Visma skulle behöva förtydliga benämningar och användning av "Projekt"... Om jag minns rätt så fanns en möjlighet till "projektbokning" (som vi nyttjar fortfarande) när vi startade upp Visma Eekonomi år 2014. Under åren har förändringar skett och nu finns "Resultatenheter" (som jag tror var det som hette "Projekt" från början (kanske minns jag fel...). I alla fall så använder vi (byggfirma) denna möjlighet i redovisningen och uppföljningen av olika byggprojekt. Vi använder alltså "Resultatenheter" (som i Visma också benämns "Projekt / Order") när vi bokar in t.ex. materialkostnader via leverantörsfakturor.
På senare år kom ett nytt "uppföljnings-underkonto" som också benämns "Projekt" (har uppfattat det så att denna "projekt-möjlighet" är avsedd för projekt som löper över flera räkenskapsår (?) Alltså - funkar inte "Resultatenheter / Projekt / Order" på liknade vis?? eller?
Nu har vi testat Visma Tidsmart för tidsuppföljning avseende byggprojekt (samt för lön). Den som har testat detta lade då upp "Projektnummer" som "Projekt" (och alltså INTE under benämningen "Resultatenheter / Projekt / Order" som vi nyttjar vid registrering av lev.fakt....). När man nu ska registrera leverantörsfakturor så får man alltså upp två kolumner förutom konto - dessa kolumner är "Projekt" samt "Projekt / Order" (det förstnämnda är alltså det projekt som blev upplagt via Tidsmart och det sistnämnda den projektbenämning som vi nyttjat sedan år 2014). Jag har själv inte testat Tidsmart så jag hoppas ovanstående beskrivning av uppläggsmöjligheterna stämmer...
Min skrivning ovan är kanske förvirrande... men "problemet" är också ganska så förvirrande!
1. Bestäm och förtydliga genom att enbart t.ex. använda benämningen "resultatenhet" för den ena och "projekt" för den andra... (Behövs två uppföljngsvägar (projekt)??) Om det behövs så måste det vara tydligt vad som är vad... samt tydligt olika benämningar som inte skapar förvirring.
2. Tacksam för tydlig "manual" över användningen av dessa "underkonton"... (kanske finns det i "hjälpen"...)
3. Hur löser vi detta när och om vi ska nyttja Visma Tidsmart? Eftersom vi sedan tidigare i Eekonomi nyttjat "det gamla projekt-upplägget" så bör vi väl också nyttja detta när vi kör Tidsmart...(?) Eller bör vi byta till det "nya" projektupplägget?? Om vi endast nyttjar ETT upplägg så slipper vi kanske också flera förvirrande "projekt-kolumner" i Eekonomi?
Tacksam för vägledning i detta!
Obs - Visma eEkonomi är toppenbra, men ovanstående har irriterat (möjligen har jag läst på för dåligt i handledningen men det borde gå att göra det hela tydligare...)
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.