Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Sortera efter:
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Fakturerar du avtalsfakturor, eller fakturor med samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall? Då är funktionen Återkommande faktura något för dig! Med funktionen Återkommande faktura kan du skapa en mall på hur ofta dessa fakturor ska skickas ut till kund, du kan även ställa in att fakturorna ska skicka iväg helt automatiskt!  Via Försäljning - Kundfakturor - Ny Återkommande faktura skapar du din mall. Vill du fakturera flera kunder med likadana fakturor behöver du göra en mall för varje kund.  Lägg till dina artiklar som ska faktureras och sedan kan du spara din mall.  När du sparat din mall för Återkommande faktura hittar du den under Försäljning - Kundfakturor - Återkommande fakturor.  Har du valt att fakturorna ska skickas iväg automatiskt på valt datum kommer du se att fakturan får typen "Automatiskt". Du har här möjlighet att klicka på Stoppa om det av någon anledning finns t ex en månad du inte ska fakturera något. När det är dags att börja fakturera igen går du enkelt in och klickar på Starta.  För mer information om funktionen Återkommande faktura kan du läsa mer i den skrivna hjälpen 
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Idag kan jag dela med mig av en fantastisk nyhet - integrationen mellan eEkonomi och Zapier är på plats! Zapier är en plattform där du kan samla det bästa av alla applikationer du använder dagligen. Det finns över 1000 appar och tjänster du kan integrera mot! Med Zapier kan du skapa unika integrationer, som skapar stora möjligheter att själv anpassa ditt eEkonomi och din vardag. Du kommer kunna använda eEkonomi som en trigger - när något händer i eEkonomi så kan denna data skickas vidare via Zapier till en annan applikation för att göra en åtgärd. Du kommer också kunna använda eEkonomi som en action - när något händer i en annan applikation så kan denna datan skickas in till eEkonomi för att göra en åtgärd. Du kan t ex skapa integrationer mot Google mail, Google sheets, Slack, Spotify m.m. Du har möjlighet att både använda färdiga zaps men även skapa helt egna! Vill du titta på de färdiga integrationerna som är klara att använda redan idag går du till https://integrationer.vismaspcs.se/appar/?query=Zapier Vad behöver du göra för att komma igång? Du börjar med att skapa ett konto hos Zapier på Zapiers hemsida. När du har skapat ditt konto loggar du in och går igenom följande steg: Lägg till en zap Lägg till en trigger Godkänn integrationen Koppla upp zap Aktivera zap För mer information om hur du går tillväga kan du läsa om i vår supporthjälp.
Visa fullständig artikel
av Anna Svensson CONTENT PRODUCER
Hej! Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Vissa bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex Advokataktiebolag Kommunalt ägda bolag Bolag inom bank- och finansieringsbranschen Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning Publika bolag Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi. Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Formulär för revisorsinloggning » Revisorn får då ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under användare på företagets konto. Revisorn kan inte göra några ändringar i programmet men kan: Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register Eftersom formuläret ska signeras av firmatecknaren med BankID så är det du som företagare som fyller i formuläret. Är du redovisningskonsult behöver din kund fylla i formuläret. Detta är en funktion som kommer utvecklas framöver. I den första versionen kan du lägga upp revisorer i Visma eEkonomi Pro, Visma eEkonomi Smart, Visma eEkonomi Bas och Visma eEkonomi Fakturering. Det betyder att om du är en redovisningskonsult och samarbetar med din kund i Visma eEkonomi Start fungerar inte detta i dagsläget. Uppdaterat 2019-08-30: Nu fungerar revisorsinloggning även med Visma eEkonomi Start.
Visa fullständig artikel
av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER
Vad är Visma AutoInvoice? Visma AutoInvoice är en tjänst för att ta emot och skicka fakturor på ett tryggt, snabbt och effektivt sätt. När fakturan är klar väljer du om den ska skickas som brev eller e-faktura. Väljer du e-faktura skickas fakturan direkt till kundens ekonomiprogram, där alla fakturauppgifter läses in automatiskt. Detta underlättar både din egen och din kunds fakturahantering.  Tjänsten för att kunna skicka fakturor elektroniskt i Visma eEkonomi är redan aktiverad. För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. På samma plats aktiverar du dig för AutoInvoice scanningstjänst. Vi går in på den funktionen lite längre ner i tråden. Varför ska du använda dig av AutoInvoice? Du sparar tid och pengar samtidigt som du skonar miljön. 3 fördelar med e-fakturering: Du sparar tid och slipper skriva ut, frankera och posta fakturorna Du får bättre kontroll över dina fakturor  Dina kunder får fakturan snabbare 5 fördelar med att ta emot e-fakturor: Du slipper pappershanteringen och kan arkivera leverantörsfakturorna som de kommer - digitalt Du slipper mata in alla sifferuppgifter manuellt Det är säkrare - risken för fel vid inmatning elimineras då alla värden läses in direkt i ditt ekonomiprogram, även leverantörsuppgifterna Du kan få fakturan konterad och klar - med automatik Det blir så mycket enklare att söka och kontrollera en digitaliserad leverantörsfaktura i efterhand Sist men inte minst så bidrar du till att minska på antalet papper som skrivs ut och transporteras. Hur mycket sparar du? Vi har en kalkyl baserad på kostnaden för uppskattad tid vid manuell hantering av pappersfakturor jämfört med vad Visma Autoinvoice erbjuder. Hur fungerar det?  Med AutoInvoice kan du skicka och ta emot e-fakturor samt skicka fysiska brev, direkt från ditt ekonomiprogram. Se filmen Kom igång med Visma AutoInvoice. Skicka e-faktura eller brev Börja med att kontrollera att din kund kan ta emot fakturor elektroniskt. Det gör du genom att lägga till eller öppna en befintlig kund för redigering, välj Kontrollera och markera den mottagare som stämmer med din kund. Klicka på Välj markerad, lägg till referenskod om din kund kräver det för att ta emot e-fakturor och välj Spara.  