Hittade felet, nu till min fråga, hur korrigerar jag detta lättast i Visma enskild firma? Vid årets slut så har jag använt mig av årsrutiner - Levskulder mm där fyller jag då i dom fakturor jag har fått i slutet av året som tillhör det året men kommer betalas under början av nästa år. Så långt så rätt. Det jag dock missat, klantigt nog, är att när jag då betalat dessa fakturor i början av året så istället för att göra rätt dvs, Ny utbetalning och välja gamla lev skulder och där bocka i att den är betald. Så har jag alltså lyckats registrera den som en ny utbetalning.. Felet här blir ju att jag har dragit av momsen två gånger på samma fakturor, samt registerat mer utgifter än vad som är korrekt. i Visma enskild firma så hittar jag ingenstans där jag kan korrigera detta, det här är alltså 4-7 år sedan. Den totala summan har jag letat rätt på och stämmer överens med vad som ligger och släpar under gamla leverantörsskulder i balansrapporten. Det här vill jag ju ordna så att jag får rätt summa i balansrapporten samt att jag får betala tillbaka moms jag är skyldig och skatt på den summan som blivit felaktigt registrerad. Men hur gör jag? borde ju bli rätt värdemässigt om jag till exempel slår en faktura med motsvarande summa och moms som jag markerar som betald sen, då får jag skatta på den summan och rätt moms går till skatteverket? eller går det korrigera på annat sätt?
... Visa mer