Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Preliminära rapporter - eEkonomi

Jag har nu bokfört 2016 och lagt in årets vinst på 2069 -8999. När jag gjort detta säger maskinen att jag låst bokföringen. När jag skriver ut resultatet står det preliminärt. När försvinner det? När jag låst året och vågar jag det innan revisorn granskat. Det verkar som 2016 års UB värde automatiskt följer med in på nya året. Är det något jag mer ska tänka på så allt blir rätt.Tack på förhand.
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Britt-Marie!

Rapporterna blir definitiva först när man låser året under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera. Låsningen under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter är inte komplett, då man fortfarande kan skapa bokslutsposter med den aktiverad.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag låsa innan revisorn granskat för sen kan man väl inte ändra något? Är en ideell förening. När det sen är låst då först kan man lägga in IB 2017 och överföra 2016 års vinst?

Du kan avvakta med låsningen till revisorn granskat så att du fortfarande har möjlighet att skapa bokslutsposter om det skulle behövas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Medan jag väntar på svar läser jag här inne allt vad jag kan. Nu har jag precis bokat om 2016 års vinst från 2069 till 2060. Sen skriver jag ut det jag har bokat för 2017 men 2069 årets resultat står kvar? Dvs 2016 års vinstBlev det rätt. Sen har jag inte låst året men det borde man innan revisorn granskar? Blev osäker

Här är jag inte riktigt med på hur du menar. Men kontot kan fortfarande vara med i rapporten, men utgående saldo bör vara 0 om du bokat om beloppet från 2069.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag måste fråga en sak som gjorde mej mycket osäker. Jag fortsatte med att bokföra 2017 och betalade 2 st lev. fakturor. so härrörde till 2016 men bet 2017. Nu får jag en annan Balans -och Resultaträkning. Nu blev jag nervös. Jag fick besked hör inne att jag kunde fortsätta med 2017 fast 2016 inte var låst. I Balansräkningen blir det diff på beloppet från lev fakturorna och stämmer inte med vinsten jag bokfört. Vad gör jag nu? Snälla på måndag ska jag lämna bokslutet till revisorn.

Om fakturorna härrör till 2016 bör de finnas med som kostnader 2016, även om betalning skett först 2017. De kommer då dels bokföras som en kostnad på 2016 och dels som en leverantörsskuld.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tog ut Resultat och -Balansräkning per den 11 jan -17 och då var inte lev skuld med vilket jag inte upptäckte och bokade upp årets resultat. Två dagar senare tog jag en ny utskrift oxå på år 2016 och nuvarande lev med och resultatet minskat med lev skulden. Jag hade bet lev skulderna i början av jan -17 och kostnaderna hade oxå ökat med lev summan.. så nu är lev skulderna med på den sista Balansräkningen och samma summa lagt sig på resultaträkningen som kostnad vilket halverar vinsten. Hur gör jag är det bara att korr vinsten? Snälla jag blir knäpp. Det är mitt första bokslut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har oxå omfört fel belopp till 2017 dvs först 2016 8999 till 2069 sen 2017 2069 till 2060 och beloppet är fel. Vad gör jag

Om bokföringen blivit fel kan du korrigera den felaktiga verifikationen enligt följande instruktion;