2024-10-24
11:03
@Tinna Gunnarsson När jag ändå har dig på kvitto-tråden! Dök upp en ytterligare fråga gällande kvittoregistrering. Vid återköp, dvs en negativ köpesumma. Jag har inte lyckats registrera detta. Finns det möjlighet för detta, som jag missat. Eller är det också ett potentiellt förbättringsförslag?
... Visa mer
2024-10-24
10:58
1Gilla
@Tinna Gunnarsson Tack för snabb återkoppling! Jag förstår. Det blir lite komplext i dessa fall, vore givetvis toppen om man kunde utveckla detta! Skickar iväg detta som förbättringsförslag. 😊 Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-10-22
15:58
Hej! Detta är en fråga jag borde ställt för länge sen då vi använt Visma Tid PRO under många år och jag alltid fastnar vid detta när ett kvitto med olika typer av köp på ett och samma kvitto. När våra anställda gör ett kortköp på inköpsställe där vi inte har, eller har möjlighet att upprätta ett, företagskonto för smidig fakturering stöter vi på problem. Tillexempel om den anställde gör ett köp som innehåller förbrukningsmaterial, arbetskläder och skyddsmaterial samt ett verktyg (det har absolut hänt mer än en gång hos oss). Då finns det ingen smidig lösning för att kunna få konteringen korrekt, varken i registreringsläget eller i attestläget. Det skulle vara så uppskattat om man kunde utveckla kvittofunktionen för att från början kunna enkelt välja olika "typ av köp" som då är kopplade till våra olika bokföringskonton, och fylla i summor men per "typ av köp" - alt. en utökad funktion för attestant där det möjliggör detta. Det är så lätt att missa, när detta behöver justeras i "exportläget" (till eEkonomi) eller väl i eEkonomi innan det matchas i kassa/bank. Om jag har missat något, som går att göra för att förenkla kvittohanteringen ur ett bokföringsmässigt perspektiv - vill jag gärna bli upplyst! 😊
... Visa mer
2023-05-26
10:27
1Gilla
Hej, Vi är också anslutna till Byggnads. Majoriteten av företagets anställda är timavlönade arbetare och arbetar också oregelbunden arbetstid, 40h/vecka. Vi har valt att skapa ett grundschema som ligger i botten för alla, då grundschemat i botten är måndag - fredag 8h/dag. Dock har vi slutit överenskommelse om att det är tillåtet att arbeta in fredagar, vilket innebär att man då arbetar sina 40h måndag - torsdag. Tiden dom arbetar stämmer då givetvis inte mot grundschemat som ligger i botten - men vi har upptäckt att vi tappar många funktioner i Visma Tid om vi inte har ett schema med någon arbetstid inlagd på respektive anställd. Bland annat tappar man periodrapporteringen (tex om man registrerar tid i en period). Det positiva med ett 0-schema är att tidbanken inte lever sitt egna liv då systemet inte plockar upp schemaavvikelserna som blir när den anställde registrerar annat än vad schemat säger att dom ska arbeta respektive dag. Vi har därför valt bort funktionen Tidbank i just Visma Tid. Detta var ett litet sidospår. Åter till din fråga... Och detta svar är nog egentligen endast användbart för dig om dina anställda är timavlönade. Vi har skapat en frånvarotyp som heter "Helgdag" i Visma Tid och en tidkod som heter "Helglön". I Visma lön (600) kopplar vi tidkoden till lönearten 1110 Helglön, timavlönad - just för att kunna särskilja helglönen och den normala timlönen åt. Det här året är vi utvalda av SCB att lämna in rapporten KLP, Konjunkturstatistik, löner för privat sektor vilket gör det ännu viktigare för oss att kunna särskilja timlönen för arbetad tid från timlön för ej arbetad tid. När helgdagarna infaller på en arbetsdag får då våra anställda registrera 8 timmar (om dom inte har arbetat såklart) med frånvarotypen "Helgdag" och välja tidkoden "Helglön". Hoppas informationen kan vara behjälplig för dig, eller för någon annan! 😊
... Visa mer
2023-03-07
08:35
1Gilla
Hej Stefan, Vi debiterar också servicebil mot vissa kunder. Jag har därför lagt upp servicebil som en artikel i systemet och valt artikeltyp maskiner/utrustning. På så vis kan rapportören enkelt i samband med tidregistrering och registrering av bilresa scrolla ner och välja "maskin/utrustning" för att därefter välja artikeln "servicebil" och fylla i. Och när du skapar artikeln kan du välja en passande enhet tex dag eller st. Du får således med servicebil på fakturaunderlaget under fakturarubriken "maskiner och utrustning" per dag eller st. Vi har gjort det enkelt för oss och endast skapat en artikel för "alla servicebilar", men ett alternativ skulle kunna vara att lägga upp samtliga servicebilar och döpa efter registreringsnummer för att kunna följa upp respektive servicebil när det kommer till kostnad och intäkt. Men jag läser också att ni har servicebil inlagt i eEkonomi (precis som vi) och då kanske det passar sig att endast ha en artikel med samma artikelnamn/nummer som i eEkonomi. Om ni arbetar med prislistor är den här lösningen toppen då du kan fylla i pris för servicebil per prislista. Dock håller jag med dig om att det vore toppen om det fanns möjlighet i samband med registrering av körda km att enkelt kunna bocka i en ruta eller dylikt för just servicebil för att få det på fakturaunderlaget tillsammans med registrerade bilresor och km. Hoppas ändå att detta hjälper dig att lösa problemet tills dess att Visma eventuellt får till den önskade funktionen! 😊
... Visa mer
2022-01-31
15:29
Hej,
Jag har med hjälp av Vismas Support tidigare lagt upp våra olika lönetillägg som artiklar och valt artikeltyp "Tillägg". Såsom förrättningstillägg och resetillägg.
