2025-03-10
09:09
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din härliga feedback! 🤩 Så kul att höra att nyheterna uppskattas. Vi jobbar vidare – och hoppas att listan kommer bli helt tom! 🚀 Ha en fin dag! /Hanna
... Visa mer
2025-03-04
10:49
Hej,
Tack för att ni uppmärksammar det här. Vi är medvetna om detta fallet och kontaktade berörda operatörer direkt och de har stängt av företaget. Vi förstår att det skapar förvirring eftersom vi redan har stängt av företaget en gång tidigare. Vi vill börja med att säga att det inte är en Vismakund som skickar fakturorna och företaget är fortfarande blockerat hos de operatörer de använde sig av förra gången de skickade en faktura. Tyvärr har de denna gång använt sig av en ny operatör och annat system för att kunna skicka fakturan till ert företag. Vi arbetar ständigt för att minska risken för mottagandet av denna typ av fakturor. Vi är även i samråd med DIGG, Myndigheten för Digital Förvaltning, och diskuterar hur de kan arbeta för minska möjligheten att den här typen av fakturor tar sig igenom. Men i dagsläget kan tyvärr ingen programleverantör garantera till 100% att bluffakturor inte tar sig igenom.
Här är en länk om ni vill polisanmäla händelsen: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/fakturabedrageri/
Vi kommer ta kontakt med berörda kunder.
/Hanna
... Visa mer
2025-02-07
14:18
Produktutvecklingsteamet på Visma eEkonomi har nyligen påbörjat ett projekt för att se över och förbättra funktionaliteten inom området kassa och bank, samt hanteringen av kvitton. Vi vill gärna prata med dig som är småföretagare och arbetar i kassa- och bankmodulen, men även dig som har valt att inte använda den. Vad tycker du fungerar bra, och vad fungerar mindre bra? Hur använder du kassafunktionen och bankhanteringen? Vilka förbättringar skulle du vilja se? Vill du dela med dig av dina tankar och idéer? Boka en digital intervju via länken nedan. Under intervjun kommer vi att ställa frågor för att förstå dina behov och önskemål, så att vi kan göra förbättringar baserat på din feedback. Bokningslänk: https://calendar.google.com/calendar/u/0/appointments/schedules/AcZssZ2oxF7lb7GDlr9FkPP_nXNSysHON85ViQF_d-XbmPvVAUB-sY7kP2Z0HgOZFhXLn5D7DHNGlj2W Hittar du inga tider via bokningslänken innebär det tyvärr att alla tider redan är bokade. Vi uppskattar ditt intresse och hoppas att du håller utkik efter fler tillfällen senare under året. Tack för din förståelse och för att du vill bidra med dina värdefulla insikter! Med vänlig hälsning, Johanna & Ellen från produktutveckling.
... Visa mer
2024-11-14
10:33
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din feedback! Vi uppskattar att du delar med dig av dina upplevelser.
Anledningen till att rubriken visas stort högst upp är för att besökare snabbt ska få en tydlig bild av vad sidan handlar om. Vi förstår dock att detta påverkar användarvänligheten, och vi tar med oss din input i vårt förbättringsarbete. Som min kollega Agnes skrev kommer vi fortsätta publicera större nyheter i forumet och fler programnyheter för bara Visma eEkonomi i vår skrivna hjälp.
Dina funderingar kring startsidan i Visma eEkonomi har vi besvarat i en annan tråd, som du kan läsa HÄR.
Ha en fin dag!
/ Hanna
... Visa mer
2024-11-01
10:56
Vi har laddat våra appar med nya funktioner som gör ditt arbete ännu smidigare. Dyk ner i några av alla guldkorn här. ⭐
Visma Scanner
Woho! Nu kan du äntligen scanna flera sidor av samma dokument och samla dem till ett enda underlag i Visma Scanner-appen. Det här gör det superenkelt att hålla ordning på dina underlag i Visma eEkonomi! 🎉
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (iOS)
Skapa offerter och ordrar i appen 🎈 Äntligen kan du skapa och ändra affärsdokumenten snabbt och enkelt direkt i appen.
Förbättrad artikelhantering Smidigare hantering av dina artiklar med en ny design och tydligare struktur.
Stöd för Grön teknik Hantera Grön teknik-avdrag vid redigering av offerter, order och fakturor.
Ny funktion: Företagsuppgifter
Nu kan du enkelt hitta och kopiera viktiga uppgifter om ditt företag. Funktionen är tillgänglig på iOS och kommer snart till Android.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över sitt företags prestationer.
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (Android)
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik ✨ Lägg till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du skapar eller redigerar offerter, ordrar och fakturor.
Ny kundvy En uppdaterad och tydligare design som gör det enklare att se all kundinformation på ett ställe i appen.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över sitt företags prestationer.
... Visa mer
2024-10-31
16:12
Efter den 31 december upphör Visma Spcs företagskort att fungera
Efter noggrann utvärdering och feedback från våra kunder har vi konstaterat att Visma Spcs företagskort inte fullt ut möter kundernas behov. Tjänsten har också en begränsad användarbas, vilket gör det svårt för oss att driva den på ett hållbart sätt. Som en följd av detta kommer vi att stänga ner Visma Spcs företagskort och tillhörande konto. Från och med den 30 oktober går det inte att aktivera tjänsten.
Efter den 31 december 2024 kommer alla kort att sluta fungera, och det blir inte längre möjligt att använda det för transaktioner. Vi ber därför alla kunder med ett saldo på företagskortet att ta ut sina pengar före detta datum för att undvika eventuella besvär. Du kan läsa mer om hur du tar ut pengarna i FAQ:n nedan.
Kom ihåg att klippa itu korten efter den 1 januari 2025. Betalningsansvar gäller både för transaktioner som genomförs innan kortet spärrats och för transaktioner som bokförs först efter uppsägningen, även om de genomförts efter spärren. Därför är det viktigt att inte ta ut pengarna innan alla kortköp har belastat kontot.
Frågor och svar
Hur tar jag ut pengarna på mitt företagskort? Tillvägagångssätt för att ta ut pengar:
1. Kontrollera kortets saldo: Se saldot i kortvyn i Visma eEkonomi under Inställningar - Kassa och bankkonton - Visma Spcs-kortet.