Om en kund som har möjlighet att ta emot e-faktura inte har aktiverat funktionen i sitt ekonomiprogram kan du skicka en förfrågan till kunden via Visma eEkonomi och be kunden aktivera sig som mottagare av e-faktura.  Du skapar din kundfaktura precis som vanligt. Därefter väljer du att skicka fakturan som e-faktura eller brev via AutoInvoice. Vid e-faktura skickas fakturan helt elektroniskt, direkt till kundens bokförings- och faktureringsprogram. Väljer du att skicka fakturan som brev via Autoinvoice skriver vi ut fakturan och postar den åt dig - ett bra alternativ t ex då kunden inte har möjlighet att ta emot e-faktura. Vissa faktura mottagare kräver att du anger en märkning/beställarreferens. Detta anger du på fakturan, i fältet Referenskod. Kontakta din kund om du är osäker på vilken referens du ska använda. När fakturan är skickad får du en notis med information om att kundfakturan har skapats och skickats som e-faktura med Visma AutoInvoice. Skulle fakturan ha stoppats får du information om det här. Skulle du missa notisen kan du gå in på den bokförda kundfakturan och klicka på Öppna. Längst ner på sidan ser du om fakturan är skapad och skickad som e-faktura (blå) eller om fakturan av olika anledningar kan ha stoppats och inte blivit levererad (röd). Ta emot e-faktura För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. När en leverantör skickar en e-faktura till dig kommer du att få en notifiering om detta. Klicka på länken i notifieringen eller välj Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast. Klicka på den leverantörsfaktura du vill registrera, välj Åtgärder - Öppna. Välj det konto som fakturan ska bokföras mot och Bokför. Vill du arbeta med fakturan vid ett senare tillfälle, välj Spara som utkast. När fakturan är bokförd kan du se den under Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Har du en aktiv bankkoppling förs fakturan automatiskt över till banken. För att genomföra betalningen, logga in på din internetbank och godkänn transaktionen. Om du inte arbetar med en aktiv bankkoppling behöver du lägga in betalningen manuellt. Hur mycket kostar det? Du betalar bara för det du använder. Kolla in prislistan på Vismaspcs.se. Hur fungerar AutoInvoice scanningstjänst? Det är fortfarande många företag som skickar utskrivna fakturor per post eller som pdf. Om du vill slippa lägga in dessa fakturor manuellt i Visma eEkonomi kan du använda AutoInvoice scanningtjänst. Både utskrivna fakturor och pdf-fakturor görs då om till e-fakturor och skickas direkt till ditt program. Det som sker är att dina leverantörer skickar fakturorna till en scanningscentral där fakturorna scannas, tolkas och görs om till e-fakturor. Det du behöver göra är att godkänna fakturorna när de kommer in i ditt Visma eEkonomi. När du markerar att du vill ta emot leverantörsfakturor elektroniskt i företagsinställningarna, har du även möjlighet att aktivera scanningstjänsten. Läs mer om det här. Vi hoppas att du kommer uppskatta AutoInvoice lika mycket som vi gör, och Grattis till att ha kommit igång med elektronisk fakturering!
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Sköter du lönerna manuellt? Tillvalet Lönebesked i Visma eEkonomi passar bäst för dig med 1-3 anställda - eller för dig som har behov av grundläggande lönefunktioner.  Lönen bokförs automatiskt i Visma eEkonomi Påminnelser när det är dags att göra utbetalningar av löner och när skatter ska inbetalas Värden för arbetsgivaravgifter förs in automatiskt till arbetsgivardeklarationen Få digitala lönebesked med mobilappen Visma Employee Du som har eEkonomi Bas, Smart eller Pro kan aktivera lönemodulen. Observera att du som arbetar i eEkonomi Bas enbart kan skapa 1 anställd. För att aktivera tjänsten går du till fliken Lön som du ser i vänstermenyn och klickar på Aktivera tjänsten nu. Det är helt kostnadsfritt att aktivera tjänsten och kostar sedan 19kr för bokförda lönebesked, per anställd och månad. Ser du inte fliken Lön aktiverar du det under Inställningar - Företagsinställningar genom att bocka för “Visa Lön i menyn”.                          Du har möjlighet att göra vissa inställningar. Du kan t ex ställa in vilket bokföringskonto som ska användas vid olika åtgärder via Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Har du använt något annat lönesystem tidigare och nu börjat med eEkonomi Lönebesked har du möjlighet att lägga in Ingångsvärden som avser värdet av de tidigare lönebeskeden du skapat. Vill du lägga in Ingångsvärden för dina anställda skapar du ett nytt lönebesked och väljer typen “Ingångsvärden”. Lönebeskeden av typen “Ingångsvärden” blir det ingen kostnad på. Informationen finns även som skriven hjälp och som film. Förutom att skapa lönebesked kan du skapa AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) och för dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter finns även den möjligheten. Då går du till Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter och bockar för “Visa kontrolluppgifter i menyn”. Informationen finns även som skriven hjälp och film. Ska du rapportera till Fora kan du få ut ett underlag för det. Under Lön - Anställda hittar du “Underlag Fora”. Där väljer du vilket år du vill skriva ut för och klickar sedan på Skapa PDF där du får fram ditt underlag. Tips! Vill du beräkna fram den årliga kostnaden för en anställd? Gå till Lön - Anställda och klicka på “Beräkna lönekostnader”. Här fyller du i födelsedatum samt månadslönen före skatt och klickar på Beräkna. Visma eEkonomi räknar då fram Lön före skatt, Arbetsgivaravgift, Semesterlön och till slut Total årskostnad samt Total månadskostnad åt dig. Hur fungerar det i Visma eEkonomi? Du börjar med att se över att alla inställningar, så som Löneuppgifter, är korrekt. Gå sedan till Lön - Anställda och lägg in dina anställda i registret. Inne på den anställde har du möjlighet att lägga till Återkommande lön på varje lönebesked, t ex månadslön om du vill att den lönearten ska läggas till automatiskt på varje nytt lönebesked. Du har även möjlighet att inne på den anställde välja att skicka lönebeskeden till en app som den anställde laddar ner för att enkelt se sina lönebesked. Bocka för “Skicka lönebesked till appen Visma Employee” om du vill slippa skriva ut lönebeskeden. För att skapa första lönebeskedet går du till Lön - Lönebesked - Nytt lönebesked. Här fyller du i vilket utbetalningsdatum som gäller samt bockar för vilka anställda du vill skapa lönebesked för. Klicka på Spara och lönebeskeden läggs under “Pågående lönebesked”. Klicka på Öppna för att fortsätta med ett lönebesked. Lönearten du la till under “Återkommande lön på varje lönebesked” har lagts upp här automatiskt. Vill du lägga till flera lönerater, t ex om den anställde vill dra extra skatt, så klickar du först på plustecknet ute till höger och hämtar sedan lönearten “Extra skatt”. Fyll i beloppet och kontrollera att lönebeskedet ser bra ut. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars bokför du lönebeskedet för att gå vidare. När det är dags att betala ut lönen till den anställde gör du det på banken och går sedan till Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. Har du en aktiv bankkoppling får du in transaktionen automatiskt dagen efter att transaktionen har dragits på banken. Du matchar händelsen som “Pengar ut”  mot “Löneutbetalning”. Välj upp rätt lönebesked att matcha mot och klicka på Bokför. Skapa AGI AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) skapar du under Lön - Arbetsgivardeklaration - Skapa ny. Fyll i period och kontrollera bokföringsdatum. Alla värden fylls i automatiskt. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars går du vidare genom att klicka på Bokför. Du får en notifiering under utropstecknet uppe i den blå menyn, där du kan se att arbetsgivardeklarationen har bokförts. Där hittar du även en länk “Klicka här”, för att skapa en fil för elektronisk inlämning av AGI till Skatteverket. Filen kan även skapas i efterhand under Lön - Arbetsgivardeklaration - markera den Arbetsgivardeklaration det gäller - Åtgärder - Skapa fil. Via knappen “Till Skatteverket” kommer du direkt in till Skatteverket för att logga in och sedan kan du ladda upp filen. Betalningen av arbetsgivaravgifter gör du under Kassa- och bankhändelser. För dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter gör du det via Lön - Kontrolluppgifter - Ny kontrolluppgift. Berörs du av att fortsatt skicka in Kontrolluppgifter under 2019 och framåt? Läs mer på Skatteverkets hemsida.   Lycka till!
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Detta meddelande är något du kan mötas av i tillägget Visma Deklaration/årsredovisning till Visma eEkonomi, när du gör en kontroll av årsredovisningen. Varför möts du av detta meddelande? Du har bokfört något på ett balanskonto som hamnat i balansräkningen men som inte automatiskt har lagts upp bland Noterna i årsredovisningen. Olika konton påverkar olika Noter. En annan orsak kan också vara att du inte har omfört föregående års resultat. Läs mer i forumtråd “Bokföra föregående års resultat”. Eller också som meddelandet beskriver i tjänsten, så kan en annan vanlig orsak till differens vara att uppgift om utdelning eller aktieägartillskott inte angetts på ett korrekt sätt under Förvaltningsberättelse - Eget kapital . Vad behöver du göra nu? Gå till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse och börja med att bocka för Utökad , summera sedan beloppen på raden Belopp vid årets utgång . De 4 rutorna längst ned på sidan ska stämma överens med det belopp som du ser på Balansräkningen under årsredovisningen. Inne på balansräkningen ska du se samma belopp på raden Summa eget kapital. Tänk på att Årsredovisningen avrundar i hel krona. 
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Den här forumtråden är för dig som arbetar med bankkoppling eller funderar på att aktivera bankkoppling mellan din bank och Visma eEkonomi.  Med en aktiv bankkoppling hämtas kontoutdraget automatiskt av Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missar att registrera en händelse. Har du inte redan aktiverat bankkoppling? Gör det nu. Starta bankkoppling till din bank För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer. IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag. Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information. Stäm av bankkontot efter aktiveringen av bankkopplingen Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och nya bankhändelser förs över till Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de första som förs över automatiskt när kopplingen är klar. När bankkopplingen är klar går det bra att registrera bankhändelser manuellt på datum före det första kontoutdraget som hämtats automatiskt. Stäm då av att inga händelser saknas för datumen innan bankkopplingen blev aktiv. Om någon händelse saknas registrerar du den manuellt i programmet. En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har aktiverat bankkoppling med. På bilden här nedan får du en snabb överblick på hur det fungerar på respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner lite till! Handelsbanken Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Handelsbanken i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över, och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse. SEB Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med SEB i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera i programmet, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du aktiverar bankkoppling med SEB får du välja mellan två st olika avtal. Att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken. Godkänna betalningar direkt i Visma eEkonomi: Du får automatiskt en markering i “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning” under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter som innebär att du själv styr vilka betalningar som ska godkännas. Du arbetar även med tvåstegsverifiering för att kunna slutgodkänna betalningarna i Visma eEkonomi. När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. Du som har behörigheten användare av Visma eEkonomi har möjlighet att exportera och du som administratör kan även signera.När du signerar betalningen öppnas