Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Sortera efter:
senast uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER måndag
eEkonomi ❤️ AutoInvoice Visma AutoInvoice är en tjänst för att ta emot och skicka fakturor på ett tryggt, snabbt och effektivt sätt. När fakturan är klar väljer du om den ska skickas som brev eller e-faktura. Väljer du e-faktura skickas fakturan direkt till kundens ekonomiprogram, där alla fakturauppgifter läses in automatiskt. Detta underlättar både din egen och din kunds fakturahantering.    Tjänsten för att kunna skicka fakturor elektroniskt i Visma eEkonomi är redan aktiverad. För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. På samma plats aktiverar du dig för AutoInvoice scanningstjänst. Vi går in på den funktionen lite längre ner i tråden.   Varför ska du använda AutoInvoice? Du sparar tid och pengar samtidigt som du skonar miljön.   3 fördelar med e-fakturering: Du sparar tid och slipper skriva ut, frankera och posta fakturorna Du får bättre kontroll över dina fakturor  Dina kunder får fakturan snabbare 5 fördelar med att ta emot e-fakturor: Du slipper pappershanteringen och kan arkivera leverantörsfakturorna som de kommer - digitalt Du slipper mata in alla sifferuppgifter manuellt Det är säkrare - risken för fel vid inmatning elimineras då alla värden läses in direkt i ditt ekonomiprogram, även leverantörsuppgifterna Du kan få fakturan konterad och klar - med automatik Det blir så mycket enklare att söka och kontrollera en digitaliserad leverantörsfaktura i efterhand Sist men inte minst så bidrar du till att minska på antalet papper som skrivs ut och transporteras.   Hur mycket tid och pengar sparar du? Vi har en kalkyl baserad på kostnaden för uppskattad tid vid manuell hantering av pappersfakturor jämfört med vad Visma Autoinvoice erbjuder.   Hur fungerar det?  Med AutoInvoice kan du skicka och ta emot e-fakturor samt skicka fysiska brev, direkt från ditt ekonomiprogram. Se filmen Kom igång med Visma AutoInvoice.   Skicka e-faktura eller brev Börja med att kontrollera att din kund kan ta emot fakturor elektroniskt. Det gör du genom att lägga till eller öppna en befintlig kund för redigering, välj Kontrollera och markera den mottagare som stämmer med din kund. Klicka på Välj markerad, lägg till referenskod om din kund kräver det för att ta emot e-fakturor och välj Spara.    Om en kund som har möjlighet att ta emot e-faktura inte har aktiverat funktionen i sitt ekonomiprogram kan du skicka en förfrågan till kunden via Visma eEkonomi och be kunden aktivera sig som mottagare av e-faktura.    Du skapar din kundfaktura precis som vanligt. Därefter väljer du att skicka fakturan som e-faktura eller brev via AutoInvoice. Vid e-faktura skickas fakturan helt elektroniskt, direkt till kundens bokförings- och faktureringsprogram. Väljer du att skicka fakturan som brev via Autoinvoice skriver vi ut fakturan och postar den åt dig - ett bra alternativ t ex då kunden inte har möjlighet att ta emot e-faktura.   Vissa faktura mottagare kräver att du anger en märkning/beställarreferens. Detta anger du på fakturan, i fältet Referenskod. Kontakta din kund om du är osäker på vilken referens du ska använda.   När fakturan är skickad får du en notis med information om att kundfakturan har skapats och skickats som e-faktura med Visma AutoInvoice. Skulle fakturan ha stoppats får du information om det här.     Skulle du missa notisen kan du gå in på den bokförda kundfakturan och klicka på Öppna. Längst ner på sidan ser du om fakturan är skapad och skickad som e-faktura (blå) eller om fakturan av olika anledningar kan ha stoppats och inte blivit levererad (röd).     Ta emot e-faktura För att ta emot e-fakturor markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Fakturauppgifter. När en leverantör skickar en e-faktura till dig kommer du att få en notifiering om detta. Klicka på länken i notifieringen eller välj Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast.   Klicka på den leverantörsfaktura du vill registrera, välj Åtgärder - Öppna. Välj det konto som fakturan ska bokföras mot och Bokför. Vill du arbeta med fakturan vid ett senare tillfälle, välj Spara som utkast.   När fakturan är bokförd kan du se den under Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Har du en aktiv bankkoppling förs fakturan automatiskt över till banken. För att genomföra betalningen, logga in på din internetbank och godkänn transaktionen. Om du inte arbetar med en aktiv bankkoppling behöver du lägga in betalningen manuellt.   Hur mycket kostar det? Du betalar bara för det du använder. Kolla in prislistan på Vismaspcs.se.   Hur fungerar AutoInvoice scanningstjänst? Det är fortfarande många företag som skickar utskrivna fakturor per post eller som pdf. Om du vill slippa lägga in dessa fakturor manuellt i Visma eEkonomi kan du använda AutoInvoice scanningtjänst. Både utskrivna fakturor och pdf-fakturor görs då om till e-fakturor och skickas direkt till ditt program. Det som sker är att dina leverantörer skickar fakturorna till en scanningscentral där fakturorna scannas, tolkas och görs om till e-fakturor. Det du behöver göra är att godkänna fakturorna när de kommer in i ditt Visma eEkonomi.   När du markerar att du vill ta emot leverantörsfakturor elektroniskt i företagsinställningarna, har du även möjlighet att aktivera scanningstjänsten. Läs mer om det här.   Grattis till att ha kommit igång med elektronisk fakturering!