2. Gör uttag: Gör överföringen i kortvyn genom att klicka på Uttag-knappen och fyll i uppgifterna. Uttaget tar vanligtvis 2–3 bankdagar.
3. Spara kvitton: Behåll de kvitton från transaktionerna som inte överförts till Visma eEkonomi för referens till bokföringen.
OBS! Finns det ören på kontot så kan de inte avslutas med siffran "0". Finns det t ex 100,50 kvar på kontot så skriv 100,5 för att ta ut allt.
Vad kommer hända efter den 31 december?
Kortet slutar fungera och det kommer inte längre gå att göra transaktioner med det.
Vad ska jag göra med kortet?
Vi rekommenderar att klippa itu kortet efter den 1 januari 2025 och sen slänga det.
Jag har beställt men inte fått mitt kort ännu, behöver jag göra något?
Nej, inte om du inte sätter in pengar på ditt kort. Om du sätter in pengar på kortet ber vi dig att ta ut pengarna innan 31 december 2024. Vi avråder att sätta in pengar på kontot. Kom ihåg att klippa itu kortet efter 31 december 2024.
Jag har signerat mig för avtalet men inte beställt kortet, behöver jag göra något? Har du inte hunnit beställa kortet så behöver du inte göra något. Det kommer inte gå att beställa kortet.
Vad händer med tidigare data?
Allt kommer att finnas kvar i Visma eEkonomi, och du kommer alltid att kunna arbeta med alla händelser som kommit in via tjänsten.
Vad händer om jag har kvar ett saldo på kortet efter 31 december?
Skulle det finnas pengar kvar den 1 januari 2025 och vi behöver hantera utbetalning av saldo, förbehåller vi oss rätten att betala medel överstigande 300 kr till bolagets skattekonto. För medel under 300 kr påför Bokio AB en utbetalningsavgift motsvarande det innestående saldot (maximalt 300 kr). Medel under 300 kr kommer därmed inte att betalas ut.
Vad behöver jag tänka på gällande kvitton för betalningar som skett med kortet?
Fotade kvitton som redan finns i Visma eEkonomi kommer att ligga kvar och inte påverkas. Har du ett kvitto som inte har fotats och skickats in till Visma eEkonomi, behöver du spara kvittot och fota det via Visma Scanner och skicka till programmet, eller spara det fysiskt.
Finns det några andra alternativ som jag kan arbeta med för mina kvitton?
Som en alternativ lösning rekommenderar vi Mynt företagskort. Med integration mot Visma eEkonomi slipper du krångel med kvitton. Fota kvittot direkt vid köp och exportera till bokföringen med ett enkelt knapptryck. Integrationen är kostnadsfri från Visma Spcs sida. Mynt är kostnadsfritt upp till 10 användare och fyllt av smarta funktioner. Andra alternativ är appen Visma Scanner, där du enkelt kan fotografera och läsa in dina kvitton direkt till Visma eEkonomi.
Visma Scanner »
Mynt och Visma eEkonomi »
Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan innebära. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår support.
Till Visma Spcs support »
... Visa mer
2024-08-23
09:34
Hej @Ha_Ahlst ,
Tack för din feedback! Vi är måna om att funktionen ska möta era behov och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra tjänster.
Vi håller med om att fakturorna bör vara synliga under fliken för Utkast, även om det är en annan medarbetare som ska attestera fakturorna. Jag har tagit detta vidare till vår utvecklingsavdelning för vidare utredning.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-22
09:23
Hej @Åsa Rössel ,
I dagsläget har vi inget fast datum på när funktionen kommer implementeras, men vi arbetar på det just nu. Så snart det finns mer information uppdaterar vi i tråden.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-21
11:28
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Jag vill börja med att be om ursäkt för det sena svaret på din fråga. Både e-fakturor och pappersfakturor som skickas till scanningsadressen hanteras av InExchange. Detta innebär att det inte går att se någon skillnad på fakturorna i programmet idag.
Vi arbetar dock på en förbättring i Visma eEkonomi som kommer göra det möjligt att direkt på fakturorna se hur de har inkommit/hur de har skickats. Detta kommer att göra det enklare att identifiera vilka leverantörer som behöver informeras om den ändrade adressen. När den här funktionen har implementerats, kommer vi att uppdatera forumtråden.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-21
11:18
Hej @TonyLarm ,
Jag vill börja med att ursäkta för sent svar på din fråga. Om en faktura blir skickad till den gamla adressen, kommer breven returneras till avsändaren om det finns en returadress, enligt PostNords rutiner.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-19
09:34
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice ,
Tack för din feedback!
Vi kommer framåt att se över funktionen för behörigheter i programmet, och dessa förslag kommer att tas i beaktande i detta arbete.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-07-02
10:58
1Gilla
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers ,
Du har rätt i det du säger om att Nordea idag inte har ett gränssnitt där du kan se kommande betalningar som skickats in. Detta är en begränsning vi är medvetna om men som vi även jobbar tillsammans med Nordea för att avhjälpa framåt. Vi har dock nu tack vare er kommentar identifierat ett hål där statusen hos oss inte korrekt speglar vilket läge betalningen av en leverantörsfaktura ligger i när den väntar på att bli avbruten. Detta kommer vi givetvis åtgärda så snabbt som möjligt.
Tack för att du informerade oss om detta!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-26
10:39
1Gilla
Hej,
Vi har fått information om att datumet har ändrats när det gäller stängning av den gamla adressen för skannade pappersfakturor. Nytt datum är 30 september 2024. Efter det kommer det inte gå att använda den gamla adressen och leverantörerna behöver skicka fakturorna till den nya adressen som finns i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Vi arbetar just nu på att få ut en ny funktion i programmet som visar hur ett underlag har kommit in till programmet. Vi kommer uppdatera tråden med mer information om detta framåt.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-12
10:08
Hej @Johan A ,
Om du behöver ta vidare ärendet till påminnelse/inkasso kan du använda dig av vår tjänst Visma Påminnelse Direkt som hjälper till med detta.