appen Google Authenticator och du fyller i en kod för att signera betalningen, därefter dras betalningen på förfallodatum på banken. Godkänna betalningar på Internetbanken: När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse. Danske Bank Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Danske Bank i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med Danske Bank i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning. Kontoutdraget läggs in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja passande bokföringshändelse. Swedbank & Sparbankerna Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Swedbank i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna får du automatiskt över kontoutdraget från din internetbank till Visma eEkonomi. Leverantörsfakturorna kan du hantera via LB-fil. Vill du skicka över dina leverantörsbetalningar med LB-fil markerar du denna funktion Under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och “Använd betalningsfil för utgående betalningar” (LB-fil). LB-filen exporteras ut under Inställningar - Import och export - Skapa fil till banken med leverantörsfakturor att betala. Vill du inte använda dig av LB-fil går det bra att betala leverantörsfakturorna direkt på Internetbanken. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Obs! All ovan information gäller för Swedbank och Sparbankerna, förutom Sparbanken Syd. Där kan du inte ha någon aktiv bankkoppling. Hittar du inte din bank här i listan innebär det att det idag inte finns någon aktiv bankkoppling mellan den bank och Visma eEkonomi.  Istället har du möjlighet att kopiera och klistra in ditt kontoutdrag. Du loggar in på din bank, markerar de händelser det gäller och väljer kopiera. Gå till Kassa- och bankhändelser i ditt Visma eEkonomi och klicka på Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag.  För att skicka över leverantörsbetalningarna kan du använda dig av LB-fil eller manuellt betala dem på din Internetbank.  Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
Visa fullständig artikel
av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER
Den här tråden vänder sig till dig med aktiebolag, som har aktiverat tillvalet Deklaration/årsredovisning i Visma eEkonomi - eller funderar på att göra det. Har du inte aktiverat tillvalet? Som aktiebolag får du hjälp med att: Sammanställa och skapa aktiebolagets deklarationsblanketter Simulera olika inkomstalternativ och se vad det får för skattemässiga effekter De färdiga deklarationsblanketterna INK2, INK2R och INK2S kan du skriva ut eller skicka via SRU-fil direkt till Skatteverket  Upprätta en årsredovisning enligt K2-reglerna som sedan kan skickas in till Bolagsverket Allt du behöver göra är logga in i ditt program och koppla på tillvalet under Appar och Tillval. Häng med på Deklarationsresan i Visma eEkonomi!  Men först - Varför ska du ens deklarera?  I företagets deklaration ska det framgå hur mycket företaget tjänat och hur mycket skatt som betalats in under det gångna året. Utifrån deklarationen fastställer Skatteverket företagets slutliga skatt. Och hur går det till? Du betalar preliminär skatt (F-skatt) varje månad med lika stora belopp. Skatten stäms av när deklarationen lämnas in och företagets verkliga inkomster redovisas.  Företagets preliminära skatt beräknas av Skatteverket, som utgår från de uppgifter du uppgav i din ansökan på Verksamt.se, eller de uppgifter du lämnat i blanketten “Företagsregistrering”. Upptäcker du under året att du har betalat in för mycket eller för lite preliminärskatt kan du när som helst göra en ändring. Du skickar då in en ny preliminär inkomstdeklaration så räknar Skatteverket om din skatt. Tanken är att företagets preliminära skatt ska hamna så nära den slutliga skatten som möjligt.  Du deklarerar i första hand ditt aktiebolag på blanketten inkomstdeklaration 2.  Blanketten består av tre delar - huvudblanketten och de två bilagorna Räkenskapsschema (INK2R) och Skattemässiga justeringar (INK2S). På huvudblanketten tas alla underlag upp som Skatteverket sedan beräknar skatten ifrån. På bilagan INK2R redovisas bolagets balans- och resultaträkning och bilagan INK2S används för att justera det redovisade resultatet så att det stämmer med skattereglerna. Är du delägare i ett fåmansföretag (mindre aktiebolag) ska du även lämna bilaga K10 tillsammans med din privata inkomstdeklaration (läs mer om det på Skatteverket.se).  Ett företags bokslut ligger till grund för inkomstdeklarationen, men skattemässiga justeringar är ofta nödvändiga för att deklarationen ska bli rätt. Deklarationen granskas av Skatteverket som beräknar hur mycket skatt som ska betalas - och skickar ut ett slutskattebesked med den slutgiltiga skatten. Skatteverket stämmer också av din preliminära skatt mot din slutliga skatt. Har du betalat in för lite preliminär skatt under året ska du betala in det som fattas och har du betalat för mycket får du pengar tillbaka, helt enkelt.  Inkomstdeklaration 2 ska vara Skatteverket tillhanda den 1 juli 2019 om ditt räkenskapsår följer kalenderåret (deklarerar du digitalt är det i stället 1 augusti 2019 som gäller). Har du annat räkenskapsår hittar du ditt inlämningsdatum på Skatteverket.se.  Vad är en årsredovisning? En sammanställning av alla ekonomiska händelser under ett räkenskapsår. Årsredovisningen är en offentlig handling som ska vara Bolagsverket tillhanda senast 7 månader efter räkenskapsårets slut. Om ditt aktiebolag räknas som ett mindre företag kan du välja att ta fram årsredovisningen enligt de förenklade K2-reglerna, istället för huvudregelverket som är K3 (vad som räknas som större/mindre företag kan du se på Verksamt.se). Det här ska ingå i en K2-årsredovisning: Förvaltningsberättelse Resultaträkning Balansräkning Noter som kompletterar informationen i balans- och resultaträkningen  Om ditt aktiebolag räknas som större måste det även ingå en kassaflödesanalys. Förutom årsredovisningen ska du även skicka in: Fastställelseintyg Revisionsberättelse (om ditt bolag har krav på revisor. Läs mer om det på Verksamt.se) Koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse (om ditt aktiebolag är ett moderbolag i en större koncern) Nu till Deklarationsresan i Visma eEkonomi!  