2025-04-11
15:16
Den 21 mars presenterade regeringen ett förslag om att rotavdraget tillfälligt ska höjas från 30% till 50%, för arbeten som betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Regeringen har lämnat in förslaget till riksdagen, och det väntas gå igenom den 7 maj.
Det är bara arbeten som betalas under denna period som omfattas av det höjda avdraget. Maxbeloppet ligger kvar på 50 000 kronor per person och år. Du kan läsa mer om rotavdraget på vismaspcs.se/rot-avdrag.
Tänk på att det är betalningsdatumet som styr vilket avdrag kunden får – inte när jobbet påbörjades. För att din kund ska få 50 % i rotavdrag måste fakturan alltså betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Om den betalas före den 12 maj gäller det gamla avdraget på 30 %.
Tips! Om du redan nu vill erbjuda dina kunder möjligheten att ta del av det höjda avdraget, är det viktigt att de förstår att betalningen inte får göras förrän efter den 11 maj.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i eEkonomi
Gå till Inställningar > Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter
Markera rutan Fakturerar husarbete och gör önskade ändringar
Klicka på Spara
Vill du erbjuda 50 % i rotavdrag men samtidigt få betalt direkt?
Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag. Du kommer igång med att sälja fakturor under Appar och tillval i programmet. Läs mer på vismaspcs.se/betalt-direkt.
Kom ihåg att det fortfarande är kundens betalningsdatum som avgör vilket avdrag som gäller – även om du säljer fakturan. För att undvika missförstånd och påminnelsefakturor är det därför bra att sätta förfallodatumet till tidigast den 12 maj och att informera kunden om vad som gäller.
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-10
09:09
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din härliga feedback! 🤩 Så kul att höra att nyheterna uppskattas. Vi jobbar vidare – och hoppas att listan kommer bli helt tom! 🚀 Ha en fin dag! /Hanna
... Visa mer
2025-03-04
10:49
Hej,
Tack för att ni uppmärksammar det här. Vi är medvetna om detta fallet och kontaktade berörda operatörer direkt och de har stängt av företaget. Vi förstår att det skapar förvirring eftersom vi redan har stängt av företaget en gång tidigare. Vi vill börja med att säga att det inte är en Vismakund som skickar fakturorna och företaget är fortfarande blockerat hos de operatörer de använde sig av förra gången de skickade en faktura. Tyvärr har de denna gång använt sig av en ny operatör och annat system för att kunna skicka fakturan till ert företag. Vi arbetar ständigt för att minska risken för mottagandet av denna typ av fakturor. Vi är även i samråd med DIGG, Myndigheten för Digital Förvaltning, och diskuterar hur de kan arbeta för minska möjligheten att den här typen av fakturor tar sig igenom. Men i dagsläget kan tyvärr ingen programleverantör garantera till 100% att bluffakturor inte tar sig igenom.
Här är en länk om ni vill polisanmäla händelsen: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/fakturabedrageri/
Vi kommer ta kontakt med berörda kunder.
/Hanna
... Visa mer
2024-11-14
10:33
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din feedback! Vi uppskattar att du delar med dig av dina upplevelser.
Anledningen till att rubriken visas stort högst upp är för att besökare snabbt ska få en tydlig bild av vad sidan handlar om. Vi förstår dock att detta påverkar användarvänligheten, och vi tar med oss din input i vårt förbättringsarbete. Som min kollega Agnes skrev kommer vi fortsätta publicera större nyheter i forumet och fler programnyheter för bara Visma eEkonomi i vår skrivna hjälp.
Dina funderingar kring startsidan i Visma eEkonomi har vi besvarat i en annan tråd, som du kan läsa HÄR.
Ha en fin dag!
/ Hanna
... Visa mer
2024-11-01
10:56
Vi har laddat våra appar med nya funktioner som gör ditt arbete ännu smidigare. Dyk ner i några av alla guldkorn här. ⭐
Visma Scanner
Woho! Nu kan du äntligen scanna flera sidor av samma dokument och samla dem till ett enda underlag i Visma Scanner-appen. Det här gör det superenkelt att hålla ordning på dina underlag i Visma eEkonomi! 🎉
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (iOS)
Skapa offerter och ordrar i appen 🎈 Äntligen kan du skapa och ändra affärsdokumenten snabbt och enkelt direkt i appen.
Förbättrad artikelhantering Smidigare hantering av dina artiklar med en ny design och tydligare struktur.
Stöd för Grön teknik Hantera Grön teknik-avdrag vid redigering av offerter, order och fakturor.
Ny funktion: Företagsuppgifter
Nu kan du enkelt hitta och kopiera viktiga uppgifter om ditt företag. Funktionen är tillgänglig på iOS och kommer snart till Android.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över sitt företags prestationer.
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (Android)
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik ✨ Lägg till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du skapar eller redigerar offerter, ordrar och fakturor.
Ny kundvy En uppdaterad och tydligare design som gör det enklare att se all kundinformation på ett ställe i appen.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över sitt företags prestationer.