Du kan läsa mer om tjänsten här »
Önskar dig en fin dag/
/ Hanna
... Visa mer
2024-06-03
09:27
Hej @Bengt_14 ,
Det låter inte bra! Vi har undersökt detta internt och allt verkar vara korrekt vid våra tester, det vill säga att den nya adressen visas som den ska.
Min kollega kommer att kontakta dig för vidare felsökning så att vi kan säkerställa att det framåt kommer fungerar korrekt för ditt företag.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-03
09:24
Hej @TonyLarm ,
Tyvärr har vi ingen möjlighet att informera leverantörerna om detta. Som kund behöver ni själva meddela leverantören om förändringen.
Om du har försökt att kontakta leverantören via en specifik adress utan att få svar, rekommenderar vi att du försöker via någon av leverantörens allmänna kontaktvägar om det finns.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-05-31
10:42
1Gilla
Hej @Johan_40 ,
Vad tråkigt att de nya funktionerna inte uppfyller ditt företags behov. När vi utvecklade attestflödet och kom fram till ovan nyheter, utgick vi ifrån de önskemål vi tagit emot från våra kunder. Med tanke på detta hoppas vi självklart att de nya funktionerna kan underlätta för flera företag. Vi förstår dock att olika företag har olika behov, och att det således behövs flera olika funktioner i programmet. Vi strävar ständigt efter att förbättra vår programvara, inklusive attestfunktionerna. Om du har idéer eller synpunkter som du vill dela med oss, är du välkommen att göra det direkt i Visma eEkonomi under "Feedback och förslag".
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-05-23
08:16
Hej,
Tack för er feedback! I dagsläget fungerar flödet så som ni beskriver. Vi håller på att se över om det är något som vi vill förändra i funktionen, och vi tar med oss era förslag.
Önskar er en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-04-11
09:22
*Uppdatering: Vi har fått information om att datumet har ändrats när det gäller stängning av den gamla adressen för skannade pappersfakturor. Nytt datum är 30 september 2024.
Hej @Sandra_Beijer ,
Adressen kommer att fungera åtminstone året ut*, men vi har just nu inget specifikt datum satt. En bra utgångspunkt är att informera om förändringen till dina leverantörer en god tid innan årsskiftet, så att de hinner få informationen innan 2025.
/Hanna B
... Visa mer
2024-04-09
15:13
Hej @Ingeborg ,
Förändringen gäller endast för pappersfakturor som är skickade via tjänsten Digitala fakturor och dokument. Ingen förändring kommer ske för de fakturor som du skickar/tar kort på via appen Visma Scanner. Där kan du fortsätta arbeta som vanligt 🙂
/ Hanna B
... Visa mer
2024-04-09
15:09
Hej @Monica38
I dagsläget går det inte att sortera ut exakt vilka kunder som har skickat sin faktura som en pappersfaktura. Det är något som vi ser vidare på, men inget som vi kan säga när/om det kommer att fungera framåt att ta ut.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-27
14:42
Hej @Kent__6
Den 3:e april är datumet då den nya adressen finns tillgänglig i ditt program, och efter förändringen 3:e april kan du börja kommunicera ut adressen till dina leverantörer. Men som nämnt i inlägget "Den gamla adressen kommer fungera under en övergångsperiod i några månader framöver", kommer den gamla adressen fortfarande att fungera ett tag framåt så du inte riskerar att några fakturor inte kommer fram till ditt Visma eEkonomi.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-27
10:08
Hej @Gunilla-57
Hur en faktura inkommit till Visma eEkonomi är inget som går att se i dagsläget i programmet. Vår rekommendation är att skicka informationen till alla sina leverantörer, men vara tydlig att detta endast gäller för pappersfakturor och ingen förändring gällande e-post/e-fakturor sker.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-27
09:23
Hej @Gunilla-57 ,
Uppgifterna ska skickas till de leverantörer som skickar fakturor till ert företag idag via den gamla adressen. Vilka de här företagen är behöver ni som företag ta fram. Om leverantörerna har möjlighet att direkt skicka e-fakturor från sitt faktureringsprogram, rekommenderar vi att arbeta med det här.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-26
13:32
Den 3 april 2024 byter vi tjänsteleverantören som används för Digitala fakturor och dokument. Det här påverkar hanteringen vid skanning av pdf- och pappersfakturor som tolkas och skickas till Visma eEkonomi som en e-faktura.
För dig som får skannade pappersfakturor
Från och med den 3 april visas en ny adress som pappersfakturorna ska skickas till, och den behöver du själv kommunicera ut till dina leverantörer som skickar fakturor till dig. Den gamla adressen kommer fortfarande att fungera under en övergångsperiod, fram tills 30 september 2024. Detta ger dig gott om tid att meddela dina leverantörer och säkerställa att alla fakturor når ditt bokföringssystem.
I Visma eEkonomi hittar du adressen dina leverantörer ska skicka till under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Det är denna adress du ska meddela dina leverantörer efter den 3 april.
Exempel på hur adressen kommer att se ut: Ditt bolagsnamn
SPCS(ditt organisationsnummer)
83190 Östersund
Vår rekommendation är att skicka informationen till alla sina leverantörer, men vara tydlig att detta endast gäller för pappersfakturor och ingen förändring gällande e-post/e-fakturor sker. För att få ut leverantörernas e-postadress från Visma eEkonomi kan du gå in i programmet under Inställningar - Import och export - Import och export av leverantörsregister och skriva ut en CSV-fil med alla leverantörer. Listan kan du sedan öppna i excel eller google sheet och kopiera kolumnen för e-post. Den här kan du sedan klistra in i ditt mejlprogram.
Uppdatering: Vi arbetar just nu på att få ut en ny funktion i programmet som visar hur ett underlag har kommit in till programmet. Vi kommer uppdatera tråden med mer information om detta framåt.
För dig som får skannade pdf-fakturor
Du kommer mötas av en ny avsändare för de mejl som går ut från vår skanningsleverantör, när en fakturan inte har kunnat skannas av tjänsten. Den nya avsändaren är InExchange Automailer med följande mejladress: noreply-batch-converter@ inexchange.se.
E-postadressen (orgnummer@autoinvoice.se) som används för skanning av PDF-fakturor kommer inte förändras utan är densamma.