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER måndag
Två olika bokföringsmetoder. Vad är skillnaden och hur fungerar det i Visma eEkonomi?   
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER måndag
Den här tråden vänder sig till dig med aktiebolag, som har aktiverat tillvalet Deklaration/årsredovisning i Visma eEkonomi - eller funderar på att göra det.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER måndag
Redovisar du moms i ditt företag? Häng med på momsresan i Visma eEkonomi! 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-01-29 16:21
Hej! Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Vissa bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex Advokataktiebolag Kommunalt ägda bolag Bolag inom bank- och finansieringsbranschen Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning Publika bolag Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi.   Du kan bjuda in din revisor till revisorsinloggning genom att gå via Appar och tillval i eEkonomi, väljer "Bjud in redovisningskonsult eller revisor", gå till fliken "Bjud in revisor" och klicka på den gröna knappen "Bjud in revisor" och fyll i uppgifterna.  Det går även bra att fylla i följande formulär där du kan registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Formulär för revisorsinloggning » Revisorn får då ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under användare på företagets konto. Revisorn kan inte göra några ändringar i programmet men kan: Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register Eftersom formuläret ska signeras av firmatecknaren med BankID så är det du som företagare som fyller i formuläret. Är du redovisningskonsult behöver din kund fylla i formuläret. Detta är en funktion som kommer utvecklas framöver. I den första versionen kan du lägga upp revisorer i Visma eEkonomi Pro, Visma eEkonomi Smart, Visma eEkonomi Bas och Visma eEkonomi Fakturering. Det betyder att om du är en redovisningskonsult och samarbetar med din kund i Visma eEkonomi Start fungerar inte detta i dagsläget. Uppdaterat 2019-08-30: Nu fungerar revisorsinloggning även med Visma eEkonomi Start.
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Sköter du lönerna manuellt? Tillvalet Lönebesked i Visma eEkonomi passar bäst för dig med 1-3 anställda - eller för dig som har behov av grundläggande lönefunktioner.  Lönen bokförs automatiskt i Visma eEkonomi Påminnelser när det är dags att göra utbetalningar av löner och när skatter ska inbetalas Värden för arbetsgivaravgifter förs in automatiskt till arbetsgivardeklarationen Få digitala lönebesked med mobilappen Visma Employee Du som har eEkonomi Bas, Smart eller Pro kan aktivera lönemodulen. Observera att du som arbetar i eEkonomi Bas enbart kan skapa 1 anställd. För att aktivera tjänsten går du till fliken Lön som du ser i vänstermenyn och klickar på Aktivera tjänsten nu. Det är helt kostnadsfritt att aktivera tjänsten och kostar sedan 19kr för bokförda lönebesked, per anställd och månad. Ser du inte fliken Lön aktiverar du det under Inställningar - Företagsinställningar genom att bocka för “Visa Lön i menyn”.                          Du har möjlighet att göra vissa inställningar. Du kan t ex ställa in vilket bokföringskonto som ska användas vid olika åtgärder via Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Har du använt något annat lönesystem tidigare och nu börjat med eEkonomi Lönebesked har du möjlighet att lägga in Ingångsvärden som avser värdet av de tidigare lönebeskeden du skapat. Vill du lägga in Ingångsvärden för dina anställda skapar du ett nytt lönebesked och väljer typen “Ingångsvärden”. Lönebeskeden av typen “Ingångsvärden” blir det ingen kostnad på. Informationen finns även som skriven hjälp och som film. Förutom att skapa lönebesked