Hej!
Hur betalar man ut lön + semestertillägg i Visma Lön Direkt för att det ska bli korrekt?
Enligt exemplet för "sammalönregeln" på denna länk https://help.visma.net/se_sv/lon-direkt/content/online-help/calculate-holiday-pay.htm, så ska man betala ut lön som vanligt (det förstår jag som "Månadslön, konto 7210) och tillägget som löneart "Semesterlön" (trots att det också finns en löneart som heter Semestertillägg).
På länk https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/semesterlon-sa-gor-du, så finns följande definitioner:
"Semesterlön är den ersättning den anställda får i samband med semesterledigheten. Förenklat ersätter semesterlönen ordinarie lön."
"Semestertillägg är ett extra tillägg utöver semesterlön då man tillämpar sammalöneregeln."
Jag upplever att uppgifterna/definitionerna ovan är motstridiga och något tvetydiga. Hur ska man göra i Visma Lön Direkt?
Alternativ 1: Månadslön (7210) + Semesterlön (7285) (dvs kalla semestertillägget för semesterlön enligt första länken ovan)
Alternativ 2: Månadslön (7210) + Semestertillägg (7210)
Alternativ 3: Semesterlön (7285) + Semestertillägg (7210) (dvs betala ut ordinarie månadslön men kalla det för semesterlön och använda lönearten Semestertillägg för semestertillägget. Detta motsvarar min tolkning av länk 2 ovan)
Tack på förhand!
Hej @Henriken
Tack för din fråga!
Det framgår inte riktigt om det är din egen semesterlön du ska hantera eller om det rör en anställd. När det gäller hantering av semester för anställda kan det vara lite klurigt, så jag ska försöka ge dig en tydligare bild.
För att ge ett korrekt svar behöver vi först reda ut vilken typ av anställningar dina medarbetare har:
Har du anställda med månadslön som får semesterlön och semestertillägg, eller
Har du timanställda som får semestertillägg istället för semesterlön?
Beroende på semestervillkoren kan du behöva använda både semesterlön och semestertillägg eller endast semesterlön. I nuläget har jag inte alla detaljer om era specifika förutsättningar och semestervillkor, men jag kan ge en generell rekommendation.
För anställda med månadslön:
Månadslön (konto 7210)
Semestertillägg (konto 7285)
Det innebär att du betalar ut den vanliga månadslönen som vanligt och därtill lägger ett separat semestertillägg.
Om du vill ha mer stöd och detaljerad hjälp med att hantera semestervillkor korrekt, rekommenderar jag att du uppdaterar till vårt löneprogram Visma Lön Smart. Detta program erbjuder omfattande stöd för att du ska kunna sköta semestersättningen enligt gällande regler.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen och annars rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support.
/Tinna
Hej Tina,
Tack för svar!
Jag har endast en anställd och därför känns Lön Smart lite överdrivet även om det säkert är värt varenda krona så fort man har mer än en anställd.
Det handlar här om en anställd med månadslön som ska få sin vanliga lön plus semestertillägg enligt sammalöneregeln, dvs. ett tillägg på 0,43% av månadslönen per dag. Jag antar att detta svarar till ditt generella exempel?
Du får ursäkta men begreppen är fortfarande otydliga för mig... I Visma Lön Direkt, så är lönearten "Semestertillägg" kopplat till konto 7010 (inte 7285 som du skriver ovan). Lönearten "Semesterlön" är däremot kopplad till konto 7285... Vilket är rätt?
Som jag förstår det, så måste man efter att semesterersättning (eller möjligen semesterlön) betalats ut göra följande manuella verifikation (om man inte har Lön Smart):
1. Debitera 7920 "Upplupna semesterlöner" med ett belopp som motsvarar den semesterersättning som betalats ut (detta minskar skulden på detta konto)
2. Kreditera 7090 eller 7290 "Förändring av semesterskuld" med samma belopp som i 1 ovan.
3. Debitera 2941 "Beräknade sociala avgifter på upplupna löner" med de sociala avgifterna (31,43%) som hör till den utbetalda semesterersättningen
4. Kreditera 7519 "Arbetsgivaravgifter för semesterlöner" med samma belopp som i 3 ovan.
Är detta rätt uppfattat?
