Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tommy S
UTFORSKARE

Möjlighet att stänga av bankkopplingen för lönebesked?

Hej,

 

Finns det något sätt att stänga av bankkopplingen för lönebesked? Mina löneutbetalningar är identiska hela året, så jag har redan lagt upp de framtida betalningarna i banken för resten av året. Hade kunnat ta bort dem och övergå till bankkopplingen, men eftersom signeringen vid export (åtminstone för SEB) inte fungerar på mobil/platta (iOS) känns det mindre smidigt mot hur det fungerade tidigare.

 

Jag provade att ta bort den anställdes kontonummer från "Anställda", men det skapas ändå en fil för export (som dessutom inte går att exportera eftersom kontonummer saknas). Hittar heller inget sätt att ta bort filen som systemet vill exportera.

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Tommy!

I dagsläget går det inte att stänga av bankkopplingen för Lönebesked i Visma eEkonomi när man har en aktiv bankkoppling. Däremot så kan du betala lönebeskeden manuellt som tidigare och när bankhändelserna kommer in under Kassa- och bankhändelser så matchar du utbetalningen mot lönebeskedet och först då ändras statusen på lönebeskedet till Betalt och filen att exportera försvinner.

 

Hoppas detta kan underlätta för dig och om du vill att vi ska visa i ditt program så är du välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor i supporten

 

Ha en fin dag

//Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Har ni för avsikt att fixa så man slipper ha bankkoppling på lönebeskeden? Jag vill kunna bestämma själv när jag ska göra lönerna och inte väntat på bankens tre arbetsdagar. I nuläget står min personal utan lön den 26/4!  

Med vänlig hälsning, / Karolina 

Hej @Fd medlem 

 

Att kunna inaktivera bankkopplingen endast mot Lönebesked är inget som är planerat att införas, men jag tar det vidare som ett önskemål. Trots att du nu kan exportera lönebeskeden för utbetalning är det ingen funktion som du måste använda. Utan du kan fortfarande manuellt göra utbetalningen på banken och sedan matcha bankhändelserna mot lönebeskeden under Kassa-och bankhändelser för att de ska få status Betald.

 

Om du vill att vi kollar vidare på vad som hänt vid exporten då du skriver att de anställda stod utan lön får du gärna höra av dig till supporten på 0470-706200.

 

/Malin

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @Tommy S 

 

En anledning till att alternativet Exportera fortfarande syns trots att du tagit bort kontonummer på de anställda kan vara att det finns tidigare skapade lönebesked med status obetald. Det vill säga lönebesked som har status obetald som skapades när den anställde hade ett kontonummer inlagt.

 

/Malin

Tommy S
UTFORSKARE

Tack @Tinna Gunnarsson och @Malin Kjellberg. Då förstår jag hur det fungerar. Det var inte uppenbart att man kunde ignorera exporten, men eftersom om man som ni säger kan ignorera exporten så kan jag fortsätta arbeta som tidigare.

 

Tack för informationen. 🙂