kan du skapa AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) och för dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter finns även den möjligheten. Då går du till Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter och bockar för “Visa kontrolluppgifter i menyn”. Informationen finns även som skriven hjälp och film. Ska du rapportera till Fora kan du få ut ett underlag för det. Under Lön - Anställda hittar du “Underlag Fora”. Där väljer du vilket år du vill skriva ut för och klickar sedan på Skapa PDF där du får fram ditt underlag. Tips! Vill du beräkna fram den årliga kostnaden för en anställd? Gå till Lön - Anställda och klicka på “Beräkna lönekostnader”. Här fyller du i födelsedatum samt månadslönen före skatt och klickar på Beräkna. Visma eEkonomi räknar då fram Lön före skatt, Arbetsgivaravgift, Semesterlön och till slut Total årskostnad samt Total månadskostnad åt dig. Hur fungerar det i Visma eEkonomi? Du börjar med att se över att alla inställningar, så som Löneuppgifter, är korrekt. Gå sedan till Lön - Anställda och lägg in dina anställda i registret. Inne på den anställde har du möjlighet att lägga till Återkommande lön på varje lönebesked, t ex månadslön om du vill att den lönearten ska läggas till automatiskt på varje nytt lönebesked. Du har även möjlighet att inne på den anställde välja att skicka lönebeskeden till en app som den anställde laddar ner för att enkelt se sina lönebesked. Bocka för “Skicka lönebesked till appen Visma Employee” om du vill slippa skriva ut lönebeskeden. För att skapa första lönebeskedet går du till Lön - Lönebesked - Nytt lönebesked. Här fyller du i vilket utbetalningsdatum som gäller samt bockar för vilka anställda du vill skapa lönebesked för. Klicka på Spara och lönebeskeden läggs under “Pågående lönebesked”. Klicka på Öppna för att fortsätta med ett lönebesked. Lönearten du la till under “Återkommande lön på varje lönebesked” har lagts upp här automatiskt. Vill du lägga till flera lönerater, t ex om den anställde vill dra extra skatt, så klickar du först på plustecknet ute till höger och hämtar sedan lönearten “Extra skatt”. Fyll i beloppet och kontrollera att lönebeskedet ser bra ut. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars bokför du lönebeskedet för att gå vidare. När det är dags att betala ut lönen till den anställde gör du det på banken och går sedan till Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. Har du en aktiv bankkoppling får du in transaktionen automatiskt dagen efter att transaktionen har dragits på banken. Du matchar händelsen som “Pengar ut”  mot “Löneutbetalning”. Välj upp rätt lönebesked att matcha mot och klicka på Bokför. Skapa AGI AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) skapar du under Lön - Arbetsgivardeklaration - Skapa ny. Fyll i period och kontrollera bokföringsdatum. Alla värden fylls i automatiskt. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars går du vidare genom att klicka på Bokför. Du får en notifiering under utropstecknet uppe i den blå menyn, där du kan se att arbetsgivardeklarationen har bokförts. Där hittar du även en länk “Klicka här”, för att skapa en fil för elektronisk inlämning av AGI till Skatteverket. Filen kan även skapas i efterhand under Lön - Arbetsgivardeklaration - markera den Arbetsgivardeklaration det gäller - Åtgärder - Skapa fil. Via knappen “Till Skatteverket” kommer du direkt in till Skatteverket för att logga in och sedan kan du ladda upp filen. Betalningen av arbetsgivaravgifter gör du under Kassa- och bankhändelser. För dig som fortsatt ska skapa Kontrolluppgifter gör du det via Lön - Kontrolluppgifter - Ny kontrolluppgift. Berörs du av att fortsatt skicka in Kontrolluppgifter under 2019 och framåt? Läs mer på Skatteverkets hemsida.   Lycka till!
