- 0 Svar
- 0 gilla
- 2440 Visningar
Momsredovisning
Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Efter en avslutat momsperiod (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis) ska all ingående och utgående moms sammanställas och redovisas. Värden för den aktuella perioden hämtas automatisk från bokföringen och eventuella avvikande datum och belopp stäms av. Läs mer om moms.
Arbetsgivardeklaration
Arbetsgivardeklarationen innebär att du en gång i månaden berättar för Skatteverket hur stora skattepliktiga utgifter du har haft för din anställde. Uppgifterna är bruttolöner, olika förmåner, kostnadsavdrag, arbetsgivaravgifter och avdragen preliminärskatt. När alla lönekörningar i en period är klara ska du skicka in en arbetsgivardeklaration. Läs mer om arbetsgivardeklaration.
Deklarera och upprätta bokslut
Genom att deklarera och upprätta bokslutet i Spiris samlar du allt på ett ställe och slipper dubbelarbete. När du öppnar deklarationen förs uppgifterna från bokföringen över för att utgöra grunden för ditt deklarationsarbete. Deklarationen lämnas in via Skatteverkets e-tjänst och årsredovisningen till Bolagsverket - helt digitalt. Du kan även få årsredovisningen digitalt signerad via tjänsten Signering. Läs mer om deklaration.
Rot- och rutavdrag
Husavdrag är samlingsnamnet för de så kallade rot- och rutavdragen, där köparen av en tjänst är berättigad till skattereduktion och avdrag görs direkt på fakturan. Läs mer om rot- och rutavdrag.