Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp för utbildning - eEkonomi

Hej!

Jag ska snart hålla en kurs i mindfulness och har just gjort ett inköp på några CD-skivor som jag ska ge till mina deltagare. På vilket motkonto ska jag bokföra detta inköp?

Jag har fått en inbetalning av en av deltagare till kursen till mitt BG-konto. Jag har inte skickat ut någon faktura utan det är en ren insättning/betalning direkt till BG. Hur ska detta bokföras mest korrekt, på vilket motkonto?

Jag följer för övrigt Bokslutsmetoden.

Jättetacksam för svar!

Varma hälsningar,
Camilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-05-30.

2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Camilla!

1: Inköp som du köper in för att sälja vidare eller använda som material till din huvudsyssla kan du bokföra på ett konto i klass 4, till exempel 4000 eller ett underkonto.

2: Du kan matcha beloppet mot en Övrig insättning - Egen kontering och där välja konton för försäljning och eventuell moms. Då bokför du detta precis som dina övriga försäljningar via fakturor. Till exempel konto 3041.
Däremot bör du bara kontrollera så att du följer kassalagen med din försäljning. Om du har en godkänd kassa eller använder programmets funktion för att registrera ett kvitto så behöver du inte oroa dig för detta. Du kan läsa mer om kassalagen på www.skatteverket.se.
I Visma eEkonomi skapar du kvitton genom att skapa kontantfakturor.
Välj först att kunden är en kontantkund under Försäljning - Kunder i fältet för Betalningsvillkor, därefter bokförs fakturan direkt som en inbetalning mot kassakontot.
Om du sen får in pengarna på ditt bankgiro kan du göra en överföring från kassa till bankgirot.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Stort tack för ditt svar, det hjälpte mig mycket!

Varma hälsningar,
Camilla