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-01-17 08:38
Har du under året lämnat in arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) ska du inte lämna in någon årlig Kontrolluppgift för dina anställda.  Tillhör du skaran som fortsatt ska redovisa Kontrolluppgifter för inkomstår 2019? Läs mer på Skatteverket för att se om du tillhör dem som fortsatt ska lämna in Kontrolluppgifter.    1 januari 2019 trädde reglerna om arbetsgivardeklaration på individnivå i kraft för alla arbetsgivare.  31 januari 2019 lämnades de sista kontrolluppgifterna in till Skatteverket, därefter ersätts de av arbetsgivardeklaration som redovisas löpande varje månad.  31 januari 2020 är sista datum för att lämna in Kontrolluppgifter för lönekörningar gjorda under inkomstår 2019.   Hur går jag tillväga i lönemodulen i Visma eEkonomi om jag fortsatt ska redovisa Kontrolluppgifter? Om du fortsatt ska redovisa Kontrolluppgifter och använder dig av lönemodulen i Visma eEkonomi för att skapa lönebeskeden, så finns det ett par sätt att få fram vilka värden du ska lämna in till Skatteverket.  Antingen kan du titta på senaste lönebeskedet till varje anställd där du ser ackumulerade värden för hela året. Eller kan du kontrollera alla lönebesked skapade under inkomstår 2019 för varje anställd. Där du ser hur mycket t. ex. kontant bruttolön, skatt, förmåner m.m. som har betalats ut. Du slår samman alla lönebesked skapade under året för att få fram vilka värden som ska redovisas.    Vill du istället skriva ut rapporter med värden, har du möjlighet att skriva ut rapporten “Fora-underlag” som du hittar under Bokföring - Rapporter där du får fram en sammanställning av de värden som finns på lönebeskeden för respektive anställd. Du kan även skriva ut rapporten “Utbetalningslista, löner” där du gör urval på datum 2019 och får fram en lista med alla utbetalningsdatum och den bruttolön, skatt och nettolön som registrerats för de anställda.    Dessa kan du ta hjälp av för att veta vad du ska redovisa till Skatteverket. Rapporteringen av Kontrolluppgifter behöver ske manuellt till Skatteverket, du har inte möjlighet att skapa någon fil från Visma eEkonomi för inkomstår 2019.    Vad ska redovisas i respektive ruta på Kontrolluppgiften? Behöver du hjälp med vad som ska redovisas i respektive ruta på Kontrolluppgiften finns det en guide “Så fyller du i kontrolluppgifterna KU10-17 - ruta för ruta” på Skatteverket.
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Den här forumtråden är för dig som arbetar med bankkoppling eller funderar på att aktivera bankkoppling mellan din bank och Visma eEkonomi.  Med en aktiv bankkoppling hämtas kontoutdraget automatiskt av Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missar att registrera en händelse. Har du inte redan aktiverat bankkoppling? Gör det nu. Starta bankkoppling till din bank För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer. IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag. Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling. Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information. Stäm av bankkontot efter aktiveringen av bankkopplingen Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och nya bankhändelser förs över till Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de första som förs över automatiskt när kopplingen är klar. När bankkopplingen är klar går det bra att registrera bankhändelser manuellt på datum före det första kontoutdraget som hämtats automatiskt. Stäm då av att inga händelser saknas för datumen innan bankkopplingen blev aktiv. Om någon händelse saknas registrerar du den manuellt i programmet. En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har aktiverat bankkoppling med. På bilden här nedan får du en snabb överblick på hur det fungerar på respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner lite till! Handelsbanken Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Handelsbanken i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över, och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse. SEB Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med SEB i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera i programmet, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du aktiverar bankkoppling med SEB får du välja mellan två st olika avtal. Att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken. Godkänna betalningar direkt i Visma eEkonomi: Du får automatiskt en markering i “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning” under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter som innebär att du själv styr vilka betalningar som ska godkännas. Du arbetar även med tvåstegsverifiering för att kunna slutgodkänna betalningarna i Visma eEkonomi. När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. Du som har behörigheten användare av Visma eEkonomi har möjlighet att exportera och du som administratör kan även signera.När du signerar betalningen öppnas appen Google Authenticator och du fyller i en kod för att signera betalningen, därefter dras betalningen på förfallodatum på banken. Godkänna betalningar på Internetbanken: När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse. Danske Bank Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Danske Bank i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med Danske Bank i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning. Kontoutdraget läggs in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja passande bokföringshändelse. Swedbank & Sparbankerna Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Swedbank i Visma eEkonomi. Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling. Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna får du automatiskt över kontoutdraget från din internetbank till Visma eEkonomi. Leverantörsfakturorna kan du hantera via LB-fil. Vill du skicka över dina leverantörsbetalningar med LB-fil markerar du denna funktion Under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och “Använd betalningsfil för utgående betalningar” (LB-fil). LB-filen exporteras ut under Inställningar - Import och export - Skapa fil till banken med leverantörsfakturor att betala. Vill du inte använda dig av LB-fil går det bra att betala leverantörsfakturorna direkt på Internetbanken. Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen. Obs! All ovan information gäller för Swedbank och Sparbankerna, förutom Sparbanken Syd. Där kan du inte ha någon aktiv bankkoppling. Hittar du inte din bank här i listan innebär det att det idag inte finns någon aktiv bankkoppling mellan den bank och Visma eEkonomi.  Istället har du möjlighet att kopiera och klistra in ditt kontoutdrag. Du loggar in på din bank, markerar de händelser det gäller och väljer kopiera. Gå till Kassa- och bankhändelser i ditt Visma eEkonomi och klicka på Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag.  För att skicka över leverantörsbetalningarna kan du använda dig av LB-fil eller manuellt betala dem på din Internetbank.  Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-01-03 10:26
För dig som arbetar med Rot och Rut i Visma eEkonomi är det nu till årsskiftet dags att exportera ut filen där du kan ansöka om skattereduktion för fakturor skapade under 2019. Du exporterar filen för skattereduktion under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten - Ny export .    Har du fakturor skapade över två år och du vill ansöka om skattereduktion för fakturor skapade både under 2019 samt 2020, så behöver du göra två st exporter. Alltså en fil för fakturor skapade under 2019 och en fil för de som är skapade under 2020.    Om du har fakturor över två år så möts du av följande meddelande:   När du klickar på Exportera ROT/Exportera RUT så skapar Visma eEkonomi automatiskt en fil för enbart de fakturor med datum under 2019.  I listan Filexport för ROT-/RUT-arbeten finns sedan enbart de fakturor skapade under 2020 kvar. Vill du exportera dem så klickar du igen på Exportera ROT/Exportera RUT, och då skapas en ny fil för enbart de fakturorna som du hunnit skapa med datum under år 2020.   Jag vill även passa på att informera om att fr om 2020 så gäller ingen kontantbetalning, det går alltså inte betala rot- eller rut-fakturor kontant. Utan köparen av tjänsten ska betala med kontokort, inbetalningskort, BankID eller Swish. Syftet är att minska risken för felaktiga utbetalningar.  Läs mer information och regler på vår hemsida och Småföretagsliv. 
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Sälj din faktura idag och få pengarna på ditt konto nästa bankdag! 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2019-12-17 17:57
Det har aldrig varit enklare att ta betalt! Med Swish sker alla transaktioner i realtid dygnet runt. Så här funkar det i Visma eEkonomi:
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2019-12-17 15:48
Fakturerar du avtalsfakturor, eller fakturor med samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall? Då är funktionen Återkommande faktura något för dig!   Med funktionen Återkommande faktura kan du skapa en mall på hur ofta dessa fakturor ska skickas ut till kund, du kan även ställa in att fakturorna ska skicka iväg helt automatiskt!    Via Försäljning  -  Kundfakturor  -  Ny Återkommande faktura  skapar du din mall. Vill du fakturera flera kunder med likadana fakturor behöver du göra en mall för varje kund.    Lägg till dina artiklar som ska faktureras och sedan kan du spara din mall.      När du sparat din mall för Återkommande faktura hittar du den under Försäljning  -  Kundfakturor  - Återkommande fakturor .  Har du valt att fakturorna ska skickas iväg automatiskt på valt datum kommer du se att fakturan får typen "Automatiskt" . Du har här möjlighet att klicka på Stoppa om det av någon anledning finns t ex en månad du inte ska fakturera något. När det är dags att börja fakturera igen går du enkelt in och klickar på Starta.        För mer information om funktionen Återkommande faktura kan du läsa mer i den skrivna hjälpen
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2019-12-17 13:54
Zapier är en plattform där du kan samla det bästa av alla applikationer du använder dagligen, det finns över 1000 appar och tjänster du kan integrera mot! Med Zapier kan du skapa unika integrationer, som skapar stora möjligheter att själv anpassa ditt Visma eEkonomi och just din vardag.   Du kommer kunna använda eEkonomi som en trigger - vilket innebär att när något händer i Visma eEkonomi så kan denna data skickas vidare via Zapier,  och i nästa tur till en annan applikation för att göra en åtgärd. Du kommer också kunna använda eEkonomi som en action - när något händer i en annan applikation, så kan denna data skickas vidare till Zapier, och i nästa tur in till Visma eEkonomi för att göra en åtgärd. Du kan t ex skapa integrationer mot Google mail, Google sheets, Slack, Spotify m.m. Du har möjlighet att både använda färdiga zaps men även skapa helt egna! Vill du titta på de färdiga integrationerna som är klara att använda redan idag går du till https://integrationer.vismaspcs.se/appar/?query=Zapier   Vad behöver du göra för att komma igång? Du börjar med att skapa ett konto på Zapiers hemsida . När du har skapat ditt konto loggar du in och går igenom följande steg: Lägg till en zap Lägg till en trigger Godkänn integrationen Koppla upp zap Aktivera zap Triggers i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Ny kund sparas - Ny order sparas - Ny faktura skapas - Ny leverantör sparas - Ny leverantörsfaktura sparas - Nytt leverantörsfakturautkast sparas - Ny artikel sparas Actions i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Skapa ny kund - Skapa ny artikel - Skapa nytt fakturautkast - Skapa ny leverantör - Skapa leverantörsfakturautkast - Skapa order För mer information om hur du går tillväga kan du läsa om i vår supporthjälp.   Nu är det bara att sätta igång att ska dina triggers och actions! Bara fantasin sätter gränserna, och tänk vad mycket tid du kan spara! 