Se exempel på mejl nedan:
OBS! Detta gäller alltså endast pappersfakturor, adressen för e-post kommer fortfarande att vara densamma.
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-21
10:32
Hej @Nina__31 ,
Om det är inställt ingen specifik attestant för leverantören, kan vem som helst i företaget med attestbehörighet attestera fakturan.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-15
09:35
Hej @Andreas Andersson
Kul att du gillar uppdateringen 🙂
Tack för din feedback! Vi är medvetna om att den här hanteringen kan förbättras för att göra det smidigare att arbeta, både för dig som slutkund och redovisningsbyrån. Vi håller i dagsläget på att se över en bättre lösning för flödet.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-13
12:51
1Gilla
Vi har förbättrat vårt behörighetssystem och gjort det möjligt att välja vad alla eEkonomi-användare ska ha tillgång till för respektive modul. Detta gör det möjligt att skräddarsy behörigheterna så det passar för ditt företags behov 🌟
Vad finns det för nya behörigheter?
Fullständig behörighet
Begränsad
Läsbehörighet
Läsbehörighet - revisor
För att ändra och se över behörigheterna för användarna går du in under Inställningar - Behörigheter. Här kan du ändra inställningar för dina användare i programmet. Tänk på att du bara har fliken behörigheter om det finns fler än en användare i programmet, och det är bara användare med fullständig behörighet som ser fliken för behörigheter.
Hur ser de gamla behörigheterna ut efter förändringen?
Användare med Fullständig som behörighet får behörigheten Fullständig behörighet. Har behörighet till alla moduler/funktioner i programmet.
Användare med Endast försäljning som behörighet får status Begränsad. Har behörighet för försäljningsfliken (ej betalningar) och läsbehörighet för Appar och tillval. Ingen behörighet för resterande moduler.
Användare med Begränsad behörighet får statusen Begränsad. Har behörighet till försäljnings- och inköpsmodulen (ej betalningar). Ingen behörighet till Kassa-och bankhändelser, men läsbehörighet för resterande moduler.
Om företaget arbetar med attest kommer även behörigheterna för attest att uppdateras. Hade en användare behörighet att attestera tidigare, kommer den även ha det idag. Du kommer också kunna ställa in behörighet för attest separat för momsredovisningen och leverantörsfakturor.
Attest för momsredovisning hamnar under området Bokföring under Inköp - Behörigheter
Attest för leverantörsfakturor hamnar under området Inköp under Inköp - Behörigheter
Vill du köpa fler licenser till ditt Visma eEkonomi?
Då kan du göra det här under Appar och tillval i ditt Visma eEkonomi. Gå in under fliken Tillval och välj filtret Uppgradera ditt program. Klicka på extra användarliccens till Visma eEkonomi och du kan här skaffa fler licenser.
... Visa mer
2024-03-08
16:09
Hej @marieH ,
Tack för att du delar med dig av dina idéer! Vi kommer ta med oss dina tankar kring en tydligare översikt hur attestordningen ser ut, och att ändra attestant direkt på fakturan.
Om du som byrå samarbetar med en kund i en annan variant än eEkonomi Pro, kommer du kunna arbeta med attestfunktionerna i programmet och sätta upp ett flöde där dina kunder är attestanter. Om slutkunden arbetar i eEkonomi Pro kommer de också kunna göra inställningar för attest, men annars är det bara du som byrå som kommer åt inställningarna.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-08
16:03
Hej @Magnus Ingevall ,
Kul att du kommit igång med de nya funktionerna. Vi kommer ta vidare dina idéer kring att se hur attesten är uppbyggd på ett enkelt sätt i listvyn, och också att kunna ställa in en generell attestregel.
Gällande din fundering kring vad som händer när en attestant slutar, så kommer inte Visma eEkonomi att plocka bort attestanten på leverantörsfakturan automatiskt, utan där behöver man manuellt gå in och ändra på leverantörerna. Det här är något som vi håller på att se över om vi kan göra någon förbättring framåt.
Tack för dina tankar och idéer!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-07
14:06
Hej @Julia ,
Du ställer in det här under Inköp - Leverantörer, gå in på leverantören det gäller, och längst ner till höger finns attestinställningar. Om du väljer valet attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning får du välja attestanter.
Om du inte ser attestinställningarna, kan det vara så att attest inte är aktiverat för företaget. Du kan aktivera inställningen Använd attest av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter. Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-06
11:18
Nu kan du enkelt skapa det ultimata attestflödet för ditt företag i Visma eEkonomi Pro 🎉
Välj vilken typ av attestordning det ska vara och vem eller vilka som ska attestera fakturorna på leverantörsnivå
Det går nu att välja hur attestflödet ska se ut och du kan välja mellan inställningarna ingen specifik attestant, attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning. Du kan också välja vem eller vilka personer som ska attestera respektive leverantörsfakturor.
Båda inställningarna görs på leverantörsnivå. Psst, kom ihåg att attest måste vara aktiverat på företaget för att se attestinställningarna på leverantören. Du aktiverar det här under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och markerar "Använd attest av leverantörsfakturor".
Attestordning i Visma eEkonomi.
Ny mejlfunktion
Ställ in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan.
Skicka mejl till attestanten.
Läs mer om de fina nyheterna i skriven hjälp »
Har du ett samarbete i Visma eEkonomi med en redovisningsbyrå?
Då kan din byrå ställa in de här inställningarna även om du arbetar i en annan variant av Visma eEkonomi. Kika med din byrå för mer hjälp kring detta.
Arbetar du i en annan variant och vill uppgradera till eEkonomi Pro?
Då kan du uppgradera direkt inne i ditt Visma eEkonomi och klicka på Appar och tillval nere till höger. Sök sedan på "uppgradera" så kan du uppgradera ditt program till Visma eEkonomi Pro!
