2025-02-17
13:37
Hej @ANTHONY93 Ja från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen, särskilt gällande anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (t.ex. VAB och föräldraledighet). Denna information ska lämnas senast 12 februari 2025.
Lön Direkt är förberedda för dessa förändringar. Nu är det extra viktigt att du säkerställer att få in korrekta underlag från de anställda och informera dem om förändringen. Lön Direkt kan också hantera denna redovisning så länge frånvarotimmarna anges dag för dag, då schemahantering saknas.
När du registrerar en viss löneart för frånvaro är det obligatoriskt att ange datum. Det som redovisas vidare är frånvaro som leder till ett löneavdrag och som den anställde ansöker om ersättning för hos Försäkringskassan.
För att registrera avdrag för frånvaro på grund av vård av barn använder du lönearten Vård av barn. Avdraget beräknas alltid per timme som den anställde varit frånvarande. I hjälpavsnittet Beräkna och registrera avdrag för VAB kan du läsa mer och se exempel på hur beräkningarna ser ut, både för månadsavlönade och timavlönade.
Om du vill ha hjälp att kontrollräkna dina egna beräkningar, kan du boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-01-10
12:11
Hej Vilket av våra system använder du för årsredovisningen? Återkom med det så skall jag ge dig en lösning på detta. /Joachim
... Visa mer