... Visa mer
2024-10-31
16:12
Efter den 31 december upphör Visma Spcs företagskort att fungera
Efter noggrann utvärdering och feedback från våra kunder har vi konstaterat att Visma Spcs företagskort inte fullt ut möter kundernas behov. Tjänsten har också en begränsad användarbas, vilket gör det svårt för oss att driva den på ett hållbart sätt. Som en följd av detta kommer vi att stänga ner Visma Spcs företagskort och tillhörande konto. Från och med den 30 oktober går det inte att aktivera tjänsten.
Efter den 31 december 2024 kommer alla kort att sluta fungera, och det blir inte längre möjligt att använda det för transaktioner. Vi ber därför alla kunder med ett saldo på företagskortet att ta ut sina pengar före detta datum för att undvika eventuella besvär. Du kan läsa mer om hur du tar ut pengarna i FAQ:n nedan.
Kom ihåg att klippa itu korten efter den 1 januari 2025. Betalningsansvar gäller både för transaktioner som genomförs innan kortet spärrats och för transaktioner som bokförs först efter uppsägningen, även om de genomförts efter spärren. Därför är det viktigt att inte ta ut pengarna innan alla kortköp har belastat kontot.
Frågor och svar
Hur tar jag ut pengarna på mitt företagskort? Tillvägagångssätt för att ta ut pengar:
1. Kontrollera kortets saldo: Se saldot i kortvyn i Visma eEkonomi under Inställningar - Kassa och bankkonton - Visma Spcs-kortet.
2. Gör uttag: Gör överföringen i kortvyn genom att klicka på Uttag-knappen och fyll i uppgifterna. Uttaget tar vanligtvis 2–3 bankdagar.
3. Spara kvitton: Behåll de kvitton från transaktionerna som inte överförts till Visma eEkonomi för referens till bokföringen.
OBS! Finns det ören på kontot så kan de inte avslutas med siffran "0". Finns det t ex 100,50 kvar på kontot så skriv 100,5 för att ta ut allt.
Vad kommer hända efter den 31 december?
Kortet slutar fungera och det kommer inte längre gå att göra transaktioner med det.
Vad ska jag göra med kortet?
Vi rekommenderar att klippa itu kortet efter den 1 januari 2025 och sen slänga det.
Jag har beställt men inte fått mitt kort ännu, behöver jag göra något?
Nej, inte om du inte sätter in pengar på ditt kort. Om du sätter in pengar på kortet ber vi dig att ta ut pengarna innan 31 december 2024. Vi avråder att sätta in pengar på kontot. Kom ihåg att klippa itu kortet efter 31 december 2024.
Jag har signerat mig för avtalet men inte beställt kortet, behöver jag göra något? Har du inte hunnit beställa kortet så behöver du inte göra något. Det kommer inte gå att beställa kortet.
Vad händer med tidigare data?
Allt kommer att finnas kvar i Visma eEkonomi, och du kommer alltid att kunna arbeta med alla händelser som kommit in via tjänsten.
Vad händer om jag har kvar ett saldo på kortet efter 31 december?
Skulle det finnas pengar kvar den 1 januari 2025 och vi behöver hantera utbetalning av saldo, förbehåller vi oss rätten att betala medel överstigande 300 kr till bolagets skattekonto. För medel under 300 kr påför Bokio AB en utbetalningsavgift motsvarande det innestående saldot (maximalt 300 kr). Medel under 300 kr kommer därmed inte att betalas ut.
Vad behöver jag tänka på gällande kvitton för betalningar som skett med kortet?
Fotade kvitton som redan finns i Visma eEkonomi kommer att ligga kvar och inte påverkas. Har du ett kvitto som inte har fotats och skickats in till Visma eEkonomi, behöver du spara kvittot och fota det via Visma Scanner och skicka till programmet, eller spara det fysiskt.
Finns det några andra alternativ som jag kan arbeta med för mina kvitton?
Som en alternativ lösning rekommenderar vi Mynt företagskort. Med integration mot Visma eEkonomi slipper du krångel med kvitton. Fota kvittot direkt vid köp och exportera till bokföringen med ett enkelt knapptryck. Integrationen är kostnadsfri från Visma Spcs sida. Mynt är kostnadsfritt upp till 10 användare och fyllt av smarta funktioner. Andra alternativ är appen Visma Scanner, där du enkelt kan fotografera och läsa in dina kvitton direkt till Visma eEkonomi.
Visma Scanner »
Mynt och Visma eEkonomi »
Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan innebära. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår support.
Till Visma Spcs support »
... Visa mer
2024-08-23
09:34
Hej @Ha_Ahlst ,
Tack för din feedback! Vi är måna om att funktionen ska möta era behov och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra tjänster.