... Visa mer
Etiketter:
2024-02-07
08:34
Hej @VängsöPeppe ,
Om du har ett förlängt räkenskapsår ska det inte göras något årsavslut i Visma eEkonomi nu, utan efter 2024 då hela ditt räkenskapsår är slut. För att det ska bli korrekt upplagt i programmet ska det vara ett år som sträcker sig från 2023-09-07 till 2024-12-31. Om det är upplagt två olika år, ett för 2023 och ett för 2024, blir det fel i programmet. Om du inte har bokfört något går det att ta bort året för 2024 och förlänga det för 2023. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Jag hade rekommenderat att ta kontakt med vår support via telefon för bäst hjälp i ärendet, så vi kan se hur det ser ut i ditt program. Du hittar den här.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-02-06
10:30
Hej @VängsöPeppe ,
Om jag förstår det rätt låter det som att föreningen har ett förlängt räkenskapsår från 2023-09-07 till 2024-12-31. Vid ett förlängt räkenskapsår ska inget årsavslut göras för 2023, utan det görs för hela det förlängda räkenskapsåret efter 2024. Momsdeklarationen kan du ta ut korrekt i programmet sedan.
Jag hade rekommenderat att ta frågan en runda till Skatteverket för att säkerställa att detta är korrekt för din förening.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-02-05
16:21
Hej @NabbenBo ,
I dagsläget fungerar det inte att använda företagskortet för föreningar. Om det här ändras framåt uppdaterar vi med information i forumet.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-02-05
10:16
1Gilla
Dags att summera några av våra highlights från 2023 och se vad som händer framåt under 2024 i Visma Lön Smart och Visma eEkonomi. Häng med och se filmen när Hanna, Hilda och Anna pratar om allt från attestflöde till schemaläggning av lönebesked.
... Visa mer
Etiketter:
2024-02-05
10:10
1Gilla
Dags att summera några av våra highlights från 2023 och se vad som händer framåt under 2024 i Visma eEkonomi och Visma Lön Smart. Häng med och se filmen när Hanna, Hilda och Anna pratar om allt från attestflöde till schemaläggning av lönebesked.
... Visa mer
2024-01-09
12:36
Arbetar du med rot och rut i eEkonomi? Då är det dags att exportera ut filen där du ansöker om utbetalning av rot-/rutavdrag för betalda fakturor under 2024. Den här ansökan ska lämnas in senast den 31 januari 2025 till Skatteverket. Ansökan gäller för fakturor där betalningen ägde rum under 2024, och där arbetet också har utförts.
Hur exporterar du filen?
Du exporterar filen för rot-/rutavdrag under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för rot- och rutarbeten - Ny export. En lista med de fakturor som kommer med i ansökningsfilen till Skatteverket visas. Observera att det är först när du registrerat kundens betalning av en faktura som den kommer med i filen till Skatteverket. När filen är nedladdad, laddar du upp den på skatteverket.se.
Har du fakturor skapade över två år och vill ansöka om skattereduktion för fakturor skapade både under 2024 och 2025, behöver du göra två exporter. En fil för fakturor betalda under 2024, och en för de som är betalda under 2025. Du möts i detta läget av följande meddelande vid export i eEkonomi.
... Visa mer
Etiketter:
2023-12-15
10:11
2 Gillar
Vilket år med grymma nyheter vi fått i Visma eEkonomi! Häng med här så ska vi summera 2023 och lyfta några guldkorn från året! 🌟
Årets nyheter
Räntefakturering
Genom tjänsten Visma Påminnelse Direkt betalas nu all inkasserad dröjsmålsränta ut automatiskt till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor!
Påminnelse- och inkassohantering »
Importera skattehändelser från Skatteverket 🎈
Nu kan du med aktiebolag äntligen sätta upp en koppling till Skatteverket direkt från Visma eEkonomi och få skattehändelser importerade helt automatiskt (och utan någon som helst kostnad).
Koppling till Skatteverket »
Bankkontonummer på leverantörer
Vi gör det nu möjligt att lägga till Clearing och IBAN (bankkonto-nummer) på dina leverantörer i eEkonomi. Detta gör att det blir ännu enklare att hantera dina betalningar direkt från programmet.
Betalning av leverantörsfakturor via eEkonomi »
Visma eEkonomi klimatrapport 🌍
Med Visma eEkonomi Klimatrapport kan du med ett knapptryck mäta företagets klimatavtryck direkt i ditt program! Jämför ditt avtryck med andra i din bransch och jobba smart med hur du kan minska det med hjälp av våra tips. Visma eEkonomi Klimatrapport »
Samlingsfakturering (Pro)
För dig som använder tillvalet för offert och order i Visma eEkonomi, är det nu möjligt att samlingsfakturera. Om du har två eller fler ordrar till samma kund kan du skapa en faktura av samtliga ordrar genom att klicka på den nya knappen Skapa samlingsfaktura under Försäljning - Ordrar.
Förbättrad medlemshantering (föreningar)
Nu kan du markera om dina kunder är medlemmar i ditt kundregister, det gör du genom att bocka i Medlem på kundkortet. Vi har även adderat en kolumn i listläget över kunder (Kategori) där vi visar om kunden är en kund eller en medlem, och du kan välja om du vill filtrera på endast medlemmar.
Förbättringar i Visma Kreditupplysning 💡
Visma Kreditupplysning är inbyggd i Visma eEkonomi, och ger dig insikt om dina kunders och leverantörers betalningsförmåga och minskar risken för obetalda fakturor. Du har möjlighet att genomföra snabba betalningsanmärkningar, kompletta kreditupplysningar eller bevakning av kunders företagsekonomi.
OCH NU kan du även utföra kreditupplysningar för privatpersoner, vilket inkluderar enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag. 🎉
Kreditupplysning i Visma eEkonomi »
Visma eEkonomi Deklaration och årsredovisning
Nu kan du med aktiebolag föra över deklarationsfilerna automatiskt via Skatteverkets API. Inlämningsfilen kommer då att skapas och skickas till det egna utrymmet hos Skatteverket. Direktlänken som skapas leder till Mina sidor på Skatteverket.se där företagets firmatecknare eller deklarationsombud sedan kan signera inkomstdeklarationen. Hur grymt?
Det har även släppts flera härliga nyheter i modulen, som exempel utökat stöd för flera bilagor, beräkning för utdelningsutrymme i fåmansbolag och utökad händelselogg.
