Hej, Vi är också anslutna till Byggnads. Majoriteten av företagets anställda är timavlönade arbetare och arbetar också oregelbunden arbetstid, 40h/vecka. Vi har valt att skapa ett grundschema som ligger i botten för alla, då grundschemat i botten är måndag - fredag 8h/dag. Dock har vi slutit överenskommelse om att det är tillåtet att arbeta in fredagar, vilket innebär att man då arbetar sina 40h måndag - torsdag. Tiden dom arbetar stämmer då givetvis inte mot grundschemat som ligger i botten - men vi har upptäckt att vi tappar många funktioner i Visma Tid om vi inte har ett schema med någon arbetstid inlagd på respektive anställd. Bland annat tappar man periodrapporteringen (tex om man registrerar tid i en period). Det positiva med ett 0-schema är att tidbanken inte lever sitt egna liv då systemet inte plockar upp schemaavvikelserna som blir när den anställde registrerar annat än vad schemat säger att dom ska arbeta respektive dag. Vi har därför valt bort funktionen Tidbank i just Visma Tid. Detta var ett litet sidospår. Åter till din fråga... Och detta svar är nog egentligen endast användbart för dig om dina anställda är timavlönade. Vi har skapat en frånvarotyp som heter "Helgdag" i Visma Tid och en tidkod som heter "Helglön". I Visma lön (600) kopplar vi tidkoden till lönearten 1110 Helglön, timavlönad - just för att kunna särskilja helglönen och den normala timlönen åt. Det här året är vi utvalda av SCB att lämna in rapporten KLP, Konjunkturstatistik, löner för privat sektor vilket gör det ännu viktigare för oss att kunna särskilja timlönen för arbetad tid från timlön för ej arbetad tid. När helgdagarna infaller på en arbetsdag får då våra anställda registrera 8 timmar (om dom inte har arbetat såklart) med frånvarotypen "Helgdag" och välja tidkoden "Helglön". Hoppas informationen kan vara behjälplig för dig, eller för någon annan! 😊
... Visa mer