Hej!
Detta är en fråga jag borde ställt för länge sen då vi använt Visma Tid PRO under många år och jag alltid fastnar vid detta när ett kvitto med olika typer av köp på ett och samma kvitto.
När våra anställda gör ett kortköp på inköpsställe där vi inte har, eller har möjlighet att upprätta ett, företagskonto för smidig fakturering stöter vi på problem. Tillexempel om den anställde gör ett köp som innehåller förbrukningsmaterial, arbetskläder och skyddsmaterial samt ett verktyg (det har absolut hänt mer än en gång hos oss). Då finns det ingen smidig lösning för att kunna få konteringen korrekt, varken i registreringsläget eller i attestläget.
Det skulle vara så uppskattat om man kunde utveckla kvittofunktionen för att från början kunna enkelt välja olika "typ av köp" som då är kopplade till våra olika bokföringskonton, och fylla i summor men per "typ av köp" - alt. en utökad funktion för attestant där det möjliggör detta.
Det är så lätt att missa, när detta behöver justeras i "exportläget" (till eEkonomi) eller väl i eEkonomi innan det matchas i kassa/bank.
Om jag har missat något, som går att göra för att förenkla kvittohanteringen ur ett bokföringsmässigt perspektiv - vill jag gärna bli upplyst! 😊
Löst! Gå till lösning.
Hej @Lisa Stenström
Jag förstår att det här är en utmaning, särskilt när det gäller att hantera kvitton med blandade köp. För närvarande finns det tyvärr ingen inbyggd funktion i Visma Tid PRO som automatiskt hanterar denna typ av komplexa köp på ett smidigt sätt. Det innebär att man måste justera manuellt, antingen genom flera registreringar på samma kvitto eller genom att göra de nödvändiga justeringarna när man för över till sitt ekonomisystem.
Jag vill dock uppmuntra dig att skicka in detta som ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare. Du kan enkelt göra detta genom att klicka på glödlampan nere till höger i programmet, precis som på bilden nedan. Våra utvecklare värdesätter verkligen förslag från användare som dig, och ditt förslag kan hjälpa oss att förbättra våra funktioner i framtiden.
Tack för att du hörde av dig.
/Tinna
@Tinna Gunnarsson Tack för snabb återkoppling!
Jag förstår. Det blir lite komplext i dessa fall, vore givetvis toppen om man kunde utveckla detta!
Skickar iväg detta som förbättringsförslag. 😊
Ha en fortsatt fin dag!
@Tinna Gunnarsson När jag ändå har dig på kvitto-tråden! Dök upp en ytterligare fråga gällande kvittoregistrering.
Vid återköp, dvs en negativ köpesumma. Jag har inte lyckats registrera detta. Finns det möjlighet för detta, som jag missat. Eller är det också ett potentiellt förbättringsförslag?
Hej @Lisa Stenström
Japp även det är ett förbättringsförslag. Vi uppskattar verkligen att du tar dig tid att lämna önskemål till våra utvecklare.
Ha det fint
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.