Rabattavtal (Pro)
Under Inställningar - Rabattavtal i Visma eEkonomi Pro kan du skapa rabattavtal på valda artikelgrupper och/eller enskilda artiklar. Rabattavtalet lägger du sedan in på en kund för att ge denne rabatt när du skapar dina offerter, ordrar och kundfakturor.
God jul och gott nytt år från alla oss på Visma Spcs! 🎄
Vill du läsa om fler nyheter hos Visma Spcs? Kika in den här grymma sidan »
... Visa mer
2023-12-07
13:50
1Gilla
Visste du att Visma Kreditupplysning är inbyggd i Visma eEkonomi? ⭐ Tjänsten ger dig insikt om dina kunders och leverantörers betalningsförmåga och minskar risken för obetalda fakturor. Du har möjlighet att genomföra snabba betalningsanmärkningar, kompletta kreditupplysningar eller bevakning av kunders företagsekonomi.
Nu kan du även utföra kreditupplysningar för privatpersoner, vilket inkluderar enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag. 🎉
Psst, tänk dock på att det krävs en legitim anledning för att utföra en kreditupplysning på privatpersoner eller enskilda firmor, som exempelvis vid kreditköp eller hyresavtal.
Läs mer om kreditupplysning i Visma eEkonomi »
... Visa mer
Etiketter:
2023-10-27
15:10
Hej @Aron Yu ,
Tack för att du delar med dig av din idé! Vi kommer kika på det här och om ett sådant typ av inlägg skapas, hittar du det under fliken Användartips i forumet. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/ Hanna
... Visa mer
2023-10-27
15:08
Hej @Rosalba ,
Vad kul att höra att du är intresserad av funktionen! I dagsläget fungerar integrationen mot aktiebolag, men vi håller på att se över möjligheten för föreningar att använda tjänsten. När det finns mer information kring detta återkopplar vi i forumet. 🙂
Önskar dig en fin helg!
/ Hanna
... Visa mer
2023-10-11
14:03
Hej @Sofia1 ,
Som standard i programmet finns det ingen momskod på konto 2421, och då rekommenderar vi istället att använda konto 3051 som redan har momskod 05. Det går dock bra att istället använda konto 2421 med momskod 05 i artikelkonteringen, men kom ihåg att i steg 6 plocka bort momskod 05 när du bokför på 2421, eftersom försäljningen redan redovisats i momsredovisningen. 🙂
/ Hanna B
... Visa mer
2023-09-06
12:57
Hej @SBJ111 ,
I vilket steg i hanteringen är det du funderar över underlag? När du skapar fakturan under fliken Försäljning eller registrerar betalningen under Kassa-och bankhändelser, behövs inget speciellt underlag.
Återkom gärna med mer information om din fundering så ska vi självklart hjälpa dig vidare!
Du är också välkommen att kontakta vår support.
/ Hanna
... Visa mer
2023-09-04
17:09
Hej @Gunilla E ,
Om du byter företag inne i eEkonomi kan det uppstå problem med att användaren loggas ut. Vi håller på att undersöka det här, men i dagsläget finns det ingen lösning på plats. Vi rekommenderar istället att gå in via Mina Tjänster och där välja vilket företag du arbetar med och sedan gå in i eEkonomi. Genom den här vägen ska användaren inte loggas ut.
Finns det fortsatta problem även när du går via Mina tjänster, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-06-08
13:27
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice , Som min kollega nämnde i tidigare svar är det såhär programmet är utformat och hanterar öresavrundning vid användning av resultatenheter. I dagsläget kommer ingen ändring ske men vi har tagit vidare det internt. / Hanna B
... Visa mer
2023-05-30
08:59
1Gilla
Hej @coloumbo ,
En standardpost är en post som finns som standard i programmet/databasen och som är upplagd automatiskt när du aktiverar eEkonomi. I vissa fall går inte standardposterna att inaktivera i programmet. Vi kommer dock se över hur det ska hanteras för tillgångstyperna och om någon förändring sker återkommer vi här i tråden.
Tack för du uppmärksammade oss på detta, önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-04-24
15:14
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB , I dagsläget är det inte möjligt att specificera betalningarna om de inte är skapade från programmet, då kommer de dyka upp som en klumpsumma i programmet. Något som kanske kan underlätta är att när du skickar betalningar från eEkonomi till banken, får du nu möjlighet till att skriva ut en PDF med samtliga betalningar som skickats till banken. Det här valet kommer upp i samband med att du skickar betalningarna och då kan du markera att skriva ut en PDF. Den här kan du sedan använda vid avstämning av bankhändelser.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-03-09
14:04
Hej @Susann Gerdin
Vi har sett över hur likviditetsprognosen fungerar och i dagsläget tas inte det bokförda beloppet på 73XX konton med i beräkningen. Vi har dock tagit vidare detta och ska se över om det är något vi kan implementera i beräkningen framåt.
Önskar dig en fin dag och tack för att du hörde av dig!
... Visa mer
2023-02-23
13:35
Hej @philipbengtsson ,
Vi kommer se över hur kontot är placerat och återkommer i tråden om/hur vi ändrar placeringen.
Tack för du hörde av dig!
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-25
13:31
1Gilla
Hej,
Vi har nu uppdaterat bokföringsförslagen och på förslaget som heter "Förbrukningsmaterial" konteras det mot konto 5460. Vi har även lagt till ett till förslag som heter "Förbrukningsvaror (gruppkonto)" där det konteras mot konto 5400 och ett förslag som heter "Förbrukningsinventarier" som konteras mot 5410.
Tack för din feedback!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-20
10:35
Hej @Prefect1 ,
Vi har just nu ett problem med att skicka betalningar via bankkopplingen. Vi har skapat en forumtråd där du kan följa problemet, HÄR.
