Hej!
Jag har en kund som har en adress i Finland, men även svenskt VAT-nummer. Fyller jag i Land Finland och svenska VAT-numret så får jag ingen moms på mina fakturor. Men tar jag bort svenska VAT-numret så blir det moms. Eller om jag har kvar VAT-numret och ändrar land till Sverige, då får jag också momsen rätt.
Det är lägenhet i Sverige de hyr så det ska ju vara moms på fakturan.
Hur löser jag detta? Kunden vill ju ha VAT-nummer (svenskt) på fakturan och att adressen är i Finland.
Detta är några av dom låsningar Visma har gjort (oklart varför) du får nog ändra land till Sverige
Hej @HernöRum
Ser att du fått ett tips som funkar av @Pacsac men jag vill också försöka hjälpa till såklart.
Om du anger en avvikande leveransadress inom Sverige och markerar rutan "Basera momsredovisningen på leveransadress" (se bild). Då kommer programmet räkna moms på fakturan men då även skriva med den avvikande leveransadressen på fakturan. Kanske kan det vara en lösning som funkar för dig?
/Tinna
Det var ju ett bra tips! Synd att det inte fungerar på leverantörer också
Hej!
Jag vill ha att det står Finland och svenska VAT numret. Det gick att lösa med leveransadress i Finland men man klickar inte i basera momsredovisningen på leveransadress utan väljer Sverige som land under kunden. Då får jag med Finland på fakturan som leveransadress och svenskt vatnummer och den räknar med momsen.
Men då dök problemet upp att fakturan blir ju på Svenska...
Funderar på att ta bort VAT numret och lägga det som en Note på fakturan bara i stället. Det kanske är lättast...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.