Vi håller med om att fakturorna bör vara synliga under fliken för Utkast, även om det är en annan medarbetare som ska attestera fakturorna. Jag har tagit detta vidare till vår utvecklingsavdelning för vidare utredning.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-22
09:23
Hej @Åsa Rössel ,
I dagsläget har vi inget fast datum på när funktionen kommer implementeras, men vi arbetar på det just nu. Så snart det finns mer information uppdaterar vi i tråden.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-21
11:28
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Jag vill börja med att be om ursäkt för det sena svaret på din fråga. Både e-fakturor och pappersfakturor som skickas till scanningsadressen hanteras av InExchange. Detta innebär att det inte går att se någon skillnad på fakturorna i programmet idag.
Vi arbetar dock på en förbättring i Visma eEkonomi som kommer göra det möjligt att direkt på fakturorna se hur de har inkommit/hur de har skickats. Detta kommer att göra det enklare att identifiera vilka leverantörer som behöver informeras om den ändrade adressen. När den här funktionen har implementerats, kommer vi att uppdatera forumtråden.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-21
11:18
Hej @TonyLarm ,
Jag vill börja med att ursäkta för sent svar på din fråga. Om en faktura blir skickad till den gamla adressen, kommer breven returneras till avsändaren om det finns en returadress, enligt PostNords rutiner.
/ Hanna
... Visa mer
2024-08-19
09:34
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice ,
Tack för din feedback!
Vi kommer framåt att se över funktionen för behörigheter i programmet, och dessa förslag kommer att tas i beaktande i detta arbete.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-26
10:39
1Gilla
Hej,
Vi har fått information om att datumet har ändrats när det gäller stängning av den gamla adressen för skannade pappersfakturor. Nytt datum är 30 september 2024. Efter det kommer det inte gå att använda den gamla adressen och leverantörerna behöver skicka fakturorna till den nya adressen som finns i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Vi arbetar just nu på att få ut en ny funktion i programmet som visar hur ett underlag har kommit in till programmet. Vi kommer uppdatera tråden med mer information om detta framåt.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-03
09:27
Hej @Bengt_14 ,
Det låter inte bra! Vi har undersökt detta internt och allt verkar vara korrekt vid våra tester, det vill säga att den nya adressen visas som den ska.
Min kollega kommer att kontakta dig för vidare felsökning så att vi kan säkerställa att det framåt kommer fungerar korrekt för ditt företag.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-06-03
09:24
Hej @TonyLarm ,
Tyvärr har vi ingen möjlighet att informera leverantörerna om detta. Som kund behöver ni själva meddela leverantören om förändringen.
Om du har försökt att kontakta leverantören via en specifik adress utan att få svar, rekommenderar vi att du försöker via någon av leverantörens allmänna kontaktvägar om det finns.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-05-31
10:42
1Gilla
Hej @Johan_40 ,
Vad tråkigt att de nya funktionerna inte uppfyller ditt företags behov. När vi utvecklade attestflödet och kom fram till ovan nyheter, utgick vi ifrån de önskemål vi tagit emot från våra kunder. Med tanke på detta hoppas vi självklart att de nya funktionerna kan underlätta för flera företag. Vi förstår dock att olika företag har olika behov, och att det således behövs flera olika funktioner i programmet. Vi strävar ständigt efter att förbättra vår programvara, inklusive attestfunktionerna. Om du har idéer eller synpunkter som du vill dela med oss, är du välkommen att göra det direkt i Visma eEkonomi under "Feedback och förslag".
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-05-23
08:16
Hej,
Tack för er feedback! I dagsläget fungerar flödet så som ni beskriver. Vi håller på att se över om det är något som vi vill förändra i funktionen, och vi tar med oss era förslag.
Önskar er en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-04-11
09:22
*Uppdatering: Vi har fått information om att datumet har ändrats när det gäller stängning av den gamla adressen för skannade pappersfakturor. Nytt datum är 30 september 2024.
Hej @Sandra_Beijer ,
Adressen kommer att fungera åtminstone året ut*, men vi har just nu inget specifikt datum satt. En bra utgångspunkt är att informera om förändringen till dina leverantörer en god tid innan årsskiftet, så att de hinner få informationen innan 2025.
/Hanna B
... Visa mer
2024-04-09
15:13
Hej @Ingeborg ,
Förändringen gäller endast för pappersfakturor som är skickade via tjänsten Digitala fakturor och dokument. Ingen förändring kommer ske för de fakturor som du skickar/tar kort på via appen Visma Scanner. Där kan du fortsätta arbeta som vanligt 🙂
/ Hanna B
... Visa mer
2024-04-09
15:09
Hej @Monica38
I dagsläget går det inte att sortera ut exakt vilka kunder som har skickat sin faktura som en pappersfaktura. Det är något som vi ser vidare på, men inget som vi kan säga när/om det kommer att fungera framåt att ta ut.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-27
14:42
Hej @Kent__6
Den 3:e april är datumet då den nya adressen finns tillgänglig i ditt program, och efter förändringen 3:e april kan du börja kommunicera ut adressen till dina leverantörer. Men som nämnt i inlägget "Den gamla adressen kommer fungera under en övergångsperiod i några månader framöver", kommer den gamla adressen fortfarande att fungera ett tag framåt så du inte riskerar att några fakturor inte kommer fram till ditt Visma eEkonomi.
/ Hanna B
... Visa mer