Gå igenom Årsavstämningen Innan du öppnar upp tillvalet för att skapa deklarationen måste alla händelser för 2018 vara bokförda. Årsavstämningen är en bra steg-för-steg-guide som du går igenom för att säkerställa att alla händelser är bokförda. Har du aktiverat tillvalet Deklaration/årsredovisning hittar du både det och årsavstämningen under Bokföring - Årsavstämning. Välj upp ditt räkenskapsår och stäm av alla händelser. Öppna upp tillvalet När du är klar med årsavstämningen öppnar du upp tillvalet uppe till höger, Öppna Visma Deklaration/årsredovisning.  Gå igenom menyvalen steg-för-steg På startsidan för tillvalet får du information om vad du behöver gå igenom inför deklarationen och årsredovisningen. Gå igenom dessa steg-för-steg. OBS! Har du lagt in fler händelser i eEkonomi efter att du har öppnat upp tillvalet behöver du klicka på Bokföringsvärden - Hämta bokföringsvärden.  Dags att skapa deklarationen När du har kontrollerat och fyllt i alla uppgifter går du till Inlämning - och så var det dags att skapa deklarationen. Det gör du genom att klicka på knappen Skapa deklaration. Här har du även möjlighet att både ladda ner SRU-filerna för elektronisk inlämning till Skatteverket och skriva ut en PDF-fil om du vill spara din deklaration den vägen. Lås deklaration Kvar återstår att låsa deklarationen. Det gör du genom att markera rutan Lås deklaration. Skapa årsredovisning När du har kontrollerat och fyllt i alla uppgifter går du till Inlämning. Börja med att göra en kontroll av årsredovisningen via länken Kontroll av årsredovisning för att se om det finns någon del i årsredovisningen som du bör kontrollera. När du är klar med kontrollen  är det dags att skapa årsredovisningen. Det gör du genom att klicka på knappen Skapa årsredovisning. Du har även möjlighet att ladda ner årsredovisningen med eller utan Fastställelseintyg som PDF- fil eller Word-dokument, för att skriva under och lämna in till Bolagsverket. Framöver kommer du ha möjlighet att lämna in årsredovisningen digitalt. Följ forumtråden Digital inlämning av årsredovisning till Bolagsverket.  Lås årsredovisningen Kvar återstår att låsa årsredovisningen. Det gör du genom att markera rutan Lås årsredovisning.  Grattis! Du har nu skapat din deklaration och årsredovisning. Utöver den här tråden finns det massor med hjälpmedel inför deklarationen 2019. Här har vi samlat några: Skapa deklaration i Visma eEkonomi - Youtube.com I den här filmen visar Robert hur du deklarerar ditt aktiebolag i Visma eEkonomi. Längd 4:00. Skapa årsredovisning i Visma eEkonomi - Youtube.com I den här filmen visar Robert hur du skapar en årsredovisning i Visma eEkonomi. Längd 3:37. Få full koll på skattekontot - Youtube.com I den här filmen visar Gustav hur du får full koll på skattekontot. Längd 3:27. Vad är en årsredovisning? - Vismaspcs.se Här kan du läsa om årsredovisningens olika delar och principer. Årsredovisning för aktiebolag - Verksamt.se Här kan du se en film om årsredovisning för små aktiebolag & läsa mer om hur du gör och vad som gäller för de olika regelverken K2 och K3. Checklista - detta behöver du göra - Vismaspcs.se En checklista för dig med tillvalet Visma eEkonomi Deklaration/årsredovisning. Skatteexpertens bästa tips på avdrag i deklarationen 2019 - Vismaspcs.se Här kan du läsa de avdrag du bara inte kan missa i deklarationen. Frågor och svar om årsredovisning  - Verksamt.se Här hittar du vanliga frågor och svar om aktiebolag och årsredovisning. Skatter och avgifter för aktiebolag - Verksamt.se Här hittar du bland annat en film som förklarar hur moms, avdrag för kostnader, skatt och socialavgifter hänger ihop. Här finns också en skattekalkylator. Deklarera för ett aktiebolag eller ekonomisk förening - Skatteverket.se Här kan du läsa om vilka regler som gäller för aktiebolag, hur det funkar för dig som delägare i ett fåmansföretag och när deklarationen ska vara inlämnad. Skatteskolan - en podcast för företagare - Poddtoppen.se En podcast för företagare är producerad av Tillväxtverket och Skatteverket. Här tar de upp det mesta du behöver veta om skatter, bokföring och moms. Trevlig deklaration & årsredovisning!
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Detta är för dig som redovisar moms i ditt företag.  Häng med på momsresan i Visma eEkonomi!  Alla som registrerar sig hos Skatteverket för att betala moms får ett momsregistreringsnummer - ett unikt serienummer (VAT-nummer). Juridiska personers momsregistreringsnummer bygger på organisationsnumret, medan det för enskilda näringsidkare bygger på personnumret. Momsregistreringsnumret ska enligt mervärdesskattelagen anges på fakturor och kvitton.  På Skatteverket.se kan du läsa om hur du registrerar dig för moms och hur du kan ändra din momsregistrering. Vad är moms? Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Vid inköp får du tillbaka betald moms och vid försäljning betalar du moms - detta kallas ingående och utgående moms. Den ingående och utgående momsen, tillsammans med din försäljning, redovisas på en momsdeklaration som lämnas till Skatteverket. Dessa uppgifter hämtar du från din bokföring. Den utgående momsen kvittas mot den ingående momsen - mellanskillnaden ska du antingen betala eller få tillbaka från Skatteverket. Det finns olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst man säljer, varav den vanligaste momssatsen är 25%. Utöver 25%, som gäller på de flesta varor och tjänster finns det 3 momssatser: * 12%, gäller t ex mat, hotell och cykelreparationer * 6%, gäller t ex tidningar, böcker och taxi * 0%, gäller t ex vid försäkring- och sjukvårdstjänster och viss form av utbildning Momsen ska alltid stå med på kvittot eller på fakturan i kronor och procent. På Skatteverket.se kan du läsa om vilken momssats de vanligaste varorna eller tjänsterna har och hur mycket moms du ska ta ut när du säljer dem. Hur redovisar jag moms? Företag som är momsregistrerade ska deklarera moms i en momsdeklaration. Du ska lämna en momsdeklaration för varje redovisningsperiod även om det inte finns någon moms att deklarera. Har du moms att betala? Då ska den vara betald senast samma dag som du ska lämna in momsdeklarationen. Mer information om att deklarera moms hittar du på Skatteverket.se och Verksamt.se. Det finns två sätt att bokföra/redovisa momsen i Sverige. Faktureringsmetoden och kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden). Faktureringsmetoden - du bokför händelser 2 gånger Faktureringsmetoden är huvudmetoden för den löpande bokföringen. Du bokför när du får en faktura och när den blir betald, eller när du skickar en faktura och när den har blivit betald. Du redovisar moms då kundfakturor skickas respektive leverantörsfakturor mottas. Företag som omsätter mer än 3 miljoner kr/år bokför enligt faktureringsmetoden. Kontantmetoden - du bokför händelser 1 gång Du bokför när du betalar eller när du får betalt. Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen. Här redovisar du moms till Skatteverket enligt den så kallade bokslutsmetoden. Det innebär alltså att redovisning och inbetalning av moms sker först när fakturan har betalats. Det är endast vid bokslut som moms på obetalda fakturor ska redovisas. Företag som omsätter mindre än 3 miljoner kr/år bokför enligt kontantmetoden. Hur ofta ska momsdeklarationen lämnas in? I samband med din anmälan om momsregistrering till Skatteverket ska du bland annat lämna uppgift om hur stor försäljning du beräknar i din verksamhet, hur ofta du vill redovisa moms och vilken redovisningsmetod du använder. Momsredovisningen sker månadsvis, kvartalsvis eller årsvis - baserat på siffror från beskattningsunderlaget på deklarationen. Desto högre omsättning du har - desto oftare ska du redovisa din moms. Små företag som har lägre momspliktig omsättning än 1 miljon kr/år kan välja att redovisa momsen en gång om året, kvartalsvis eller månadsvis. Mindre företag som har momspliktig omsättning mellan 1 miljon- och 40 miljoner kr/år kan välja att redovisa momsen en gång per kvartal eller en gång per månad. Större företag med momspliktig omsättning på över 40 miljoner kr/år ska redovisa momsen en gång per månad.   På Skatteverket.se hittar du viktiga datum för ditt företag. Är du momsregistrerad företagare och säljer varor eller vissa tjänster momsfritt till företag i andra EU-länder ska du lämna uppgifter om försäljningen i en periodisk sammanställning. Den periodiska sammanställningen ska ha kommit in till Skatteverket följande datum i månaden efter den period försäljningen skett (månad eller kvartal): * pappersredovisning, senast den 20:e * elektronisk redovisning, senast den 25:e Läs mer om periodisk sammanställning på Skatteverket.se. Jobbar du inom byggsektorn har du säkert sprungit på omvänd skattskyldighet. Omvänd skattskyldighet innebär att det är köparen och inte säljaren som ska deklarera och betala momsen till staten. I de flesta fall innebär bestämmelserna att du ska använda omvänd skattskyldighet om du är verksam inom byggsektorn och säljer byggtjänster i Sverige till andra företag inom byggsektorn eller till ett företag som bara säljer dina tjänster vidare. Du ska använda omvänd skattskyldighet om följande två villkor är uppfyllda: 1. Du säljer särskilt angivna byggtjänster, byggstädning eller hyr ut arbetskraft för dessa tjänster, i Sverige. 2. Köparen av tjänsterna är en näringsidkare som under vissa förutsättningar säljer sådana byggtjänster. Läs mer om omvänd skattskyldighet på Skatteverket.se. Säljer du elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster eller sändningstjänster till privatpersoner i andra EU-länder? Om försäljningen av dessa artiklar överstiger 99 680 kr ekl moms under ett år, ska du ta ut moms enligt de regler som gäller i det land där köparen finns, från och med den transaktionen som gör att du passerar beloppet. Det gör du enklast via e-tjänsten Mini One Stop Shop (MOSS). Du som är registrerad till MOSS i Sverige lämnar din MOSS-deklaration samt betalar din moms till Skatteverket. Den särskilda deklarationen för MOSS är en helt egen deklaration. De uppgifter du lämnar där ska inte lämnas i den vanliga momsdeklarationen. Läs mer om MOSS på Skatteverket.se. Nu vidare in till tjänsten Visma eEkonomi:  Du börjar med att ställa in hur ofta du ska redovisa moms. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter:  När du sedan har bokfört alla händelser för perioden och det är dags att skapa din momsredovisning så går du till Bokföring - Momsredovisning - Ny momsredovisning:  Kontrollera att siffrorna stämmer. Du kan ta hjälp genom att klicka på dokumentet till höger om varje ruta där det finns ett belopp för att se vilka verifikationer som påverkar.  När du är nöjd klickar du på knappen Bokför.  När du har bokfört din momsredovisning kan du se den i listläget under Bokföring - Momsredovisning:  Där har du möjlighet att skapa en eskd-fil som du kan skicka in elektroniskt till Skatteverket, genom att klicka på Åtgärder - Skapa fil. Filen laddas ner på din dator och du loggar sedan in på Skatteverket och laddar där upp filen för att redovisa in din moms.  När Skatteverket har kontrollerat din momsredovisning och du antingen ska betala in moms eller få tillbaka pengar för momsen, så registrerar du denna in- eller utbetalning av pengarna under Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi.  Du kan följa alla dessa steg i våra checklistor, i checklistorna ser du även hur du bokför momsen när du betalat eller fått tillbaka pengar för momsen.  Checklista momsredovisning för Enskild Firma Checklista momsredovisning för Aktiebolag Så här smidigt arbetar du med momsredovisningen i Visma eEkonomi! Lycka till!  /Nellie
Visa fullständig artikel
av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER
Moms, en uppgift som kan vara ständigt återkommande för dig som företagare. Vi vill hjälpa dig på traven genom att minska tiden som du lägger på företagets momsdeklaration.  Vi har plockat fram punkter som gör din resa från avstämning till inlämning kortare.  Checklista - saker att tänka på när du skapar din momsredovisning  Nyfiken på hur du skapar momsrapporten i eEkonomi?  Kika in filmen nedan så drar Johan igenom momsredovisningen på 5 snabba minuter.  Psst! Vill du bli bäst på moms? Kika in tråden Bli en mästare på moms! 