Tusen tack på förhand!
Hej @Henriken
Detta är inte helt lätta frågor du ställer men jag kan berätta hur det funkar rent programmässigt och visa några exempel på konteringar från mitt löneprogram.
Gällande din första fråga om rätt konto för semestertillägget, beror detta på vad du vill använda. I tjänsten Visma Lön Direkt används som standard lönekonto 7010 för kollektivanställda och konto 7210 för tjänstemän. I Visma Lön Smart används däremot standardkontot för semesterlön 7082 för kollektivanställda och 7285 för tjänstemän. Du kan ändra vilket bokföringskonto som ska användas i Visma Lön Direkt om du så önskar.
I nedanstående exempel visas mitt semesteruttag på lönebeskedet men också hur semestern bokas i Lön Smart när jag har funktionen ibockad för "Uppbokning av semesterskuld. Du kan även bortse från att lönen utbetalades från Kassa 1910.
Jag misstänker att det kan ha blivit ett misstag på ett konto eller eventuellt att debet och kredit har förväxlats i dina exempel, men jag är själv lite osäker. För att vara helt säker på att bokföringen blir korrekt rekommenderar jag att du bokar tid hos någon av våra lönespecialister så vet du exakt hur du ska göra framöver. Eller så hör du med din redovisningskonsult.
Ha en fin kväll och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Hej igen,
Tack för svar.
Men nu gällde det möjligast "enkla" fall med sammalöneregeln och frågan gällde uttag av semester. Din "testperson" verkar inte få semester enligt "samma löneregeln" (eller är det jag som inte förstått någonting?) och Lön Smart bokar nog också upp ny semester i ditt exempel tror jag?
Jag vill endast veta hur jag bokför uttag av redan uppbokad semester i Lön Direkt. Jag har som sagt en anställd och vid förra bokslutet bokade jag upp en semesterlöneskuld beräknad enligt sammalöneregeln genom att följa infromationen under "Bokföra semesterlöneskuld konteringsexempel" här: Så bokför du förändringar i semesterlöneskulden: Exempel och tips
(Metoden att boka upp semestern en gång om året duger åt mig, så det tänkte jag fortsätta med för att inte öka på administrationen mer än nödvändigt. :-))
Nu är det dags för den anställde att ta ut semester och jag ville då följa exemplet "Bokföra semesteruttag" på samma länk. Det är därifrån jag fått informationen (i mitt föregående anlägg) gällande hur kontona skal debiteras/krediteras vid uttag av semester.
1. Spelar det någon roll om jag använder "Semestertillägg" (konto 7010) eller Semesterlön (konto 7285) när jag betalar ut semester till en anställd som får semester enligt samma löneregeln (och därmed får sk. semestertillägg)? (Personalskatt 2710 verkar bli det samma oavsett när jag förhandsgranskar bokföringsunderlaget).
2. Kommer arbetsgivardeklarationen att bli rätt automatiskt när man lagt till semestertillägg eller semesterlön enligt 1?
3. Är exemplet "Bokföra Semesterlönskuld" korrekt och gör man då detta via en manuell verifikation efter att lönen och Semestertilläget betalats ut enligt 1? (förutsatt att man inte har Lön smart)
Som vanligt är jag supertacksam för hjälpen man får här!
Hälsningar
Henrik
Hej @Henriken
Jag förstår verkligen att du vill få allting korrekt i din bokföring och lönehantering och även vi är självklart mycket måna om att detta blir helt rätt.
Av den anledningen rekommenderar jag att tar kontakt med våra lönespecialister för att säkerställa att allting hanteras korrekt. De har den expertis som krävs för att svara på detaljerade frågor som denna och kan ge dig den bästa rådgivningen. Det jag och mina kollegor på supporten är bäst på är den programtekniska biten, medan rent bokförings- och lönehanteringsmässigt hänvisar vi till våra specialister.
Du kan enkelt nå våra lönespecialister på vår hemsida.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.