Visa fullständig artikel
av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST
Detta meddelande är något du kan mötas av i tillägget Visma Deklaration/årsredovisning till Visma eEkonomi, när du gör en kontroll av årsredovisningen. Varför möts du av detta meddelande? Du har bokfört något på ett balanskonto som hamnat i balansräkningen men som inte automatiskt har lagts upp bland Noterna i årsredovisningen. Olika konton påverkar olika Noter. En annan orsak kan också vara att du inte har omfört föregående års resultat. Läs mer i forumtråd “Bokföra föregående års resultat”. Eller också som meddelandet beskriver i tjänsten, så kan en annan vanlig orsak till differens vara att uppgift om utdelning eller aktieägartillskott inte angetts på ett korrekt sätt under Förvaltningsberättelse - Eget kapital . Vad behöver du göra nu? Gå till Årsredovisning - Förvaltningsberättelse och börja med att bocka för Utökad , summera sedan beloppen på raden Belopp vid årets utgång . De 4 rutorna längst ned på sidan ska stämma överens med det belopp som du ser på Balansräkningen under årsredovisningen. Inne på balansräkningen ska du se samma belopp på raden Summa eget kapital. Tänk på att Årsredovisningen avrundar i hel krona. 
Visa fullständig artikel
av SannaLin
Hej!  Vi får många frågor på hur vår utvecklingsprocess ser ut och hur vi jobbar med test och kvalitetssäkring av Visma eEkonomi.  Så här kommer information om hur vi jobbar på utvecklingsavdelningen med Visma eEkonomi:  Våra utvecklingsteam:  Vi har fyra team som jobbar med en specifik process eller programdel av Visma eEkonomi:  Försäljning och Lön  Leverantörsfaktura, Kassa/bank och Bokföring  Visma eEkonomi-appen  Externt API  I varje team finns det en produktägare som är ansvarig för prioriteringar i teamet och den listan kallas för backlog.   En backlog är alltid prioriterad vilket innebär att vi startar med att utveckla den aktivitet som står högst upp på listan och fortsätter sedan neråt. För att undvika att ha för många saker pågående samtidigt kör vi en utvecklingsprocess som kallas för Kanban vilket är en välkänd utvecklingsprocess.  Alla team ansvarar för utveckling av nya funktioner, förbättringar i existerande funktionalitet och att fixa buggar samt hjälpa till med kundärenden som inte vår support kan lösa själva. I varje team finns det dedikerade utvecklare både för förbättringar och buggar. Om ett team har problem med kvalitet och har många kritiska buggar har vi tydliga prioriteringar att det alltid är kvalitet som är första prioritet.  Hur beslutar produktägaren i teamet vad som ska utvecklas?  Produktägaren får input och feedback från flera olika kanaler och baserat på mål för produkten gör vi roadmaps som diskuteras i flera omgångar med alla intressenter. Nedan följer några exempel på kanaler som ger produktägaren värdefull input till prioriteringar:  Lagar och regler när myndigheter inför nya rutiner och processer eller nya lagkrav så är det första prioritet att införa så fort som möjligt.  Produktägaren på utveckling har ett nära samarbete med både försäljning, marknad och vår supportavdelning. Det finns två utsedda personer på support och marknad som hjälper utveckling med prioriteringar och feedback från våra kunder.  Ett exempel är att vi varje månad får en rapport från supportansvarig med information om hur många supportärende vi haft, vilka frågor har varit vanligast och vilka ärenden har tagit längst tid att lösa.  Nya ideer och förslag till förbättringar från våra kunder i vårt forum.  Referensgrupper - i vissa större projekt har vi satt upp en grupp av kunder som vi kallar referensgrupp. Normalt brukar gruppen vara mellan 5-10 kunder som ger oss bra synpunkter både vad det gäller vad vi ska utveckla och vi får också värdefull feedback från dessa kunder under införandet av större funktioner eller förbättringar i programmet. Icke funktionella krav som t ex säkerhetsåtgärder. Att vi måste hålla våra tekniska plattform uppdaterad är ofta krav som kommer ifrån våra systemarkitekter och utvecklare.  Kundundersökningar och kundnöjdhet, varje månad mäter vi kundnöjdheten och ett par gånger om året gör vi mer detaljerade kundundersökningar och där får vi väldigt mycket input till både vad som funkar bra och vad vi behöver förbättra.  När kunder väljer att avsluta Visma eEkonomi så frågar vi alltid vad som är orsaken t ex om det är så att de saknar en funktion eller växt ur programmet, detta ger oss ett bra underlag till framtida prioriteringar. Användartester, vi har flera UX designers på vår utvecklingsavdelning i teamet som hjälper till med research, användartester och intervjuer med kunder.   