
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fakturera anställda eller ledning?
Hej
Jag har en liten fundering som jag hoppas någon har svar på. Om det är så att jag har ett bolag som säljer produkter till privatpersoner bland annat. Om det är så att anställda, VD eller ledning tex, behöver/vill ha en produkt som företaget säljer, är det ok att fakturera sina anställda/VD/ledning?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vad jag har läst mig till är det lite olika vem du säljer till, om det räknas som försäljning eller uttag av varor.
För att personen inte ska förmånsbeskattas gäller också att du säljer till marknadsmässigt pris inklusive moms.
Kontakta gärna Skatteverket för svar på vad som gäller för just ditt företag.
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tack för ditt svar! Men du menar att det är olika sätt beroende på om det är anställd, ledning eller VD?
Men om det gäller ledningen tex, har förstått det rätt så är det okej att "sälja" till ledningen exempelvis om det är till ett "marknadsmässigt" pris. Men frågan är då om man ska fakturera personen i fråga som privatperson (det är för eget bruk) eller ska det bara bokföras som någon form av uttag och mot en inbetalning?
Med vänlig hälsning
Johan
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ja det var lite så jag menade men jag kunde inte hitta var jag läste det.
Som jag tolkar det borde du kunna sälja till dina anställda/VD/ledning med faktura och till marknadspris.
Dubbelkolla gärna med Skatteverket eftersom jag inte kan hitta detta svart på vitt någonstans.
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
