Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagervärde på produktion - eEkonomi

Hur räknar man ut sitt lagervärde på tillverkade varor om man är ett produktions företag? Är det anskaffningsvärde eller försäljningsvärde?MvhMagnus
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Man gör en produktionkalkyl där man summerar materialkostnad, personalkostnad samt eventuellt kalkylerad maskin kostnad (avskrivningar och driftskostnad) - får en matematisk summa som du sedan delar med antalet tillverkade produkter och  - vips har du ett pris per tillverkad produkt som du sedan inventerar ( räknar antalet) och får fram ett varulagervärde som du blir ett anskaffningsvärde.

Sedan säger den goda redovisningsseden att lagret skall värderas till det lägsta av anskaffningsvärdet eller försäljningsvärdet, men då är förhoppningvis anskaffningsvärdet lägst annars blir det Ebberöds bank om produkterna har ett lägre försäljningsvärde jämfört med anskaffningsvärde.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar! Har i stort sett räknat ut mina produkters värde men undrar över några saker. Har bokfört en stor del av mina produktionsinventarier som förbrukningsinventarier. Får jag då baka in deras värde i mina produkters värde och i så fall till hur stor del?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får ta med allt i din kalkyl - antingen aktivera förbrukningsinventarierna och skriva av över flera år eller låta dem vara en del av första årets produktionskostnad.
Allt som har med egenkalkylerade kostnader att göra handlar om att skapa en så komplett kostnadsbild som möjligt för att hitta rätt försäljningspris och lönsamhet.

Glöm inte overheadkostnaderna sedan när det gäller hela verksamhetens lönsamhet.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Läste någonstans att även lokalhyra kan tas med i produktvärde. Är detta sant och i så fall hur stor del är skäligt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lokalhyra är en kostnad som inte lika självklart kan altiveras - omföras som tillgång. 

Men om någon skriver det så har de väl också en förklaring till det de skriver, gå på den i så fall.

Mikael