gör först ett utlägg för olika kosntader som du sedan vidarefakturerar till kunden. 2. Det beror på om du skall tjäna på vidare faktureringen eller ej. Skall kunden bara betala samma summa som du lagt ut och momssatsen på utlägget och dina tjänster du säljer är densamma så skall du fakturera kunden 1 000 kr inkl moms så kosntaden och det kunden betalar tar ut varandra. problemet uppstår i de fall momssatsen inte är den samma. Dvs säg att du säljer tjänster med 25% moms men skall vidarefaktuera kunden för en tågbiljett som det är 12 % moms på då behöver du fakturera kunden för hela summan du betalt plus 25% moms för att inte göra en förlust på den vidarefakturerade summan. Man får inte fakturera en kund med 6 eller 12 % moms om det man säljer i övrigt har 25% moms. 3. Denna frågan beror på vilken bolagsform ditt företag har. Lite olika konton man använder beroende på bolagsformen. Sedan behöver du även kontrollera med skatteverket om du får dra av för momsen för de utlägg du haft. I ett Aktiebolag skulle t ex en resekosntad med 25% moms se ut så här i bokföringen. 2893 Lån från närstående Kredit 5800 Resekostnader Debet 2641 Ingående moms Debet I en enskild firma så blir konteringen istället så här. 2018 Egen insättning Kredit 5800 Resekostnader Debet 2641 Ingående moms Debet /Joachim
... Visa mer