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-18
16:57
Hej @Relm__ , Vi ber om ursäkt över felskrivningen kring priset som skickades ut i mejlet igår. Priset som stämmer och som vi även skickade i nästkommande mejl är 99kr/månad. Detta priset avser Visma Website som du har möjlighet att uppgradera till där du bland annat får tillgång till fri support. Har du fler frågor kring programmet/vad som skiljer varianterna åt, är du välkommen att kontakta oss här. Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-10
11:05
1Gilla
Hej @VaniaRB ,
Den här begränsningen är något som ligger på bankens sida då det inte finns stöd för bank integration på den här typen av konto på Handelsbanken. Detta i sin tur gör att vi inte har möjlighet att utveckla en integration från vårt håll. Om detta blir möjligt framåt i tiden kan vi se över hanteringen och möjligheterna.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-11-07
13:34
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice , Tack för din feedback! Vi har tagit det här vidare och undersöker om vi behöver ändra konto eller beskrivning på kostnadstypen. När vi har någon mer information återkommer vi i tråden.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-20
08:44
Hej,
Det är inget som går att ändra på i dagsläget, men om någon ändring sker kommer vi återkomma med det i forumet.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-19
10:22
Hej @Anders Winbo
I dagsläget kommer programmet att logga ut inaktiva användare. Om det är något som ändras king detta förfarandet kommer det uppdateras i forumet framåt.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-18
16:12
Hej,
Om man inte är aktiv i programmet under en längre tid kommer man bli utloggad från eEkonomi. I dagsläget finns det ingen påminnelse innan man blir utloggad i programmet, men det är något som går att skicka in som ett utvecklingsförslag till oss inne från eEkonomi under Feedback och förslag. Om ni upplever att ni blir utloggad efter en kort stund eller när ni arbetar i programmet är ni välkommen att kontakta vår support för felsökning.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-09-06
08:41
Hej @Mikael Östergren
Precis som min kollega Tinna skriver tittar programmet på de kolumnrader som finns under fliken Försäljning - Kundfakturor, utöver detta tittar det även på en del av de uppgifter som finns för själva artikeln i artikelregistret. I dagsläget ser inte sökfunktionen på mer specifika uppgifter på fakturan som antal eller pris. Detta för att man inte ska få upp allt för många alternativ vid söket och för att man ska få bättre sökträffar.
Vi har tidigare diskuterat om det här är något som vi vill implementera i programmet men just nu är det inget som kommer att ske. Om det ändras kommer du få återkoppling på det förslaget som du skickat in till oss.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-06-28
10:18
Hej @Sir Thomas Vi har hittat ett fel gällande notiserna i programmet som gör att notiser ibland visas felaktigt vid skapandet av fakturor för befintliga kunder. Vi håller på att åtgärda det här och kommer i samband med detta även se över hur funktionen fungerar. Detta kommer minska antalet notiser för er i eEkonomi.
För nya kunder i programmet, som inte har information kring ROT/RUT på kundkortet, kommer det fortfarande dyka upp en notis vid skapandet av fakturor för husarbete. Detta för att underlätta skapandet av framtida fakturor. Som min kollega Tinna nämnde går det att skicka in ett önskemål kring förändringar i eEkonomi som når våra programutvecklare. Om det är några förbättringar som du ser bör implementeras tar vi tacksamt emot detta. / Hanna B
... Visa mer
2022-05-12
09:42
Hej @Fd medlem ,
Vi arbetar aktivt med att anpassa eEkonomi mer för föreningar. Även om det finns saker vi vill förbättra, så anser vi att detta är det bättre programmet för att sköta sin bokföring i en förening. I den här forumtråden har vi även diskuterat några av fördelarna med eEkonomi.
Om du har några synpunkter på vad som kan förbättras i produkten får du som min kollega Tinna nämner gärna gå in under Feedback och förslag för att skicka in dina idéer så kan vi se vidare på detta.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-20
13:23
Hej Jocke,
I dagsläget är drag and drop mellan Outlook (mejlprogram) och eEkonomi ingen funktion som vi aktivt utvecklar/har utvecklat och således inget som vi kan garantera fungerar. Precis som min kollega Tinna beskriver kan det i vissa fall fungera om vi gjort en uppdatering kring bildunderlag som då anpassar sig till Outlook för varje användares specifika situation. Om det fungerar med olika tillägg i webbläsaren är inte heller något som vi vet eller kan svara på då vi som nämnt inte aktivt valt att utveckla den här funktionen. Om det är något ni saknar i programmet kan ni skriva in det som ett önskemål i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-04
16:51
Hej @Pacsac
Precis som min kollega Tinne skriver kan betalningar endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot (förutom SEK). I dagsläget är det här inget som vi planerar att ändra på men om det skulle ändras framåt kommer vi uppdatera i forumet.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-15
15:51
Hej igen Carina,
Det är flera faktorer som spelar in i utvecklingen av detta vilket gör att vi inte kan säga en exakt tid när det kommer att vara löst. När det finns någon mer uppdatering kommer vi uppdatera i tråden. Under tiden rekommenderar jag att ni tar kontakt med banken för att få ut en lista som visar referenserna/namnen på betalningarna.
Detta är en temporär workaround och när utvecklingen är klar kommer referensen komma in i programmet som för de andra bankhändelserna, men i dagsläget finns det ingen annan lösning.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-15
13:49
Hej Carina,
Vi förstår att det här är en efterlängtad funktion. Som vår support nämnt håller vi på att arbeta på att utveckla och förbättra bankintegrationen så att referensen ska tolkas för även dessa typer av inbetalningar. Vi vet inte en exakt tid när detta kommer vara implementerat men vi kommer uppdatera i tråden när det är löst.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-02
11:02
1Gilla
Hej Benny,
Om du skapar upp en faktura och sedan söker på projekt så kan du både söka på ett nummer och ett namn. Du kan även på rubriken för Nr/Namn i rutan för projekten, välja hur sorteringen ska se ut. Antingen sorteras det på nummer eller på namn.
Det känns således som detta förslag redan finns i programmet, och om vi har missuppfattat önskemålet får du gärna återkomma.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-02-17
11:23
2 Gillar
Hej,
Vi har just nu ett problem som gör att det inte går att skriva ut momsredovisningar som PDF.
Vi har skapat en forumtråd som man kan följa HÄR.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
16:37
Hej,
När du skapar upp en leverantörsfaktura eller kundfaktura på ett datum som inte finns med i ett räkenskapsår i programmet, så kommer det dyka upp en fråga som säger "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet XXXX-XX-XX. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?". Om du klickar på Spara kommer programmet automatiskt att skapa upp räkenskapsåret åt dig. Du ska således inte behöva skapa upp räkenskapsåret manuellt i eEkonomi.