Såklart håller vi även lite koll på vad våra konkurrenter erbjuder samt även vad andra internationella företag utvecklar som ger oss inspiration till förbättringar och lite nytänkande. Liveteam, våra “firefighters”   Vi har även ett team som kallas för Liveteamet vi ser dem som Visma eEkonomis “firefighters”. I Liveteamet har vi både utvecklare och produktspecialister. Liveteamet hanterar incidenter, övervakar våra driftsmiljöer, analyserar loggar, prioriterar och klassificerar buggar samt hjälper support att lösa kluriga supportärenden. Detta teamet har ett nära samarbete med vår supportavdelning. Det är också detta team som koordinerar våra releaser.  Test och kvalitetsarbete:  Nedan finns en kort beskrivning kring hur vi jobbar med att kvalitetssäkra funktionalitet innan release till kunder:  Alla ändringar ska testas lokalt på utvecklares dator  Innan utvecklaren checkar in kod (ändringar) måste alltid en annan utvecklare göra en kodgranskning för att verifiera att det ser bra ut och godkänna ändringarna.  Alla ändringar i koden blir först byggda på en intern testmiljö där vi kör alla automattester.  Alla ändringar verifieras och testas sedan manuellt av en Business analyst (kravställare) för att säkerställa att ändringen fungerar som förväntat.  Om de manuella och automatiserade testerna är godkända flyttar vi över ändringarna till nästa miljö (stage) som är identisk med vår produktionsmiljö. Även här kör vi återigen igenom utvalda automattester.  När alla stegen ovan är godkända så är vi klara för en release till våra kunder.  För att säkerställa att vi testar på olika webbläsare så genomförs både manuella och automatiserade tester på de mest använda webbläsarna. Vi följer statistik på vilka webbläsare som faktiskt används av våra kunder och fokuserar på dessa webbläsare.  Kvalitet, testautomatisering  I Visma använder vi en modell och de guidelines som är definierade i Test Automation Pyramid. Test Automation Pyramid innebär kortfattat att vi kör flera olika av typ av testautomatisering: enhetstester, integrationstester samt gränssnittstestning. Inom produktutveckling pratar vi ofta om ett begrepp som kallas för “Definition of Done” vilket innebär att vi satt upp kriterier för när vi definierar en uppgift som klar.  För Visma eEkonomi innebär det att vi inte anser att en aktivitet är klar förrän en utvecklare också har gjort enhets- och integrationstester. För automatisering av gränssnittstester (UI) har vi två dedikerade utvecklare som jobbar med att se till att vi har en bra täckning.  Alla automatiserade tester körs på våra interna testmiljöer varje natt och vi får en status varje morgon på vilka tester som har gått igenom. Vi har över 600 automatiserade integrationstester och ca 80 automatiserade gränssnittstester som automatiskt klickar igenom produkten. Innan vi släpper en release till våra kunder ska alla våra automatiserade tester vara gröna och genomförda.  Nedan visar ett exempel på ett av våra dashboards som hjälper oss att bevaka status på våra automatiserade tester:  Våra releaser:  Major release:  En gång i månaden har vi en planlagd större release av nya funktioner eller större förbättringar.   Tillsammans med produktägare och teamet gör vi ett grovt estimat vad vi tror att vi kan leverera kommande månad.  Minor release:  Varje onsdag har vi en planlagd mindre release där vi levererar mindre förbättringar och buggfixar som inte är kritiska.  Bug fix:  Om vi har kritiska buggar har vi normalt sätt möjlighet att rätta och släppa en release inom ett par timmar.  Ibland har vi buggar som är mer komplexa och kräver längre tid för felsökning. Men vi strävar alltid efter att fixa kritiska  buggar inom ett par timmar och har en process för det.  Hantering av incidenter                                                                                                                                         Alla incidenter som vi har på Visma eEkonomi publiceras på  https://status.visma.com/ så fort vi har identifierat dem.  Vår definition av en incident är när Visma eEkonomi är helt nere (major outage), tillfällen då vi har problem med prestanda (degraded performance)eller när delar av programmet inte går att använda (partial outage).  Alla incidenter följs upp på ett incident möte som genomförs 1-2 dagar efter incidenten. Alla involverade medarbetare deltar på mötet samt produktägare och och driftsansvariga. Vi identifierar grundorsaken samt följer upp hur processer och information har följts under incidenten. Vi specificerar en lista på förbättringar och tilldelar dem till rätt personer för att undvika att det sker igen.  