Visa fullständig artikel
av SannaLin
Hej!  Vi får många frågor på hur vår utvecklingsprocess ser ut och hur vi jobbar med test och kvalitetssäkring av Visma eEkonomi.  Så här kommer information om hur vi jobbar på utvecklingsavdelningen med Visma eEkonomi:  Våra utvecklingsteam:  Vi har fyra team som jobbar med en specifik process eller programdel av Visma eEkonomi:  Försäljning och Lön  Leverantörsfaktura, Kassa/bank och Bokföring  Visma eEkonomi-appen  Externt API  I varje team finns det en produktägare som är ansvarig för prioriteringar i teamet och den listan kallas för backlog.   En backlog är alltid prioriterad vilket innebär att vi startar med att utveckla den aktivitet som står högst upp på listan och fortsätter sedan neråt. För att undvika att ha för många saker pågående samtidigt kör vi en utvecklingsprocess som kallas för Kanban vilket är en välkänd utvecklingsprocess.  Alla team ansvarar för utveckling av nya funktioner, förbättringar i existerande funktionalitet och att fixa buggar samt hjälpa till med kundärenden som inte vår support kan lösa själva. I varje team finns det dedikerade utvecklare både för förbättringar och buggar. Om ett team har problem med kvalitet och har många kritiska buggar har vi tydliga prioriteringar att det alltid är kvalitet som är första prioritet.  Hur beslutar produktägaren i teamet vad som ska utvecklas?  Produktägaren får input och feedback från flera olika kanaler och baserat på mål för produkten gör vi roadmaps som diskuteras i flera omgångar med alla intressenter. Nedan följer några exempel på kanaler som ger produktägaren värdefull input till prioriteringar:  Lagar och regler när myndigheter inför nya rutiner och processer eller nya lagkrav så är det första prioritet att införa så fort som möjligt.  Produktägaren på utveckling har ett nära samarbete med både försäljning, marknad och vår supportavdelning. Det finns två utsedda personer på support och marknad som hjälper utveckling med prioriteringar och feedback från våra kunder.  Ett exempel är att vi varje månad får en rapport från supportansvarig med information om hur många supportärende vi haft, vilka frågor har varit vanligast och vilka ärenden har tagit längst tid att lösa.  Nya ideer och förslag till förbättringar från våra kunder i vårt forum.  Referensgrupper - i vissa större projekt har vi satt upp en grupp av kunder som vi kallar referensgrupp. Normalt brukar gruppen vara mellan 5-10 kunder som ger oss bra synpunkter både vad det gäller vad vi ska utveckla och vi får också värdefull feedback från dessa kunder under införandet av större funktioner eller förbättringar i programmet. Icke funktionella krav som t ex säkerhetsåtgärder. Att vi måste hålla våra tekniska plattform uppdaterad är ofta krav som kommer ifrån våra systemarkitekter och utvecklare.  Kundundersökningar och kundnöjdhet, varje månad mäter vi kundnöjdheten och ett par gånger om året gör vi mer detaljerade kundundersökningar och där får vi väldigt mycket input till både vad som funkar bra och vad vi behöver förbättra.  När kunder väljer att avsluta Visma eEkonomi så frågar vi alltid vad som är orsaken t ex om det är så att de saknar en funktion eller växt ur programmet, detta ger oss ett bra underlag till framtida prioriteringar. Användartester, vi har flera UX designers på vår utvecklingsavdelning i teamet som hjälper till med research, användartester och intervjuer med kunder.   Såklart håller vi även lite koll på vad våra konkurrenter erbjuder samt även vad andra internationella företag utvecklar som ger oss inspiration till förbättringar och lite nytänkande. Liveteam, våra “firefighters”   Vi har även ett team som kallas för Liveteamet vi ser dem som Visma eEkonomis “firefighters”. I Liveteamet har vi både utvecklare och produktspecialister. Liveteamet hanterar incidenter, övervakar våra driftsmiljöer, analyserar loggar, prioriterar och klassificerar buggar samt hjälper support att lösa kluriga supportärenden. Detta teamet har ett nära samarbete med vår supportavdelning. Det är också detta team som koordinerar våra releaser.  Test och kvalitetsarbete:  Nedan finns en kort beskrivning kring hur vi jobbar med att kvalitetssäkra funktionalitet innan release till kunder:  Alla ändringar ska testas lokalt på utvecklares dator  Innan utvecklaren checkar in kod (ändringar) måste alltid en annan utvecklare göra en kodgranskning för att verifiera att det ser bra ut och godkänna ändringarna.  Alla ändringar i koden blir först byggda på en intern testmiljö där vi kör alla automattester.  Alla ändringar verifieras och testas sedan manuellt av en Business analyst (kravställare) för att säkerställa att ändringen fungerar som förväntat.  Om de manuella och automatiserade testerna är godkända flyttar vi över ändringarna till nästa miljö (stage) som är identisk med vår produktionsmiljö. Även här kör vi återigen igenom utvalda automattester.  När alla stegen ovan är godkända så är vi klara för en release till våra kunder.  För att säkerställa att vi testar på olika webbläsare så genomförs både manuella och automatiserade tester på de mest använda webbläsarna. Vi följer statistik på vilka webbläsare som faktiskt används av våra kunder och fokuserar på dessa webbläsare.  Kvalitet, testautomatisering  I Visma använder vi en modell och de guidelines som är definierade i Test Automation Pyramid. Test Automation Pyramid innebär kortfattat att vi kör flera olika av typ av testautomatisering: enhetstester, integrationstester samt gränssnittstestning. Inom produktutveckling pratar vi ofta om ett begrepp som kallas för “Definition of Done” vilket innebär att vi satt upp kriterier för när vi definierar en uppgift som klar.  För Visma eEkonomi innebär det att vi inte anser att en aktivitet är klar förrän en utvecklare också har gjort enhets- och integrationstester. För automatisering av gränssnittstester (UI) har vi två dedikerade utvecklare som jobbar med att se till att vi har en bra täckning.  Alla automatiserade tester körs på våra interna testmiljöer varje natt och vi får en status varje morgon på vilka tester som har gått igenom. Vi har över 600 automatiserade integrationstester och ca 80 automatiserade gränssnittstester som automatiskt klickar igenom produkten. Innan vi släpper en release till våra kunder ska alla våra automatiserade tester vara gröna och genomförda.  