Jag uppfattar det som att programmet hanterar detta på samma sätt som du önskar. Om vi dock har uppfattat din fundering fel får du gärna återkomma i tråden så kan vi kika vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
08:23
Hej,
Vi har gjort en fix för detta. Det ska nu gå bra att bokföra resultatet och låsa året i eEkonomi.
Om det mot förmodan skulle vara fortsatta problem är det bara att återkomma här i tråden så kikar vi vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-04
15:50
Hej, För att en order ska gå igenom när man använder betalsättet swish behöver man som kund slutföra beställningen genom att utföra swishbetalningen. Om kunden skulle avbryta betalningen genererar inte detta en beställning. Det bör således inte finnas några beställningar i eEkonomi som saknar en swishinbetalning, då detta inte är möjligt. Om vi har uppfattat din fundering felaktigt får du gärna återkomma eller höra av dig till vår support.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-12
11:47
Hej Lotta,
Precis som du säger tar den Periodiska sammanställningen med fakturor på fakturadatum även om de är bokförda eller ej. Medan momsredovisningen tar med försäljningen först när bokföring har skett.
När man kör med kontantmetoden och redovisar moms per månad eller kvartal kan det bli en krock. Om man däremot hade redovisat moms årsvis hade problemet inte uppstått.
Det fungerar även att använda faktureringsmetoden då det hade inneburit att Periodisk sammanställning och Momsredovisning redovisats i samma period. Då all försäljning direkt blir bokförd när du har Faktureringsmetoden och skapar en faktura.
Vad gäller Visma eEkonomi så är ingen funktion stängd, vilket innebär att det idag går att skapa periodisk sammanställning vid kontantmetoden. Den här hanteringen är i dagsläget inget som vi planerar att ändra på.
Jag rekommenderar att kontrollera vidare med Skatteverket hur det ska hanteras av er som företag så ni får till rätt inställningar för just er.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-12
11:04
Hej Eva,
Jag vill börja med att ursäkta för sent svar i tråden.
När du har lagt till ett meddelande i eEkonomi och en användare sedan svarar kommer du få en notis i din mobil. Detta förutsätter dock att man har appen Visma eEkonomi nedladdad och har notiser aktiverat för appen.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-27
13:53
Hej,
Vi har också noterat detta fel och håller på att arbeta på en lösning.
För att komma runt problemet kan du göra följande:
1. Skapa verifikationen som vanligt.
2. När du klickar på bokför så fyller du i Utländskt belopp i rutan som kommer upp.
3. Klicka på Skapa ingen bankhändelse.
4. Nu kan du klicka på Bokför och då skapas verifikationen upp och det skapas inte en bankhändelse.
Tanken är att den här rutan ska vara kvar men att man inte ska behöva fylla i beloppet vid utländskt belopp när man väljer att inte skapa en bankhändelse.
Vi återkopplar i tråden när det är löst.
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-21
14:01
Hej,
När du kikar på en resultaträkning och tar ett intervall som börjar med första dagen i ditt räkenskapsår, (ex Jan - Sep), kommer kolumnerna för Perioden och Ackumulerat att visa samma värden. Detta för att det ackumulerade värdet är samma som totalen om man alltid utgår ifrån första dagen av räkenskapsåret.
Skulle du exempelvis välja Feb - Sep, hade värdena högst sannolikt varit olika.
Om det är så att vi missuppfattar din fundering är det bara att återkomma här i tråden så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-11
10:55
1Gilla
Hej,
Vi har nu åtgärdat problemet så att standardtexterna uppdateras när du ändrar informationen på grunduppgifterna.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-06
11:23
Hej,
Vi har noterat det här och håller på att arbeta på en fix som gör att uppgifterna uppdateras i standardtexterna.
Vi återkopplar i tråden när det är löst.
/ Hanna B
... Visa mer
2021-07-12
14:34
Hej,
Det är helt rätt att skapa upp en ny artikelkontering och där koppla till konto 3911 - Hyresintäkter.
Innan du skapar artikelkonteringen kan du behöva aktivera kontot i kontoplanen. Det gör du under fliken Inställningar - Kontoplan och sök på 3911. Bocka i rutan Visa även inaktiva poster under sökrutan, markera kontot, klicka på Redigera till höger, bocka i rutan Aktivt och spara.
När kontot är aktivt kan du sedan skapa upp artikelkonteringen under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till exempelvis Hyra, sätt 0% moms och typ Tjänst. På raden Momsfri till höger plockar du upp konto 3911 och sparar.
När artikelkonteringen är skapad kan du gå in på aktuella artiklar och ändra artikelkonteringen till den nya du precis skapat.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-06-21
11:33
Hej Sebastian,
I dagsläget går det inte att arbeta med funktionen attest utan att ha en licens till programmet. Användarna behöver under Mina tjänster - Användare och tjänster ha eEkonomi upplagt. Detta för att man som användare går in i programmet och attesterar fakturorna där.
För att ändra behörighet på användarna efter att en licens lagts till går du in under Inställningar - Behörigheter i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-06-21
11:18
2 Gillar
Hej HAK__1,
När du aktiverar en bankkoppling i eEkonomi försvinner valet att betala med detta konto direkt på fakturan och du kan istället utgå ifrån fliken Kassa-och bankhändelser för att registrera fakturan som betald.
I det här fallet är det smidigast att ångra betalningen under Kassa-och bankhändelser enligt följande:
1. Gå in under Kassa-och bankhändelser och ställ dig under Kassakonto, Periodens händelser och korrekt period. 2. Klicka på raden för den felaktiga betalningen och välj Ångra matchning ute till höger. Fakturan blir då registrerad som obetald igen.
När du har gjort det här kan du radera raden med krysset ute till höger.
3. Ändra från kassakontot till företagskontot och matcha fakturan mot den importerade händelsen, eller om bankkopplingen inte var aktiv när betalningen gjordes kan du skapa händelsen manuellt via knappen Ny bankhändelse uppe till höger.
/ Hanna B
... Visa mer