Ibland handlar det om förbättringar i våra interna processer, att larm och övervakning varit bristfällig eller att vi måste förbättra loggning i våra program. Alla ärenden registreras i ett centralt system och följs upp.  Vill du läsa mer om hur Visma hanterar säkerhet, personuppgifter och incidenthantering läs gärna mer på Visma Trust Center  https://www.visma.com/trust-centre/ Hantering av buggar                                                                                                                                             Alla kritiska buggar kommuniceras ut genom vår supportavdelning i vårt användarforum så snart vi bekräftat felet.  På supporten finns ett dedikerat Knowledge team för Visma eEkonomi som utvecklingsteamen samarbetar dagligen med.  Sedan februari har vi i Visma eEkonomi även infört samma process som vi har för incidenter när det gäller uppföljning av kritiska buggar. Både utvecklaren, business analyst (kravställaren), produktägaren samt utvecklaren som genomfört kodgranskningen kör ett incidentmöte. Syftet med detta möte är att identifiera grundorsaken till buggen, lära sig och försöka undvika liknande buggar i framtiden. Efter mötet specificeras en lista på förbättringar och tilldelas till rätt personer. Ett exempel skulle kunna vara att det saknas automatiserade tester. Alla ärenden registreras i ett centralt system och följs upp.  Continuous Delivery och MVP (Minimal viable product)  Visma eEkonomi och Visma Spcs har som många många andra företag som utvecklar webbaserade tjänster ändrat processer när det gäller hur vi utvecklar och levererar våra produkter. Inom produktutveckling kallas det för “Continuous Delivery” som ställer högre krav till automatisering i våra team. Fördelen för våra kunder är att vi kan släppa mindre förbättringar och nya funktioner snabbare, jämfört mot tidigare då vi hade 1-3 releaser om året.  Detta ger oss möjlighet att få feedback från våra användare tidigare vilket hjälper oss att prioritera nästa steg (=bygga rätter saker). Vi har också upplevt att om vi sitter och bygger en funktion lite för länge så riskerar vi att bygga fel funktioner samt att vi vet att våra användare ofta tycker att stora förändringar och nyheter är tidskrävande och inte alltid positiva.    För att säkerställa att vi levererar kundvärde så försöker vi utveckla Visma eEkonomi utifrån  principerna i Lean StartUp och MVP (Minimum Viable Product).  Lean Start Up -  har inspirerats av ”lean produc­tion”, ett indu­stri­ellt pro­duk­tions­sätt som har utveck­lats på Toyota och bygger på att du tar en ide, bygger och leverera den, testar och följer upp och tar lärdom. MVP - Minimum Viable Product - innebär att vi identifierar det allra minsta vi kan leverera som kan ge ett kundvärde och testar det på ett mindre antal kunder och lyssnar på feedback för att göra eventuella förbättringar innan vi släpper till alla kunder.  Spotify som många känner till har valt att visualisera deras utvecklingsprocess med följande bild:  Sedan i början av 2017 har vi testat detta arbetssätt på leverantörsfaktura processen i Visma eEkonomi där vi gjort flera förbättringar.  Första steget har varit att testa ideerna/förbättringarna på en referensgrupp på ca 10 kunder där vi fått feedback . Det andra steget har varit att vi släppt det till ett större antal kunder ca 1000 st och följt upp vad de tycker om förbättringarna genom en fråga inne i programmet. Baserat på feedback från den gruppen har vi gjort vissa justeringar och när vi bedömer att våra användare är övervägande positiva har vi släppt de nya förbättringen till alla kunder.  För dig som användare som väntar på fler förbättringar kan jag förstå att det upplevs som du inte tycker funktionen är riktigt klar när vi utvecklar Visma eEkonomi på detta sättet. Men vi ser det som en stor möjlighet att utveckla kontinuerliga mindre förbättringar med möjlighet till feedback från våra användare tidigare, vilket gör att vi får en bättre produkt.  Syftet med "Continuous Delivery" och vår utvecklingsprocess är inte inte att släppa ut funktioner snabbt med dålig kvalité (buggar) de utmaningar vi haft med en del buggar sista veckorna beror på brister i våra processer och nödvändiga åtgärder är tagna för att undvika detta i framtiden. Hoppas denna information gett lite mer insikt hur vi jobbar med utvecklingen av Visma eEkonomi.  Ha en fin dag!   
Visa fullständig artikel
Genvägar
Inloggade användare (318)