Nedan visar ett exempel på ett av våra dashboards som hjälper oss att bevaka status på våra automatiserade tester:  Våra releaser:  Major release:  En gång i månaden har vi en planlagd större release av nya funktioner eller större förbättringar.   Tillsammans med produktägare och teamet gör vi ett grovt estimat vad vi tror att vi kan leverera kommande månad.  Minor release:  Varje onsdag har vi en planlagd mindre release där vi levererar mindre förbättringar och buggfixar som inte är kritiska.  Bug fix:  Om vi har kritiska buggar har vi normalt sätt möjlighet att rätta och släppa en release inom ett par timmar.  Ibland har vi buggar som är mer komplexa och kräver längre tid för felsökning. Men vi strävar alltid efter att fixa kritiska  buggar inom ett par timmar och har en process för det.  Hantering av incidenter                                                                                                                                         Alla incidenter som vi har på Visma eEkonomi publiceras på  https://status.visma.com/ så fort vi har identifierat dem.  Vår definition av en incident är när Visma eEkonomi är helt nere (major outage), tillfällen då vi har problem med prestanda (degraded performance)eller när delar av programmet inte går att använda (partial outage).  Alla incidenter följs upp på ett incident möte som genomförs 1-2 dagar efter incidenten. Alla involverade medarbetare deltar på mötet samt produktägare och och driftsansvariga. Vi identifierar grundorsaken samt följer upp hur processer och information har följts under incidenten. Vi specificerar en lista på förbättringar och tilldelar dem till rätt personer för att undvika att det sker igen.  Ibland handlar det om förbättringar i våra interna processer, att larm och övervakning varit bristfällig eller att vi måste förbättra loggning i våra program. Alla ärenden registreras i ett centralt system och följs upp.  Vill du läsa mer om hur Visma hanterar säkerhet, personuppgifter och incidenthantering läs gärna mer på Visma Trust Center  https://www.visma.com/trust-centre/ Hantering av buggar                                                                                                                                             Alla kritiska buggar kommuniceras ut genom vår supportavdelning i vårt användarforum så snart vi bekräftat felet.  På supporten finns ett dedikerat Knowledge team för Visma eEkonomi som utvecklingsteamen samarbetar dagligen med.  Sedan februari har vi i Visma eEkonomi även infört samma process som vi har för incidenter när det gäller uppföljning av kritiska buggar. Både utvecklaren, business analyst (kravställaren), produktägaren samt utvecklaren som genomfört kodgranskningen kör ett incidentmöte. Syftet med detta möte är att identifiera grundorsaken till buggen, lära sig och försöka undvika liknande buggar i framtiden. Efter mötet specificeras en lista på förbättringar och tilldelas till rätt personer. Ett exempel skulle kunna vara att det saknas automatiserade tester. Alla ärenden registreras i ett centralt system och följs upp.  Continuous Delivery och MVP (Minimal viable product)  Visma eEkonomi och Visma Spcs har som många många andra företag som utvecklar webbaserade tjänster ändrat processer när det gäller hur vi utvecklar och levererar våra produkter. Inom produktutveckling kallas det för “Continuous Delivery” som ställer högre krav till automatisering i våra team. Fördelen för våra kunder är att vi kan släppa mindre förbättringar och nya funktioner snabbare, jämfört mot tidigare då vi hade 1-3 releaser om året.  Detta ger oss möjlighet att få feedback från våra användare tidigare vilket hjälper oss att prioritera nästa steg (=bygga rätter saker). Vi har också upplevt att om vi sitter och bygger en funktion lite för länge så riskerar vi att bygga fel funktioner samt att vi vet att våra användare ofta tycker att stora förändringar och nyheter är tidskrävande och inte alltid positiva.    För att säkerställa att vi levererar kundvärde så försöker vi utveckla Visma eEkonomi utifrån  principerna i Lean StartUp och MVP (Minimum Viable Product).  Lean Start Up -  har inspirerats av ”lean produc­tion”, ett indu­stri­ellt pro­duk­tions­sätt som har utveck­lats på Toyota och bygger på att du tar en ide, bygger och leverera den, testar och följer upp och tar lärdom. MVP - Minimum Viable Product - innebär att vi identifierar det allra minsta vi kan leverera som kan ge ett kundvärde och testar det på ett mindre antal kunder och lyssnar på feedback för att göra eventuella förbättringar innan vi släpper till alla kunder.  Spotify som många känner till har valt att visualisera deras utvecklingsprocess med följande bild:  Sedan i början av 2017 har vi testat detta arbetssätt på leverantörsfaktura processen i Visma eEkonomi där vi gjort flera förbättringar.  Första steget har varit att testa ideerna/förbättringarna på en referensgrupp på ca 10 kunder där vi fått feedback . Det andra steget har varit att vi släppt det till ett större antal kunder ca 1000 st och följt upp vad de tycker om förbättringarna genom en fråga inne i programmet. Baserat på feedback från den gruppen har vi gjort vissa justeringar och när vi bedömer att våra användare är övervägande positiva har vi släppt de nya förbättringen till alla kunder.  För dig som användare som väntar på fler förbättringar kan jag förstå att det upplevs som du inte tycker funktionen är riktigt klar när vi utvecklar Visma eEkonomi på detta sättet. Men vi ser det som en stor möjlighet att utveckla kontinuerliga mindre förbättringar med möjlighet till feedback från våra användare tidigare, vilket gör att vi får en bättre produkt.  Syftet med "Continuous Delivery" och vår utvecklingsprocess är inte inte att släppa ut funktioner snabbt med dålig kvalité (buggar) de utmaningar vi haft med en del buggar sista veckorna beror på brister i våra processer och nödvändiga åtgärder är tagna för att undvika detta i framtiden. Hoppas denna information gett lite mer insikt hur vi jobbar med utvecklingen av Visma eEkonomi.  Ha en fin dag!   
Visa fullständig artikel
Genvägar
Inloggade användare (98)