Problemet med detta är att den här informationen även kommer med på fakturaunderlaget och vid projektrapporter. Ibland är det önskvärt, om kunden debiteras för detta. Men ibland gör vi inte det och då önskar jag en lösning på detta.
I dagsläget får jag nolla Tilläggsartiklarna innan jag exporterar mitt fakturaunderlag till Visma eEkonomi och därefter i redigeringsläget ta bort samtliga artiklar som då är nollade.
Men i ett rapportläge där kunden kanske inte debiteras för resetillägg eller förrättningstillägg och detta ändå genereras till projektrapporten som kunden ska granska inför fakturering, vill jag kunna välja bort detta för att kunna skicka en ren och snygg projektrapport. I dagsläget måste jag välja bort allt, dvs. tillägg, maskiner/utrustning m.m. vilket inte heller blir så bra.
Finns det något annat sätt att arbeta med exempelvis lönetillägg?
Jag kanske har missat något. Det kanske redan finns en bra lösning på detta?
Tacksam för svar! 🤗
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-22
... Visa mer
2021-09-15
12:33
Underbart! Tusen tack för lösning 🙂
... Visa mer
2021-08-24
12:00
1Gilla
Hej,
Funderar över om det finns någon inställning för att kunna stänga av den nya mätarställningsfunktionen?
På senare dagar har den börjat fylla i sig själv, vilket kan vara en väldig fördel för andra men inte för oss.
Vi har elektroniskt installerade körjournaler i alla våra företagsbilar vilket är varför den här funktionen blir lite kaka på kaka för oss. Vi vill inte använda den funktionen i systemet. Just nu blir det ett typ av merarbete för våra medarbetare eller mig som arbetar i systemet att hela tiden gå in och ta bort den automatiskt ifyllda mätarställningen eftersom vi inte jobbar på det sättet och mätarställningen ändå inte är korrekt.
Vänliga hälsningar,
Lisa Stenström
Swix AB
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-22
... Visa mer
2021-08-09
12:35
Hej, Jag har varit i kontakt med supporten angående denna problematik som uppstått när vi integrerat Visma Tid Pro med Visma Lön. Utan vidare framgång. Vi har ett bilregister på alla våra företagsbilar i Tid Pro, några markerade förmån - de flesta ej. Resorna vi registrerar i Tid Pro (för att kunna fakturera kund) med företagsbilarna (ej förmånsbilarna) landar på medarbetarens löneunderlag, trots man bockar ur rutan "ersättning lön" vid registreringen av bilresa. Alla har ett eget företagsägt tankkort, vilket innebär att det blir helt fel när resorna landar på löneunderlaget och visar ersättning för resorna. Har sett att systemartikeln "bilresa" i Tid Pro är kopplad till utläggskod 050 vilken i sin tur är kopplad till löneart 1232 i Lön. Är det en bugg? Iom att du kan bocka i/ur rutan "ersättning lön". Om inte, söker jag förslag på hur jag kan lösa detta problem? Det går ju inte att skapa en ny artikel med artikeltyp bilresa (varför vet jag ej, kanske pga systemartikel?), hade det varit möjligt hade vi kunnat lägga upp en ny artikel och lämna fältet för lönekod blankt för att undvika export till lön. Hade då kunnat särskilja "Bilresa" (lönekod blank) samt "Bilresa ersättning lön" (lönekod 50) genom att döpa dom olika. Vi behöver kunna registrera båda då det händer att en medarbetare glömmer sitt tankkort och behöver göra ett privat utlägg för drivmedel och därmed ersättas på lön. Hoppas det finns en lösning på mitt problem. Idag visar löneunderlagen fel information pga. detta. Vänliga hälsninga, Lisa
... Visa mer